Har ni någon backup lösning i er Stay Rich/FIRE?

Jag gillar Jans modell med 5+25 men tänker samtidigt att för att sova riktigt bra om många nätter framöver så kan det vara bra att komplettera med en backup-lösning om det nu visar sig att man är betydligt dyrare i drift and vad man planerat för eller det blir fullständigt kaos på börsen under resten av sitt liv.

Har ni som är i FIRE eller som planerar för FIRE några worst case eller back up lösningar/trick som ni tar till om allt skulle gå åt skogen?

Personligen så tänker jag på följande:

• Sälja huset. Vi bor i ett dyrt hus med ett attraktivt läge som jag inte tror kommer rasa i värde. Och vi kan absolut bo billigare om det skulle bli kris.
  • Ett spar/säkerhets-konto som kanske är 1-3 ggr årsutgifterna
  • Att se till att bibehålla arbetskontakterna(luncha med gamla chefer) och till viss del hålla dig uppdaterad om utvecklingen inom den bransch du arbetade i tidigare så att du faktiskt kan få ett jobb om det skulle behövas
  • Bygga en bra relation till din bank. Kanske till och med involvera dem i dina FIRE/Stay Rich planer så att de kan hjälpa till om det skulle bli svårt. Lite som man gör med sin företagsbank i den professionella världen.

Men vad finns det för andra lösningar?

2 gillningar

Jag kommer inte att sluta väldigt tidigt, kanske vid 57, men tycker att det där är ett bra tips. Att hålla sig uppdaterad och bibehålla kontakter är bra så att man i nödfall lättare kan börja jobba igen.

Jag jobbar som lärare och om jag slutar jobba när jag är 57 kommer jag kanske att kontakta min närmaste skola och erbjuda mig att komma dit regelbundet, kanske en förmiddag i veckan, och göra roliga saker som är till hjälp för dem. Kanske jobba med en liten mattegrupp eller läsa med enskilda elever. (Jag har tidigare jobbat där men det var ganska länge sedan.)

Om jag sedan skulle behöva jobba lite skulle jag förmodligen kunna få ett deltidsjobb där eller komma och jobba som vikarie ibland.

2 gillningar

Men du har ju redan 5 års utgifter på en bankkonto ifall det skulle gå riktigt illa :slight_smile: Meningen är att du ska leva på avkastningen och använda de 5 års utgifterna “ifall att”. Rent praktiskt så lever du på “buffert” som du sedan fyller på med från avkastningen.

1 gillning

Min tolkning är att jag lever från 5:an och fyller därefter på från 25:an när det uppstår ett överskott där. Det är ingen buffert eller något worst case konto.

Jag förstår att om man lyckas med snittet på 4% på 25:an så täcker det exakt dina årsutgifter men i verkligheten så blir det kanske väldigt sällan exakt 4% per år utan ibland mer och ibland mindre. Därav måste 5:an vara den du primärt lever ifrån.

Vår stora backup vid FIRE är vår obelånade villa i kombination med lång kötid för hyresrätt.

1 gillning

Det var ett bra tips som jag inte tänkt på. Även om jag själv är medlem i HSB och fick min första lägenhet för att mina föräldrar bosparade till mig i HSB sedan unga år.

1 gillning

Jag gör kalkylen på mitt eget sätt.

Jag har ett totalt kapital inklusive pensionskapital som motsvarar 25 nettoårslöner (lön efter skatt).

Jag kan lätt leva på halva nuvarande nettolön.

Jag har en villa som mer än dubblerats i värde sedan köp. Har inte tänkt flytta men kapital finns ju även där (ej inräknat i totala kapitalet ovan).

Utöver det kan man ju alltid leta burkar och flaskor och panta om det kniper. :grinning:

Eller göra appar…

1 gillning
  • Ja. Jag tänker som ni kring huset. Jag är obelånad i en femmiljonersvilla och brukar hemnetknarka enmiljonershus på orter jag kan tänka mig att bo på.
  • Säkerhetskontot är ju de där fem åren Jan nämner. Detta tänker jag fylla på sist.
  • Ha koll på utgifter, planerat underhåll etc för att inte få några obehagliga överraskningar. Jag “lajvar” att vara utan bil nu, alla dagar jag inte jobbar. Det funkar löjligt bra.
  • Jag tänker oavsett vilket invänta att även min yngste flyger ur boet för att själv “ta smällen” om det går galet.
  • I värsta fall får jag väl sälja slantarna som är låsta i hobbyn, även om det inte är planen.

Att hålla sig ajour och behövd i min bransch går säkert, men jag skulle nog ändå aldrig ta steget till fast tjänst om jag väl lämnar. Det skulle ta emot av så många anledningar.

Sedan ska vi väl alla vara realister och även om kalkylen inte innehåller eller ens bör innehålla arv eller pension i hårda siffror så är man väl dum om man inte vet förutsättningarna där.

Räknar jag på dagens siffror skulle jag utan bekymmer klara mig i 20 år till och då har pensionen kickat in. Men jag vill inte laborera med andras vardag, så lite marginaler och koll på vem jag har ansvar för utöver mig själv kommer först.

Ja, en variant av detta skulle jag möjligtvis kunna tänka mig också. Det hade funkat även i min bransch.

Tycker att ha kunskap som man alltid kan tjäna pengar på, är absolut den bästa försäkringen.

Mina backups är följande;

• Äga fastigheter som ger hyresintänkt varje månad (plan, har inte gjort denna investering än)
  • Fortsätta arbeta deltid med mina egna projekt (tycker detta är svinkul, så känns inte som att arbeta)
  • Vårt hus som vi inte har belåning på och som kan säljas för en bra slant

Extremt defensivt, jag vet. Men jag är fortfarande ung och vill aldrig riskera att kapitalet ska ta slut, vill hellre se det växa med tiden. Hade nog tänkt annorlunda om jag varit äldre.

Bättre du kör på att panta burkar och flaskor :rofl: Ingen vill betala för något längre ju.

Jodå på Apples App Store går det bra att ta betalt. Jag har några appar där.