Har vi fördärvat kommande generation?

Såå… Lite provocerande titel på inlägget kanske, men jag läste nyligen (minns inte var) att intresset för ekonomiprogrammet på gymnasiet ökar, och i en annan artikel att 47% (om jag inte missminner mig) av barn i åldern 7-14 år är mycket intresserade av pengar. Alltså ålder 7-14 år! Har inte barn bättre saker för sig än att tänka på pengar dagarna i ända? Jag är självklart för att barn ska bli ansvarstagande också i avseendet ekonomi, och man kan ju självklart börja prata om det tidigt. Men det är en liiiten pusselbit i allt som de ska kunna och som finns att göra här i världen. Och som jag ser som ett medel snarare än något självändamål i sig. Hur tänker ni?

1 gillning

Jag blev lite paff igår när en kille som kanske var tio år gammal stod på Åhléns och sade till sin mamma att han ville ha lyxigare produkter än Nivea. Men ja, barnen tar väl efter sina föräldrar.

Ansvarstagande ser jag som positivt men mycket verkar handla om att bli rik för att kunna konsumera. Sedan har kanske de senaste årens inflation fått folk att prata mer om pengar inför sina barn.

Jag tänker att det redan finns en tråd på ämnet

2 gillningar