Jag försöker hålla mig under 10% men upp till 25% borde vara OK. Över 25% så har du en ränta på 4,19% vilket börjar bli dyrt. 7,29% är tokigt enligt mig (över 50%).
Tvångsförsäljning blir när du “övertrasserar” krediten. Det står i infon på din kredit var den gränsen går (det röda området på “mätaren”).
Det beror på vilken belåningsgrad du har på innehavet, vilket kan variera 0-80%. Globala indexfonder har 80%. Lite grovt räknat kan ett sådant konto belånat till 35% tåla att gå ner 56%. Då betalar du maxräntan på 7.29%.