Hej,
Jag är jätte ny inom aktier och fonder och har bestämt mig för att investera långsiktigt (10-15 år).
Jag har ett konto på avanza med följande fonder hittills: Avanza zero LF global indexnära
Spiltan aktiefond investmentbolag Avanza emergin markets
Vad jag läst är indexfonder det mest optimala på en lång sparhorisont men jag har även läst att det är en fördel att diversifiera med räntefonder och reala tillgångar. Förstår inte riktigt vad den proximala fondportföljen ska innehålla.
Sen hur man ska fördela månadssparandet för respektive fond?
Som andra har sagt, skippa Avanza Zero. Du skulle kunna ersätta den helt med Spiltan aktiefond investmentbolag, men då tar du mycket mer risk än om du väljer en indexfond istället. PLUS Allabolag Sverige Index kör jag med.