Hjälp - Köp av fastighet - ombildning från hyresrätt till bostadsrätt

Hej,

Jag har en vän som äger en hyresrätt i Stockholm, som ska ombildas och bli en bostadsrätt. Han erbjuds att köpa lägenheten till ett förmånligt pris (40.000kr/kvm) istället för snittpriset i området som ligger på 83.000kr/kvm. Vilket medför en möjlighet till att göra ett väldigt bra affär. Men han har blancolån och saknar fasttjänst, så kan inte köpa den själv. Och jag är mellan jobb och har inte fast tjänst för att gå in som medlåntagare med han (och göra en vinst tillsammans med han). Han vill köpa lägenheten men behöver hjälp med lån och finansiering, hur skulle ni gå tillväga? Han tänker sig en 75/25 splitt, där någon annan får 25% av vinsten.
Ett riskkapitals bolag erbjuder att ge han 500.000 direkt i handen för att ta över dealen. Men han vet att han kan tjäna mer om han gör en annan lösning. Några tips?

Det finns någon i bekantskapskretsen som sitter med pengarna ni behöver och förstår vad det handlar om, gäller bara att få personen att stiga fram. Att gå ihop flera stycken skulle jag avråda ifrån, alltid någon som hoppar av för att frun/flickvännen tycker det låter skumt… och då står man där sen.

1 gillning

Jag skulle personligen vara väldigt tveksam till en liknande uppgörelse. I praktiken är ju pengarna låsta till den dag din vän bestämmer sig för att flytta.
Sedan undrar jag varför någon skulle gå med på att låna ut hela summan till en 25/75-split? Det är som en inverterad hävstång. Eller kan din kompis hosta upp 75% av köpeskillingen? :slight_smile:

1 gillning

Tack för svar och feedback! Uppskattas!

Jag känner inga bekymmer kring att han inte skulle flytta när det är dags. Men tycker du att det är en orimlig fördelning menar du? Han kan ju bara sälja den och få 500tkr från riskkapitalbolaget som vill erbjuda det.

Har ni kollat med Bluestep eller någon annan som siktar in sig på de som faller utanför storbankernas ramar? Är dock inte helt säker på att det är en bra idé, då min bild är att deras räntor är MYCKET högre.

Vet inte om det funkar i praktiken, men man kanske kan fundera på ett bostadsbyte och växla upp läge/storlek för att på det sättet dra nytta av ombildningen.

1 gillning

Riskkapitalbolaget ger honom 500’ och får 100% av vinsten, eller missförstod jag?

1 gillning

Ja, du förstod rätt. De sköter allt då.

En skulle kolla med bluestep, men som du säger så är räntan väldigt hög där, och något annat skulle vara att föredra tänker jag.

Ok. Du måste nog bjussa på fler detaljer om man ska kunna bedöma den affären; hur många kvadrat är lägenheten på, hur mycket pengar tänkte din kompis gå in med själv? :slight_smile:

1 gillning

Ja, tack för feedback och hjälp!

Lägenheten är 50kvm, kostar 2,2 miljoner, min vän har inget kapital att gå in med själv

Ok. Så din kompis har alltså att välja på;

• Sälja lägenheten till riskkapital som går in med 2,2 miljoner. Då får han 500 000 (minus ev skatt) i handen, men har ingenstans att bo. Riskkapitalbolaget säljer lägenheten för 4,4 miljoner och har gjort 1,7 miljoner i vinst (minus skatt).

• Låta någon annan finansiera 100% av lånet. Om DU går in med 2,2 miljoner för 25% ägande av lägenheten och din kompis säljer direkt så får du tillbaka lånet + 25% av köpeskillingen, dvs 2,2 + 1,1 = 3,3 miljoner (minus skatt). Din kompis har då 1,1 miljon (minus skatt), men ingenstans att bo. Du och din kompis kommer alltså att få ut lika stor vinst. Frågan är bara hur långe du kan ligga ute med ett lån på 2,2 miljoner? :slight_smile:

Edit: såg nu att din kompis kan tänka sig att ge bort 25% av VINSTEN. Då blir siffrorna lite annorlunda.

Ja precis, det stämmer att han kan tänka sig ge bort 25% av vinsten. Eller det skulle vara dealen. Annars stämmer siffrorna som du skriver.

Tycker du det känns som en rimlig fördelning av vinsten?

25% av vinsten för 100% av insatsen är nästan exakt den deal som han erbjuds av riskkapitalet, med skillnaden att han kan bo kvar hur länge han vill om någon lånar honom privat. En privat långivare måste dessutom kunna “avstå” lånesumman (och kanske möjligheten att ta egna lån) under den tid kompisen väljer att bo kvar.

Exakt vilken vinstfördelning som är “rätt” kan jag inte riktigt svara på, men är det rimligt att han får 1,65 miljoner och du får 550 000 när du står för hela beloppet OCH risken? :slight_smile:

Tack för din feedback, oxh att du tog tiden att svara. Ja…Hmm…Det känns rimligt enligt mig, om så blir fallet. Men ska ta det en runda till att fundera över…

Utan att värdera andra fakta så är det kompisen som har monopol på affären. Det är värt något.

Har en bekant som varit i en liknande situation. Bekantens kompis fick erbjudande att ombilda, kompisen hade inte råd. Överlät hela affären till min bekant mot att få bo där gratis i ett år. Då låter ju 500K dealen rätt bra. Är det skatt på de där 500K?

Självklart är det skatt.