Hjälp med råd om placering av kapital

Hej på er .
sitter i en sits som vissa andra hamnat i, en privligerad sådan, har även försökt läsa en hel del kring placering av kapita och större sådan, jag blir dock inte riktigt klok och ber nu om inputs från er här.
jag har en situation där villan är så gott som betald, lägenhet är betald o klar, detta motsvarar ett värde på ca 8-9 miljoner, på det har jag nu en privat ekonomi där jag kommer ha ca 5 miljoner att placera, ocu utöver det ca 11 miljoner i mitt bolag att placera.

jag är inne på att använda mig av 4 hinkar metoden.
mitt mål är att kommande 10 år få en sådan utveckling att jag ledigt kan leva på kapitalet och dra mig lite tillbaka.

börsen har ju gått som tåget sedan pandemiraset, återhämtat sig med råge, och jag känner givetvis en viss oro över att den kan rasa eller kanske stabilisera sig kanske man ska säga, framtiden känns lite osäker, jag är dock inte osäker på att jag ska investera.

vilken fas bedömmer ni mig vara i? stay rich eller get rich, tänker här på min infallsvinkel gällande 4 hinkar metoden.

närmar mig 50 år, 3 barn, 2 av dem är vuxna och på väg ut, skapa sitt eget levene.

en annan fråga jag har är ska jag gå all in eller ska jag gå in med 50% av mitt kapital för att över 2 år pytsa in de övriga 50%?

kom gärna med inputs, ger er lite info om min privata situation vilken kanske förenklar era förslag utifrån min givna situation.

jag har även funderat på att ta hjälp av kapitalförvaltare men överväger att äga mina egna strategier då jag förstått att många har svårt att slå index och då med tillhörande kostnader dito.

hoppas på smarta inputs som gör mitt val lite enklare.

Det känns som det är definitivt tillräckligt mycket pengar att det är värt att anlita en oberoende rådgivare.

Om du gillar indexfonder och 4 hinkars principen kanske Henrik Tell kan vara bra, som känner till RT.

Se denna tråden med @janbolmeson sammanstöllning på rådgivare.

Hej.
Först och främst grattis till ett fantastiskt problem.
Tror många kommer skriva långa inlägg, men om jag förstår fantastiska RT och den forskning som de baserar sina insikter på rätt så skall du:

• Pytsa in allt på en gång
  • Håll dig till index fonder (och/eller Lysa). Försvinnande liten andel av professionella placerare slår börsen (avkasting - kostnad)
  • Håll dig till strategin, ta inte ut i nedgång utan våga hålla kvar.

Sen finns det lite psykologiska avväganden till ovan.

• Skall du pytsa in det lite över tid för att inte riskera att pytsa in allt på topp?
  • Skall du ha upp till 5 års totalkostnader på ett bankkonto för att vara helt safe om “världen går under”?
  • Hur stor risk skall du ta överlag? Jag själv ser fram emot ett långt liv och ser därför att alla mina investeringar har 60 år kvar på sig att växa (är 40 idag). Jag har aldrig förstått det där med att sänka risk bara för att man närmar sig pension för pensionen skall ju tas ut under många årtionden, inte några få år.

Lycka till !

stort tack för ditt inspel JFB, jag ska verkligen ta ditt förslag på allvar o kontakta dem.
har du fler svar på mina frågor får du gärna komma med din syn, tack!

Grym input philip, jag övervägar att gå all in, vill bara lyfta mina demoner inombords. jag har valt lysa som investeringsplats, men har bollat mellan dem och avanza, jag har även med att säkra av nån miljon både privat och på mitt bolag, där jag både binder och inte bindar kapital via SBAB. jag har inga problem karaktärsmässigt att hålla mig till den strategi jag kommer välja, jag är en tänkare så det är mer vägen att nå dit, när jag väl gjort mitt val så kör jag, gibvetvis vore det surt att gå all in på top därav att jag vill ha inputs vad ni övriga tycker och tänker, jag tänker följande risker o jag tänker faktiskt lika privat som mot mitt bolag, o jag är övertygat om att flera av er tycker att jag tänker fel men så här tänker jag riskfördelningen 5% ingen risk alltså sparkonto med ränta, 20% sparkonto bundet och då mot högre ränta, 45% av kapitalet 60-40 aktier-fonder, 25% med fördelningen 80-20 aktier, fonder, 5% bara aktiefonder sk lekhink, jag har upprättat ett excelark med olka förslag och alternativ, snart räcker inte excelarket till :wink:

Fyra hinkars absolut bra sätt att få överblick för att varken ha för låg eller för hög risk

Jag skulle säga att du redan är i Stay rich med runt 25 millar inkl huset, speciellt om ni kan tänka er att likvidera villan och sätta er i ett bekvämt boende sent i livet. Så frigörs en del kapital.

Jättesvårt att säga hur du ska gå in med kapitalet. Det låter som att allt är likvidt/cash idag och då är ju varje insteg på börsen en ökad risk. Det är ju många som börjar bli oroliga för börsen, men det är omöjligt att sia vad som händer. Just av den anledningen, och det inte låter som att du investerat så mycket (jag kan ha helt fel) på börsen tidigsre, så tror jag du ska ha tag i en oberoende rådgivare. Hen kan hjälpa dig förstå din egen risktolerans, så du hamnar rätt från början med varken för låg eller för hög risk.

Hur mycket du behöver investera beror ju även på vilken avkastning du behöver, vilket i sin tur beror på vilken kostnadsbas ni har.

Så det är nog där jag börjat - att ta reda på hur mycket pengar ni behöver per år. Därifrån kan en (oberoende) rådgivare hjälpa er att hitta hur mycket och i vad ni bör investera i för att få avkastningen ni behöver. Jag antar att ni även kan ha en hel del i pensioner, vilket ni också såklart måste väga in.

Klart snabbaste och säkraste sättet är att ta hjälp. Risken är annars att ni gör något tokigt (speciellt om ni inte har investeringserfarenhet), eller att ni tar för lång tid på er att sjösätta planen (tog många år för oss).

Så tänker jag :slight_smile:

1 gillning

kloka svar och det är jag tacksam för, det vore fel att säga att jag investerat sådana här summor tidigare, det har jag absolut inte, jag ligger inne nu med ca 350 kkr privat och har mestadels suttit och läst då jag vetat om en tid att en större sudd slantar var på väg in, det har fått mig att förstå att jag har en fantastisk chans att kunna mer eller mindre göra oss ekonomiskt oberoende framöver, men att sitta safe vilket jag skulle kunna göra om jag ville är ingen väg jag vill gå, både jag och min fru jobbar heltid jag har även aktier i ett bolag med ett värde idag på över 10 miljoner, så jag har nu kännt att det är dags att ta tag i det här och det är nu, jag kommer inte sitta och vela i nåt år för att komma vidare, jag har suttit och planerat i 6 månader nu, likviden på mitt bolag kom nyligen, men jag måste vara ärligt, ju mer jag läser, ju mer tips som kommer desto snurrigare blir jag men jag är införstådd med att det sker pga det är på riktigt och det är mig själv/oss det gäller, så det känns kul med de inputs du ger mig, tack

1 gillning

Jag tror att tricket är att inte göra något snabbt alls. Du kanske sett avsnittet om vad man bör göra när man kommer till en större summa pengar? Om inte leta upp det :slight_smile:

Ett förslag är att du

1. Tar fram ett förslag på upp hur du tänker investera det kapital du har tillgängligt (som du skrev ovan, lite drygt 50% aktieandel totalt sett)
  2. Tar reda på hur era pensioner ser ut (Minpension.se)
  3. Uppskattar hur mycket pengar ni behöver nettot per år i ”pension” även om det är tidigt så att säga

Då har ni gjort hemläxan och sedan anlita en oberoende rådgivare att gå igenom det med er, speciellt mht risknivån (är man i mål så ska man ju inte ta mer risk än nödvändigt).

Då blir det säkert billigare med rådgivaren när ni gjort hemläxan och hen kan fokusera på att anpassa så ni hamnar helt rätt.

Säg att en genomgång med rådgivare kostar, jag gissar hej vilt, 25-50 kkr. Då är det 0.1-0.2% av ett kapital. Det ska inte till mycket egna misstag för att det ska löna sig.

Själv har jag snart 30 års erfarenhet av investeringar och gjort en mängd dyrköpta läxor. Även jag funderar på att ta hjälp när vi snart kan leva på kapitalet. Att göra allt själv är inte alltid bäst tänker jag :slight_smile:

Lycka till :grinning::+1:

2 gillningar

tack för värdefulla råd, uppskattas :ok_hand:

1 gillning

Du ska inte anlita en kapitalförvaltare med aktiva strategier och avgifter där efter. Är det ett gratis möte är du produkten.

Men jag tycker du borde ta till oberoende hjälp (sådan som du betalar per timme). Det kommer vara ett oerhört bra stöd till en början. Sen om ett par år om du har intresset kommer du har en grym kunskapsgrund att stå på. Eller så kommer du trivas med att ha stöd från en oberoende rådgivare. Tråden med rådgivare vad visst redan länkad, där finns de kontakter du behöver.

Sen måste jag gratulera dig, du är i princip redan ekonomiskt oberoende. Fira det!

stort tack nightowl, jo jag har läste en hel del och betoningen på oberoende har även en tröging som jag förstått sedan tidigare, jag har faktiskt ett möte inbokat med söderberg & partners, har nu vissa vibbar om hur jag bör förhålla mig här, men jag är openminded :laughing:

Jag skulle säga att det viktigaste för dig är att fundera på vilken risk du vill ta. Hade jag funnit mig i din position så hade jag tagit en ganska lågriskprofil då du inte har lika stort behov av att få hög avkastning.

Risken finns ju att du mister en hel del av det du har om du satsar på att maxa din avkastning. Jag har hört ett citat från Jan som du ska se upp för:

Om en person med pengar träffar en person med erfarenhet så brukar det bli så att den med pengar får erfarenhet och den med erfarenhet får pengar.

Se upp så det inte blir du.

2 gillningar

Nej! Avboka och spring! :joy:

S&P, MaxM mfl är ökända för att mjölka kunden genom kick backs från försäkringsbolagen (dvs onödigt höga avgifter för dig)

Det blir sjukt mycket pengar på några årtionden

Gå tillbaka till Jans lista som jag la ut ovan med oberoende rådgivare. Hett tips! :slight_smile:

5 gillningar

Nu kommer detta från en random på nätet. Men jag tycker verkligen inte du ska ett öppet sinne med S&P. Inte det minsta öppet faktiskt.

6 gillningar

kloka ord erik, känner generellt i min beskrivning att risken jag tar ligger runt 60-40 aktier, fonder men jag vill ju undvika att bli den du redovisar i ditt svar så klart, sen ska jag inte sticka under stolen med att 80-20 eller 90-10 fördelning lockar av den anledningen att man ser möjligheter om du förstår mig rätt här…

tack nighowl, jag är som sagt inte den som rusar på något, och din avrådan har jag även själv inbyggt i mig, möten och kostnadsfria sådan…jag är införstådd med spelreglerna, men jag vill börja nånstans, har även förberett mig ganska vettiga frågeställningar som jag faktiskt mestadels fått från detta eminenta forum, tack för länken !

Tack JFB :smiley:

2 gillningar

Hur du än gör så återkom gärna och berätta var oc hur du landar :grinning::+1:

Håller tummarna för dig när du hoppar ner i S&P hajtanken :joy:

S&P hajtanken…där satt den :joy:

1 gillning

Hej!

Jag har gjort en resa i hur jag ska hantera en situation med stor mängd pengar som ska investeras. Kanske att du kan ta med dig något från det.

Jag har:

• Pratat med förmögenhetsförvaltare (oskön känsla av att inte veta om man blir lurad)

• Snackat med grannen om investering (”självklart allt in i investmentbolag!”)

• Pratat med min hembank SEB (fyrkantig och dyr förvaltning, om än tråkigare än förmögenhetslirarna, på ett bra sätt)

• Tagit råd från oberoende rådgivare (jättekunnig och trevlig, men säljer förvaltningsportfölj, så även fast portföljen är toppen och jättebrasa index så betalar man extrs och det blir endel krångel, och inte helt oberoende i råden då förstås…)

• Bestämt mig för att göra allt själv för att lära mig

• Insett att det är väldigt mycket att lära sig och att jag har svårt att landa i rätt. Jag kan välja den enklaste, renaste portföljen men mentalt börjar jag ändra mig (lägg till guld, byta fonder osv).

• Ta rådet om LYSA, läsa på och landa i en 60/40 där, och det känns jätteskönt. Jag kan låta den vara, lita på vetenskapen och inte pilla.

Det hade gått snabbare att landa i LYSA direkt för mig, men det ska inte alltid vara lätt.

Inte säkert att du landar i samma såklart, men där har du min väg iaf.