Hej,
vill börja med att tacka för en riktigt bra blogg och forum samt på förhand be om ursäkt för väggen av text.
NUVARANDE SITUATION
- 34 år
- Bostadsrätt i centrala Stockholm med 50% belåning, amorterar 1’ per månad
- Lön innan skatt och löneväxling: 55’
- Löneväxling: 10’ per månad (50% Skandia Global Exponering, 50% Skandia Sverige Exponering)
- Tjänstepension: 6’ per månad (50% Skandia Global Exponering, 50% Skandia Sverige Exponering)
- Månadssparande: 10’ enligt den utökade Globala Portföljen med ett totalt värde av 290’
- Buffertsparande: 50’
- Sparkonto med 0.65% ränta: 980’
- Så tidigt som möjligt bli ekonomiskt fri och kunna leva på min avkastning
- Eventuellt använda 300’ av pengarna på sparkontot för köp av större lägenhet om cirka 5 år
- Pengarna på sparkontot kommer från ett arv. Hur bör jag investera dem för att nå mina mål ovan på bästa sätt?
- Vågar jag göra det som är statistiskt korrekt och investera allt på en gång (LSI) istället för att sprida ut det över tid (DCA)? Har läst Jans artikel gällande detta men innerst inne inbillar jag mig att det kanske ändå ”är annorlunda nu” haha!
- Aktier är det tillgångsslag som, med en lång tidshorisont, presterar absolut bäst över tid. Ska jag tjäna mest pengar är det utan tvekan 100% aktier som gäller! MEN det förutsätter en psykisk styrka som de flesta inte har, även om de tror och intalar sig det.
Vid tidigare korrektioner och större fall har min reaktion varit att fortsätta månadsspara, låtsas som ingenting och vänta in uppgången samtidigt som jag intalar mig själv att jag investerat korrekt och till en rimlig risknivå. Detta gör mig relativt säker på att jag inte kommer att freaka ut och sälja vid fel tillfälle. Det enda som gör mig aningen tveksam är att det nu handlar om så pass mycket större belopp.
- Min tidshorisont är 15-20 år för majoriteten av pengarna, se målet ovan, men cirka 5 år för 300’ av dem.
Investera 700’ av arvet i stil med den Globala portföljen nedan, vilket tillsammans med min nuvarande Globala portfölj skulle ge en total på cirka 1000’. Enligt Jans simuleringar bör denna portfölj ge en årlig avkastning på 7-8%.
- 75%, 525’, Globalfond (Avanza Global)
- 15%, 105’, Sverigefond (SEB Sverige Indexfond eller Spiltan Aktiefond Investmentbolag)
- 10%, 70’, Tillväxtmarknadsfond (Avanza Emerging Markets)
- Kan låna upp till 10% av portföljens värde till 0.00% ränta (dock max 50 000 kr)
- Kan låna upp till 25% av portföljens värde till 0.99% ränta (ingen gräns på belopp)
Investera resterande del av arvet, 280’, vilka eventuellt ska användas till lägenhetsköp om cirka 5 år, enligt RikaTillsammans-portföljen. Eftersom denna portfölj i princip aldrig bör gå back överväger jag, som Jan tar upp i sin artikel, att belåna denna portfölj inom Nordnets lägsta ränta (1.19%).
Känns detta som ett bra val eller hade ni resonerat annorlunda?
ALTERNATIV 2
Investera hela arvet, 980’, i Rikatillsammans portföljen hos Nordnet med maximal belåning upp till 1.19%, och vänta in nästa stora nedgång för att då växla över till ALTERNATIV 1 ovan.
Anledningen till att jag ens överväger detta alternativ är att denna portfölj, baserat på Jans simuleringar, ger 6-7% årlig avkastning till väldigt låg risk. Om skillnaden verkligen bara är någon procent kanske det är smart?
Är medveten om att man inte kan tima marknaden, att det lika gärna kan fortsätta upp länge till och att jag då missar potentiell avkastning. På något sätt känns det ändå som att man åtminstone kan vara säker på att inte köpa på toppen och därmed förhoppningsvis få ett riktigt bra startläge.
Vad hade ni gjort i min situation?