Hjälp! Uppskov eller inte?

Hej!

Jag är väldigt ny här, så kanske det finns liknande trådar redan som jag skulle kunnat forska i… men nu är det bråttom! Jag söker råd om vad jag gör nu. Så snälla hjälp mig :blush: :pray:

Jag äger idag en bostad värderad till ca 4.3 milj.
(Banken äger 2.3, så högt är mitt lån)
Jag köpte huset för 2.4 milj.

Nu verkar det som om jag och min sambo vinner en budgivning på ett hus tillsammans, som är uppe i 3.4 just nu, och kan bli det slutpriset vi ger.
Vi tänkte gå in med lika mkt i lån, men jag får lägga in handpenning.

Jag får en vinst däremellan och får nu frågan av banken om jag vill göra uppskov eller lägga in det som handpenning,
Ska tillägga att det är massa renovering på detta huset. Jag räknar med minst 300.000 och vi vill även bygga ett Attefall ev.
Vi är inte särskilt händiga mer än måleri egentligen, så det blir att ta hjälp.

Vad tycker ni? Bör jag betala skatten direkt eller lägga in det i nästa hus?

Tack på förhand, bästa hälsningar P.

Ett gratis lån eller inte ett gratis lån? Då röstar jag för ett gratis lån… :slight_smile:

4 gillningar

Lite osäker här men om jag har förstått det rätt så får du göra uppskov på 79% av beloppet 3,4 / 4,3 = 0,79. Vilket borde innebära (4,3 - 2,4 = 1,9) x 0,79 = 1,5

Nej. Det har du missförstått. Du får däremot inte skjuta upp allt. Det finns en utmärkt hjälp att få på Skatteverkets hemsida.

1 gillning

Där ser man, tack så mycket!

Om du begär uppskov så kan du behålla pengarna (den del du får uppskov med). Dessa pengar kan du använda till kontantinsats, reparation eller vad du vill.

Så det är inget motsatsförhållande mellan att begära uppskov och lägga in det i handpenningen. Det är nog något missförstånd.
Sen tycker jag självklart att du ska begära uppskov på så stor del som du kan - som @Freddan säger “Då röstar jag för ett gratis lån” :joy:

3 gillningar

Tack så hemskt mkt allihop. Har bestämt mig :nerd_face::laughing: