Här läste jag lite:
KALPen gäller alltid!
Jag har suttit och labbat med så’nt här i skarpt läge idag. KALPen är heltokig och kul på samma gång. 700 spänn till skor i månaden, jo tjenare! ![]()
Intressant att jag och sonen får låna betydligt mindre tillsammans på en given lägenhet än jag får själv, även om jag behåller mitt hus (typ 50% resp 70%). Att låna upp hela summan på huset verkar inte vara ett bekymmer heller (och då är jag 49 f ö) men med just det följer ju en massa annat potentiellt strul jag inte gillar.
För den som vill se lite hur beräkningarna görs rekommenderar jag Länsförsäkringars onlineverktyg.
Det går att få ut mycket där helt utan att skicka in det och den lilla gulliga mätaren som visar rött, gult och grönt är ju bara för söt. ![]()
Var svårt få till lånet hösten 2020 då jag var 52 år…
Hade obelånat hus, obelånad sommarstuga och obelånad skog vars sammanlagda taxeringsvärden översteg nya husets pris. Inga CSN lån eller liknande. Ett bra privat tjänstepensionssparande. Önskad belåningsgrad på nya huset lite <50% efter vi skulle sålt vårt nuvarande hus. Hade tagit bra utdelningar från vårt AB senaste 6 åren däremot hyfsat låga löner en bit under brytpunkten (ca 70 000kr brutto tillsammans.) Känd kund hos banken i +40 år och hade både privata och bolagets affärer där. Hade först skriftligt lånelöfte på lite lägre nivå då vi tittat på billigare hus. Sen när vi tittade på detta och började buda hade vi fått ett muntligt lånelöfte av vår bankman som var högre än där priset slutade.
Blev lite svettigt en stund när min bankkontakt ringde 15 minuter före kontraktsskrivning och sa att de högre upp på banken nekat vår låneansökan eftersom lånet var högre än 5,5 x löneinkomsterna
I princip det enda de ville räkna med fullt ut var våra “löner”…
Våra nuvarande tillgångar och 6 års utdelningar ville de först i princip inte väga in alls eftersom de visste att vi börjat trappa ner bolagsverksamheten och vårt nuvarande hus inte var till salu/sålt ännu. Kommande pension var i stort sett ointressant förutom om den hade varit livsvarig OCH uttag påbörjat. Tillgångarna var ju bra men tyvärr inget man vägde in i någon större grad osv.
Så det blev en “hård käftsmäll” att läsa sig hur strikt banken kan välja att räkna TROTS att man kan tycka att det finns hur bra säkerhet som helst för själva lånet.
Den va ganska värdelös… Vart på röd markering hur man än gjorde… Även vid 99% kontant insats…
Allt beror nog på våra låga inkomster…
Men även det visar ju hur de ”tänker”.
Vet sen förut att låna pengar är inte frågan va din betalnings förmåga är utan va din inkomst är…
Jag tror man får ta frågan med en nypa salt. Att bo hemma kan i praktiken betyda olika saker. Man kan till exempel:
- Bo på halvtid hos partner
- Göra internationell praktik
- Resa jorden runt
- Jobba som FN-soldat
Alla de där varianterna är i min värld mer aktuella än att ”bo i pojkrummet och jobba på Konsum”. De har också gemensamt att en egen lägenhet lätt mest blir besvärlig att hantera.
Den internationella branschen som jag jobbar i är påtagligt ”inavlad”. Jag har en hel del kollegor som är födda på olika håll i Afrika, till exempel, och det är alltså helsvenska personer vi pratar om nu. Det ska samtidigt sägas att dessa personer inte rekryterats via någon nepotism eller liknande, iallafall inte som regel. Snarare är det så att man helst ska planera sina studier och aktiviteter rätt för att komma ifråga för sådana tjänster.
Jag räknar alltså kallt med att vårt boende utomlands kraftigt ökar chansen eller risken för att mina barn också kommer att välja en internationell bana.
Även om det enbart skulle handla om att flytta ut på vanligt sätt vet vi inget om läget den dagen det ska hända. Kanske är det kris och ”rea på lägenheter” eller tvärtom överdyrt allting. Jag tror på en planerad och genomtänkt process, inte att putta ut ungarna ur boet vid någon viss ålder och förvänta sig att de ska flyga.
men om barnet får bo gratis hemma med mat mot arbete, och sparar 13 av de 15 hen får ut i månaden så är det sparat 156000 på ett år. På två hundår är det 312 tusen plus dina 200 tusen. Då har barnet 512 tusen till insats. Då blir det bättre förutsättningar och det har inte kostat er något.
Oh. Har två barn, har även jag börjat fundera på hur de små ska kliva ut hemifrån.
-
Sälja huset, betala deras kontantinsatser, jag och mamman flyttar till hyres.
-
Lämnar radhuset till den ena, köper loss en bostadsrätt till den andra, flyttar utomlands eller till hyres.
-
Köper två lägenheter lite utanför Stockholm genom mindre kontantinsatser.
-
Plockar ut hyreslägenhet på mig och låter det ena bo där medan den andra får vi köpa en BR till.
Men hur som helst ska de flytta efter examen och sådant. Så man har typ 20+ år kvar.
Finns det inte ens på kartan att barnen får stå på egna ben och ordna sitt eget boende? Skulle kunna vara en väldigt nyttig erfarenhet.
Det skulle vara en väldigt nyttig erfarenhet, men läs tråden från början för att förstå utmaningen åtminstone för oss som bor i 08-land och har barn som inte är intresserade av att flytta till Korpilombolo.
Jo, de skall ta examen. När man tittar på ungdomarna i våra storstäder, så är det nog det viktigaste. Att ge trygghet, etik, moral, självsäkerhet och att ta examen.
Sen kommer allt annat. Nej, mina barn ska inte behöva knega för att ta sig någonstans.
Kan man tänka sig att det vore bra för dem att knega ett tag för att få perspektiv?
Strö timmar som vikarie och eller deltid, absolut, om de klarar av att göra det parallellt med sina studier och deras sociala umgänge. Annars nej.
Vet inte hur du definierar gå ut över socialt umgänge, men det är ju hela poäng med perspektiv att man faktiskt får offra något för att ha råd.
Perspektiv kan man få oavsett, de behöver inte slussas in till arbete när de ändå kommer att arbeta i ca 40 år efter sina studier.
Det finns andra saker som är viktiga, att ha ett bra ungdomsliv, stressfri, att ha det roligt.
Du och jag tänker inte likadant.
Nej, man kan inte få det perspektivet utan att åtminstone till viss del uppleva det.
Stressfri, hur ska man lära sig att hantera stress om man inte utsätts för det?
Man uppskattar att ha det roligt mer om man inte tar det för givet.
Ok.
Du kan sätta dina egna barn i arbete vid 15 så de får sina perspektiv.
Men jag gör inte det.
Så behöver vi inte fortsätta diskussionen.
Ofta vill de ju själva ha jobb så att de har mer pengar. De kan bränna rätt bra när de är 15+. Tänker du att det är fri fart på fickpengarna så att de aldrig vill/behöver tjäna några?
Ja?
Det ena utesluter inte det andra.
Och jag skrev aldrig att de inte behöver jobba strö, däremot, prio ett är studier som leder till examen.