Hjälpa folk med taskig ekonomi, professionellt?

Hej,
Nu får ni hålla i er för nu blir det rörigt och bara direkt från hjärnan rakt ner i tangentbordet så om det “makes no sense” så får ni fråga! Jag har läst igenom texten nedan ett par gånger men vet inte hur jag ska kunna göra denna ganska “flummig” och nykläckta iden mer konkret. Det kanske ger sig allt eftersom jag tänker på det men just nu är det bara som att jag känner att jag är något på spåren men jag har inte lyckats fånga och koka ner det till sina beståndsdelar ännu.

Om mig;
Ekonominörd generellt, privatekonominörd specifikt.

Har länge gått och funderat på vad jag ska göra för att dra in lite extrainkomster.
Trivs på mitt nuvarande jobb som är som ekonom så just nu vill jag bara ha en sidosyssla, hade gärna jobbat 10-15 timmar till i veckan med ett “passionsprojekt” (låter bättre på engelska passion project)

Då slog det mig! Varför inte tjäna pengar på privatekonomi!
Well…
Problem #1 är, om jag fattade det rätt, är att man inte kan ge investeringsråd hur som helst men ska väl ha examen/bevis innan man kan sätta sig hemma hos folk och snacka fondportfölj.

Men då så hör ni! Då kom jag på det! :smiley: Skit i fonderna den största skillnaden i privatekonomin är när man går från “typ lyxfällan”-status till “Svensson”-status då förändras liv! Det måste vara sjukt roligt! BONUS jag behöver inte rekommendera fondportföljer förutom att generellt rekommendera långsiktigt sparande. Alltså inga speciella reglering kring detta, eller?

Min affärsidé är alltså enkelt; Städa upp folks ekonomi, folk som håller på att bryta ihop för att de inte får ordning på sin vardag.
Gå igenom kvitton, snacka om prioriteringar, etc. etc. Individanpassat och bra!
Givande, check. Stort behov, check.

MEN! Ironin i det hela är ju att dessa individer inte har pengar! Det är ju därför som de behöver mina råd från första början!

Så hur lägger man upp en affärsplan som går runt på att hjälp folk med ekonomin som inte har en bra ekonomi? Låter ju som om det är omöjligt men kanske någon annan ser någon lösning?

1 gillning

Direkt från min hjärna. Det förekommer förmodligen rätt ofta att de som behöver hjälp med taskig privatekonomi har mer än bara ekonomiska bekymmer. Då behöver de egentligen mer psykiskt/ pedagogiskt stöd innan man kan börja “städa upp”.

7 gillningar

Konsulta mot kommunernas ekonomi och skuldrådgivning, eller ta på dig uppdrag som “God man”.

3 gillningar

Större kommuner brukar erbjuda detta till hemlösa eller de som ber om återkommande stöd. Tror att inkomsterna är en svår bit precis som du också kommit fram till, om du inte gör det åt en region/kommun.

1 gillning

Intressant reflektion.

Samtidigt vet jag flera i min närhet som hade kunnat nyttja denna tjänst utan att (så vitt jag vet) ha några andra problem. De har helt enkelt kunskapsluckor i ämnet pengar.

Låt dom köpa din tjänst på delbetalning, 29.99% nominell årsränta 70kr aviavgift.

(duckar)

9 gillningar

Om jag lyckas med mitt uppdrag så kan det vara den slutgiltiga kuggfrågan, om de ber mig dra åt h-vete så får de diplom! :slight_smile:

2 gillningar

Den här idén liknar något som jag själv tänkte mig och provade för några år sedan. Jag tycker att det är intressant med arbetsmarknadsfrågor. I perioder när jag själv varit i jobbsökartagen har det känts enkelt och smidigt att även hjälpa andra att söka och få bra jobb. Jag hade och har många vänner med utländsk bakgrund och flera av dem hade och har jobb som ligger tydligt under deras formella kvalifikationer.

Den här idén byggde på uppfattningen att alla mina vänner i grund och botten var “fullkompetenta” och att deras brister till stor del handlade om att skaffa sig välskrivna cv:n, felfria brev och lära sig att svara duktigt på intervjuer.

När jag praktiskt testade visade det sig snart att de här individerna hade mycket större psykologiska hinder som gjorde att det inte alls fungerade. Det är möjligt att de i formell mening var mycket kompetenta, i meningen att ha höga betyg etc., men det räckte inte när man inte har rätt mindset.

4 gillningar

Som många skriver så erbjuder kommunen kostnadsfri ekonomisk rådgivning. Denna är dock säkert begränsad i omfattning så din tjänst kanske kan haka på när de inte kvalificerar sig för mer hjälp? Du kan ju också informera om att kommunen erbjuder kostnadsfri hjälp så får man välja vart man vänder sig. Det hade lugnat mina egna samvetskval om jag funderade på samma idé som du!

Man kanske också kan ha någon modell där kunden får pengarna tillbaka om de upplever att de inte tjänat in kostnaden genom att få en bättre ekonomi?

2 gillningar

Att kunna är en sak och att lära ut sitt kunnande är en helt annan sak. Om du inte är van att undervisa (vilket jag naturligtvis inte vet något om) kan en väg att gå, vara att lära ut privatekonomi via något studieförbund för att skaffa dig erfarenhet i att undervisa. Därifrån kanske du kan ta det vidare på något sätt?

6 gillningar

Låter mycket vettigt. De som är allra mest nedtryckta kan nog behöva stöd som jag inte kan ge, hoppas kommunen kan vara till hjälp där. Sedan skulle jag kunna komma in på nästa steg, så att säga.

Ohh jag gillart.

Ska kolla mina lokala studieförbund och se! Inte dumt alls!

Kommunen erbjuder en massa skräp som man istället kan betala för och få bättre, så jag tror inte faktumet att goda män existerar är ett hinder för affärsidén.

Jag tänker att det kunde vara en bra present-grej att ge till någon som behöver lite extra push. Tanken är väl ändå inte att hjälpa någon som är helt utan inkomst eller har psykiska problem.

Lägg till en garanti typ “spara in x kr på tre månader eller pengarna tillbaka”.

Dessutom kan priset anpassas efter ekonomin, till viss grad.

Gör vad du kan för att rikta in dig på höginkomsttagare.

Du kan ju även fungera som bollplank, helt enkelt. Leta saker som går att spara in på för någon som blivit hemmablind.

1 gillning

Varför måste du du hjälper och den som betalar för att hjälpa vara samma person? Det begränsar ju möjligheten till högre prissättning för dina tjänster.

Du kan ju sälja tjänsten att hjälpa någon annans närstående med deras ekonomi. T.ex. sälj till föräldrar ekonomisk hjälp till deras barn.

3 gillningar

Hänger på. Tänk typ läxhjälp fast privatekonomisk utbildning. Finns många föräldrar med höga inkomster som kommer på sig själva med att ha gett sina barn allt. Samtidigt är det begränsat med tid med för privatekonomi i skolan.

2 gillningar

Tror faktiskt att kommunen erbjuder detta till alla som ber om det. Min bild är också att det är är långt ifrån alla som skulle behöva det som ens känner till att det finns. Tipsar alltid om det när jag möter människor med ekonomiska problem, men man ska ju ha både insikt och mod för att kunna göra något åt saken. Kanske off topic!

1 gillning

Kommer att tänka på en på mitt första jobb som var på oss unga med sunda ekonomiska råd nu när vi fått vår första lön (lyssnade såklart inte). Men om jag spinner vidare på detta så kanske arbetsgivare med mycket ung, ny personal skulle vara intresserade av att bjuda de nya på denna tjänst?

Javisst, eller i något annat förhållande mellan människor/företag/skolor/organisationer. Det jag tänkte var bara att frikoppla den man hjälper från den som beställer/betalar hjälpen. För att få större möjlighet till att ta betalt för tjänsten.

1 gillning

Jättebra lösning!

Tack alla i tråden för mycket bra infallsvinklar och förslag! Ska kolla närmare på detta efter jobbet! :slight_smile: