Hjärtklappning när det plötsligt händer

Men tänk på att insättningsgarantin gäller upp till 1,05M. Så har du 5M kanske det är klokt att inte ha allt i samma bank :slight_smile:

2 gillningar

Vid liknande situation för några år sedan gjorde jag enligt följande:

1. Lät pengarna ligga ett tag på bankkonto, mest för att vänja mig vid summan och ge mig själv lite tid
  2. 50% av summan portionerade jag ut i indexfonder över ca 6 månader (Globala, USA, Småbolag)
  3. 50% investerade jag i stabila utdelningsaktier, typ Nordea, Telia mm

Tanken var att säkerställa en bra ingång på marknaden. Tanken med utdelnings aktierna var att generera mer kapital under en eventuell nedgång så även indexfonder kan fyllas på vid eventuell nedgång.

Jag är rimligt nöjd med utfallet och har sovit gott under tiden. Allt detta gjordes innan Corona-raset och under Corona har jag suttit still i båten. Indexfonderna är upp ca 35-60% och Nordea blev ett riktigt lyckokast med bra värdeökning och bra utdelning till slut. Telia riktigt trött, men delar konstant ut ca 5% med låg inneboende risk.

Mina två cent.

1 gillning

Om man lägger dem på olika spar+ konton i Avanza kan man väl lösa detta utan att ha pengarna på olika ställen?

1 gillning

Samma råd som @Ballongpinne
Lyssna på avsnittet om detta.

Fritidsbostad är ett bra alternativ men olikt investeringar i fonder så kräver det rätt mycket jobb.
Lönsamt om du hyr ut mycket, täcker kostnaderna om du hur ut lite, och sen tycker jag avgörandet också faller på hur mycket ni kan nyttja det själva.
Har du ett jobb som tillåter distansarbete och inga barn att passa? Då kan man numera jobba från sin lgh i Marbella 2 månader om året och få ett fantastiskt hybrid liv.

Är du dock cementerad hemma i Sverige med jobb och barn, investera i fonder över en längre period 1-2 år. Bättre för psyket men inte forskningsmässigt bäst. Kommer någon corona dipp igen kan du investera 3 kommande månader under 1 månad istället för lite bottenfiske. Återigen, mest psykologiskt.

En annan grej är att kolla om du kvalar för någon av azanzas eller nordnets billigaste bolån. Kan du komma ner till så lågt som 0.69.

Hoppas själv på att hamna i detta läge om inte allt för snar framtid.

1 gillning

Köp en väldiversifierad portfölj med flera tillgångsslag. Rikatillsammansportföljen eller golden butterfly är en bra måttstock, men skulle personligen lägga mer i aktier och guld än t.ex korta och långa räntor.

1 gillning

Hade kört på med billiga breda globala indexfonder/Lysa för 90% av värdet. Allt på en gång. 10% sparkonto så kan man se sen om de ska pytsas in också.

Finns aldrig någon optimal tidpunkt att investera eftersom nästa dags utveckling alltid är osäker. Hellre få in det på en gång så att det är gjort.

1 gillning

Nej, insättningsgarantin gäller per person och institut, dvs summan av dina kontanta medel på exempelvis Avanza, oavsett om du har ett konto eller 100.

För de flesta i den här situationen kommer det ju inte som en överraskning att pengarna kommer utan snarare när dom kommer.

Om pengarna kommer från en generationsförmögenhet kan man väl anta att dom alltid varit investerade på något vis. Ofta väldigt lite diversifierat, tänk skog, eget företag, svenska storbolag etc. Du blir ju inte den som plötsligt tar en mycket högre risk. Bara det faktum att du är inne på RT är nog i sig en hygienfaktor för att du kommer handla ansvarsfullt. Så, låt pengarna jobba vidare.

Personligen hade jag kört Lysa och köpt ett boende som lämpar sig för uthyrning i någon form.

Lycka till!

1 gillning

Det går men det finns inte så många med OK ränta där. Ibland har samma aktör den god bit bättre utan Avanza. Har man många och vill ha OK ränta så måste man tyvärr sprida ut och hålla koll i spreadsheet.

1 gillning

Om man har dom på sparkonto via Avanza så är dom inte placerade hos Avanza som institut, utan Avanza sköter bara förmedlingen. Insättningsgarantin gäller sedan som vanligt på Nordax, Collector, etc.

1 gillning

Fast Avanza Sparkonto+ är väl olika institut, så har jag fått det förklarat för mig.

1 gillning

Jag kanske var otydlig. Men såhär skriver Avanza.

“För Sparkonto+ gäller insättningsgarantin hos respektive företag som vi samarbetar med. Om du till exempel har pengar på både ett Sparkonto+ Klarna och Sparkonto+ Nordax är du skyddad upp till 1 050 000 SEK på vardera konto, det vill säga 2 100 000 SEK totalt.”

5 gillningar

Jag investerade 150k, pengar som blev över efter att vi gjort bostadsaffär, “all in” på Lysa eftersom det ju är det mest rationella att göra tänkte jag. Investeringen gjordes i februari 2020 och vi vet ju vad som hände en månad senare. Det var mycket pengar för mig och min fru då. Det var inte roligt med så dålig timing. Som tur var så gjorde jag inget förhastat och nu ligger ju investeringen på plus. Men nästa gång jag får möjlighet att investera en stor summa så kommer jag göra det successivt istället för med ett klick.

3 gillningar

@Pellepennan har fel…
Det går visst att ha fler insättningsgarantier stablade på varandra och ändå kontrollera pengarna på Avanza. Iaf om du har en handfull miljoner…

1 gillning

Det kanske det är, det har jag inte koll på. Men grundfrågan var ju om man kan komma runt gränsen på insättningsgarantin genom att ha flera konton, det hjälper ju inte om det är mot samma institut.

OK, det visste jag inte, det var ju en udda lösning. Då är det ju inte mot samma institut, vilket du inte skrev om först, eller som jag inte förstod på din beskrivning i alla fall.

Det finns ju 6 olika institut att välja på med Sparkonto+, obundet, och 3-4 bundet. Så det är ju en lösning som fungerar om man nu verkligen tror att insättningsgaranti är viktig. Personligen har jag aldrig sådana summor på sparkonto så det har inte varit aktuellt.

Kanske läge att ta kontakt med en oberoende rådgivare?

@janbolmeson har väl några han kan tipsa om? :slight_smile:

1 gillning

Här är en lista:

1 gillning

Absolut inte löst ett bolån. Du har inga garantier för att du får ta ett nytt bolån i framtiden. Du kan bli sjuk, arbetslös mm. Då kan du tvingas sälja för att få loss pengar.

2 gillningar

Min uppfattning av folk som har en riktigt bra ekonomi så brukar det oftast vara så att de har följande situation:

• En eller fler fastigheter med inga eller minimala lån.
  • Aktier och fonder värt flera miljoner.
  • Räntor och bankkonton med många månaders utgifter.
  • Bra inkomster eller bra pensioner, kanske båda.

Det är enkelt att vara positiv om man har flera av dessa men inte alla. Då är man på rätt sida, så att säga.

1 gillning