Först o främst måste du fundera på vilken risk du är beredd att ta. Avanza zero har betydligt högre risk än Avanza global. Det är två enormt olika fonder där zero enbart återspeglar Sverige som har en kapitalandel i världen på ca 0,7% medan global representerar hela världen. Personligen har jag allt mitt aktiespar i Avanza global. Det är en bred fond med låg avgift som ger mkt god riskspridning. Man kan hålla på och dutta med emerging markets och small cap etc men jag tror bara det introducerar mer risk än vad det genererar avkastning. Mitt råd blir således att lägga allt ditt långsiktiga sparande i Avanza global.
Om du bara ska ha en fond är Avanza Global ett föredömligt val. Att lägga till fler fonder skulle möjligen kunna minska risken genom att minska beroendet av den dominerande amerikanska marknaden i det globala indexet. Sedan är det värt att lyssna på Jans poddavsnitt om varför det kan vara bra att lägga in 10 % räntepapper i portföljen för att få en lite mindre nedgång om vi skulle få en drastisk nedgång i hela aktiemarknaden.
Tack så mycket för ditt svar. Som relativ nybörjare måste jag fråga, räntepapper, betyder det räntefonder?
Om så är fallet, har jag då förstått rätt (efter att ha läst på lite) att eftersom jag har mitt månadssparande på ISK är det därför bäst för mig välja långa räntefonder på ISK?