Hur fördela boendekostnader mellan mig och sambon med 3 barn (50%)

Det här var en komplicerad diskussion. Finns många aspekter som man kan dra in för att fördela kostnaderna för boendet om man inte delar 50/50 vilket jag är böjd att föredra pga hur enkel lösningen är.

Men vill du ha mer pengar över själv för framtida projekt så skulle jag tänka så kommer här en mer komplicerad lösning:
Hur stor lägenhet skulle ni ha om de tre barnen inte skulle bo där? Skulle ni ha 2, 3 eller fler rum? Hur stor lägenhet tänker ni hyra? 5 rum eller större? Jämför hyrorna för lägenheter i samma område med unefär samma ålder och standard. Dela kostnaderna genom att ta 50 % av hyran för den mindre lägenheten och din sambo får ta merkostnaden för den större lägenheten. Driftskostnaderna (el, vatten, sopor, försäkring) tror jag skiljer så lite så det kan delas rakt av.

Utifrån ditt resonemang så skulle jag fundera en gång till om jag var i din situation. Ser du de tre barnen som din sambos enskilda sak och en ekonomisk belastning så tror jag det kommer att bli mycket konflikt runt detta. Ska ni fungera som en familj bör ni nog vara just en familj, speciellt om det här ska vara dina barn också. Bra att ni tar det här i tid i alla fall.

8 gillningar