Hur går era 2022 löneförhandlingar?

Svarar åt min fru.

Sjuksköterska 7 års erfarenhet inom Regionen, duktig på sitt jobb. +2,4% bruttolön 30800 kr.

Hon blev lite trött på mej (och jobbet) när jag lite drygt sa: "jag tycker att man med akademisk utbildning minst borde ha en bruttolön/löneutveckling motsvarande ens ålder… hon är 35 år.

Nu letar hon andra jobb haha.

/H

1 gillning

Det är så sorgligt att i princip en sopåkare (inget illa menat åt dom, också ett jätteviktigt jobb) har samma lön utan utbildning. Vad tjänar en Sopåkare i lön 2023?.

Sådan där flygande sjuksköterska eller varannan vecka i Norge (100k+ enligt rykten) kanske kan vara något?

Jag förstår resonemanget och till viss del håller jag med men jobbet är mer än bara lön, hur självuppfyllande är dutt jobb, hut väl trivs du, vad har du för vägar ut/upp/byte hur kommer din kropp må vid pension.

3 gillningar

Jo, men till syvende och sist så sätts väl lönerna efter tillgång och efterfrågan.
Vilka en del av punkterna du tog upp styr just detta.

För just sjuksköterskor så finns det tydligen en stor tillgång, så lönerna sätts efter det.
Så långt OK, men det finns en merkostnad som kanske glöms bort när circulationen av personal bytts ut.
Jag har vart i kontakt med sjukvården av vissa anledningar senaste året mer än vad jag hoppas behöva resten av livet, och från min synvinkel är vad som gör en bra sjuksköterska mycket mer än bara den praktiska medicinska biten.
På avdelningen där vi har varit är det ganska stor circulation på personal, och det har varit stundtals oerhört frusterande att för femtielfte gången förklara något för den nye personen som var helt självklart rutin för den tidigare personalen.

Sen är det i mångt och mycket ett serviceyrke (från min synsida i alla fall), jag har haft lust att ge rikligt med dricks till de sjuksköterskorna som i mina ögon gjort ett riktigt bra jobb, men så kan man nog inte göra…

Hursomhelst så tycker jag även de sämsta sjuksköterskorna jag stött på förtjänar mer i lön än de får, så jag ser gärna att mina skattepengar går till det.

Edit: för att förtydliga, ovanstående personliga upplevelser handlar om finska sjukvården, men sentimentet går hur bra somhelst att applicera på sverige med

1 gillning

Något jag funderade på. Om inflationen är 7% då sägs det att man behöver löneökning på 7% för att matcha. Men då tänker jag att man räknar innan skatt? Så egentligen behöver man ju ännu mer för att det inte ska sänkas eller? :face_with_monocle:

5%, enligt den här videon.

Nja. Det är en liten tankevurpa givet inflationsjusterade marginalskatter vid varje given inkomstnivå! Grundadvdrag och brytgräns för statlig skatt mm tenderar ju att justeras efter inflationen eller över. Men just 2022 stämmer det ju bra pga hur snabbt det här har gått!

Man får ju så att säga mer och mer netto på en given bruttolön ju längre tiden går! Allt annat lika.

1 gillning

Jag tror inte riktigt regionerna följer den modellen när dom rekryterar sjuksköterskor utan dom lever nog kvar lite i det förgågna då det bara fanns landstinget och dom satte lönenivån punkt slut.
Varför har regioner annars så stor brist på personal och dom kan inte rekrytera?
Nu hoppas dom bara på folks välvilja att ställa upp “ideellt” för den goda sakens skull.

5.6%, vilket är tacksamt! Det verkar dock ha hämtats in från de mer juniora som fick 1.4% istället.

Sedan våren 2021:
Mars 2021, +3.7% samt med 4 månader retroaktivt (för att justera för Märket antar jag?)
Juli 2021, +27.7% med befordran
och nu då +5.6% med 2 månader retroaktivt.

Korrekt men det är marginellt om nu inte löneökningen för dig över brytpunkten för statlig skatt. Då skulle du ganska snart hamna i situationen att behöva några procent extra i löneökning.

1 gillning

Ja sopåkare är väl ett klassiskt yrke som ger hög lön direkt utan utbildning. Dock jävulskt tungt och slitsamt, så tror det är få om någon som kör det hela livet. SSK (och de flesta andra jobb) är nog (fysiskt) rätt mycket lättare.

Är det fortfarande så? Är genuint nyfiken… Jag kan förstå på 80-talet när de var tvungna att kånka en tung pappsäck från alla villors sopskåp, men idag tycker jag mest de sitter i förarhytten och trycker på lite knappar. Mycket verkar vara automatiserat. Nu kanske långt ifrån alla sophämtningar går till på det sättet, men den där forna tidens sopåkare som hängde bakom bilen och andades in smuts, äcklig lukt och damm och hoppade av vid varje hus och bar tunga tunnor/säckar, de kan jag förstå tjänade oerhört bra med pengar. Det känns som om det idag borde vara som vilket serviceyrke som helst. Min fru (som jobbar inom vården som SSK) får ibland göra tunga lyft där hjälpmedlen inte räcker till och det finns ont om folk som kan assistera. Har flera gånger kommit hem med ryggont av att hjälpa 120 kg patient upp från sjuksängen.

/H

1 gillning

Nej det har nog blivit mycket bättre, och varierar säkert en hel del. Men fortfarande många tunga tunnor som om inte bäras ska dras fram och tillbaka till bilen. Och det är varje dag, hela dagen. Därmed inte sagt att det inte finns andra yrken som också är tunga och slitsamma.

Blev erbjuden 5% å tackade ja. Har varit föräldraledig i ett år och förväntade mig mindre ökning än så.

1 gillning

18% efter lite förhandling.

Jobbar inom “hett” techområde.

Bytte förra arbetsgivaren mot nuvarande för 2 år sen och gick upp cirka 42%. Förra året fick jag en modest skjuts på 6% och nu då 18%.

Hade förberett med statistik och erbjudanden som låg redo för att få 10%. Chefen gick ut med 15% så då pushade jag upp det lite till.

Fortfarande “lågbetald” sett till om jag lirat egen låda men jag trivs med uppdrag, chef och kollegor och det går ingen nöd på mig.

1 gillning

Min löneförhandling gick dåligt. Sökte ett nytt jobb 2 dagar senare. Klart och jag gick nu 7% upp istället för 2%.

6 gillningar

Var ute och sonderade terrängen och fick ett erbjudande ca 8.4% över mina 48k jag hade då.
Gick till min chef innan årets lönesamtal och krävde motsvarande. Fick ca 4.3% upp till 50k utan någon diskussion.
IT konsult.

2 gillningar

Grattis, bra jobbat.

1 gillning

Jag har haft en okay löneökning senaste åren, dock gick jag in för lågt när jag tog min senaste tjänst och jag har därför länge känt att lönen varit haltande.

2021 utgick lönerevision pga. av pandemin, men vid årets lönerevision fick jag strax över 6% vilket kändes bra. Utöver detta tog jag tag i saken och bytte arbetsgivare - samma arbetsuppgifter och ansvar, men ytterligare 14% i lön. Så årets löneökning blir totalt 22% vilket jag så klart är väldigt nöjd med. I och med detta kommer jag även över de 7,5 prisbasbeloppen så det ger en extra skjuts i pensionsavsättningarna.

2 gillningar

Sådär.
Ökat med cirka 3% på tre revisioner och med urusel arbetsmiljö så har jag letat nytt jobb.
Skrev precis på kontrakt för nytt jobb och ökar lönen med 22%! Tyvärr sämre förmåner (går från staten till kommun) men överkomligt så klart. Mycket roligare arbetsuppgifter också.

4 gillningar