Hur gör ni för att klara av den emotionella biten av svängningarna?

När jag tänker framåt och planerar hur man skulle kunna spara långsiktigt och vad olika förräntningsnivåer gör för den långsiktiga utvecklingen så börjar mer och mer en rätt obehaglig bild målas upp för mig. Säg att man har en plan om att sätta in ca 100 kkr per år i sitt sparande, och att man följer detta i 30 år. Om man har haft en genomnsnittlig utveckling på 5% kommer man att ha 6,8 miljoner på sitt konto. Om man har 80% i aktier så innebär det att ens fortsatta insättning om 100 kkr per år är mer eller mindre försumbar. Den insättningen man då gör per år motsvarar mindre än 1,5% av det totala beloppet, och ungefär 2% av aktiedelen. Aktier går enkelt upp eller ner mer än 2% på två dagar. Ett dåligt år kan de enkelt gå ned 50%. Att sitta och sätta in 100 kkr per år då, när man kan förlora 2,7 miljoner utan vidare under samma tidsperiod måste kännas otroligt konstigt. Redan nu så här i början på mitt sparande känns det konstigt att mitt sparande som är förhållandevis lägre risk svänger så mycket som det gör. Hur hanterar ni det?

Till saken hör att jag ofta sitter och vänder och vrider för att försäkra mig om att jag optimerar några kronor hit eller dit, vilket också börjar bli lite av ett problem. Jag tycker inte egentligen att personlig ekonomi är roligt eller givande utan vill bara glömma bort det och låta pengarna växa, men det tar emot när man det känns som att man kanske ger sig själv en för stor risk, eller missar den där procenten som gör att man får ytterligare en miljon om 30 år.

3 gillningar

Jag loggar bara in några få gånger per år.

Insättningen ligger på autogiro dagen efter lön så de pengarna ’ser’ jag aldrig.

När jag närmar mitt uttagsdatum kommer jag minska aktiedelen

4 gillningar

Titta inte på kontot, eller sänk risken. Och du behöver inte bestämma just nu hur du ska månadsspara om 30 år med 6,8 milj, hur mycket du vill spara eller hur mycket risk du vill ha när du kommer dit då kan du ju bestämma då. :slight_smile:

2 gillningar

När jag börja tvivla så tittar jag på historiska grafer som påminner mig att det inte alltid är solsken hur mycket man än vill, det är en hel del regn som man måste vänja sig vid.

Under längre och djupa nedgångar loggar jag inte in, värderar sådan stress lågt. Kan dock följa börsen utanför mitt egna konto för att kunna identifiera köpläge.

Ta inte för stor risk med pengar du behöver inom 10 år.

Avinstallera avanza appen och skaffa en hobby

4 gillningar

För mig har den emotionella biten förändrats främst under tiden jag lärt mig mer om marknadshistoria, samt förstått mer hur de olika delarna i portföljen fungerar.

Att försöka förstå hur man ska bete sig om 30 år mot idag är väl svårt, men man bör ju utgå från att man förändrats och att man kan förändras. Det är en utveckling och resa man får göra.

Sen handlar det väl dels också om att definiera sin tidsram, du säger om 30 år. Men då du är på år 20, vad är det som säger att du inte börjar minska risken med exempelvis mer räntor? Då kanske du visserligen får mindre avkastning men du mår bättre.

Vad menar du att skillnaden på ditt liv kommer vara om du har 6.8 eller 5.8 eller 7.8 miljoner om 30 år?

Haha nej det är klart att det inte tjänar mycket till att tänka på hur det ska kännas mentalt om 30 år. Men jag tycker redan att det känns lite konstigt att jag kan förlora allt jag har snålat ihop under det senaste halvåret bara sådär, även om det då skulle krävas en rätt stor händelse.

Skaffa en strategi där den där ytterligare miljonen bara skulle ge guldkant på livet, inte vara något som du egentligen behöver för att ha det bra.

2 gillningar

Vill du inte följa med ner i dalarna måste du vid någon tidpunkt sälja. Accepterar du inte detta återstår bara att blunda och hoppas på det bästa.

Kan bara instämma. Om du har 30 år på dig att spara ihop till dessa miljoner så har du relativt lång tid på dig att samtidigt skaffa dig ett liv och en inkomst som kommer göra dig oberoende av din sparade summa. Den dagen du landar i att du har en plan eller dröm att använda dem och misstänker att du skulle bli bitter om merparten av pengar försvann då är det dags att växla över till säkrare placeringar. I varje fall delvis.

Jag har bara pengar på börsen som jag har råd att förlora. Har en buffert och ett välbetalt (säkert) jobb. Har en ganska koncentrerad aktieportfölj som svänger duktigt från tid till annan, men har visat sig att jag inte störs speciellt mycket av det.

2 gillningar

Precis, det är klart att det alltid är tråkigt att se ens portfölj i rött men om det stör ens psykiska hälsa är det en röd flagga att man borde sänka sin risk.

Om det är pengar du har tänkt använda om 30 år spelar det ju inte jättestor roll egentligen om börsen går ner om ett halvår. Kanske ett problem är att du sparar för mycket? Klart om man gör mycket uppoffringar för sitt sparande är det jobbigare att se det gå ner. Prova att spara lite mindre varje månad och se om det känns bättre?

1 gillning

Du förlorar det inte. Du får en ny chans att köpa nya andelar mycket billigare. Det är det som på sikt gör dig välbärgad. Om du köper andelar nu och börsen går upp som en raket de närmaste fem åren kommer du att köpa få och dyra andelar. Hoppas istället på en krasch så att du kan köpa fler billiga andelar. Det är antalet andelar som gör att du är välbärgad om 30 år. Vid det laget har du varit med om “revert to the mean” ett antal gånger. Var glad åt dipparna istället för att noja över dem.

Och om du har 30 år kvar ska du antagligen öka risken. Iallafall om du med lägre risk menar att du har en massa räntor. Utsikten för räntor är riktigt dålig de närmsta åren.

Här finns en passage om hur ränteläget varit de senaste 100 åren och var vi är nu. https://www.lynalden.com/money-printing/

1 gillning