Hur gör ni?

Hej, Jag har nu börjat månadsspara i fonder och har 14 olika fonder. Det jag undrar är hur gör jag varje månad när jag sätter in pengar.Köper ni de som har gått bäst bara eller köper ni lika mycket i alla fonder i portföljen? Ska man sälja de som har gått sämst?

Mitt månadssparande är automatiskt så det köps lika mycket varje månad enligt den fördelning som jag har valt. Sedan balanserar jag 1-2 ggr per år och justerar då skillnaden. Nu under coronakrisen har jag sparat lite extra utöver månadssparet och då har jag “balanserat” med de extra köpen (köpt mer av det som ligger under den tänkta fördelningen, men inte sålt något) en gång per månad, men i det vanliga månadsparet vill jag hellre ha något helt automatiskt så att jag fortsätter spara även om jag förlorar intresset för det eller inte orkar hålla på med det av någon anledning.

14 fonder ?..det räck med AMF småbolag …

Jag har en fast fördelning som jag försöker hålla något så när vid varje månadssparande. Så i praktiken blir det att jag köper mer i det som har gått relativt sämst.

Sen en gång per år gör jag en större ombalansering och säljer det som har gått relativt bäst för att köpa det som har gått relativt sämst.

Men fond som jag inte tror på länge åker ut.