Hur gör man omfördelningen av hinkarna årsvis? Är det endast avkastningen i mellanhinken som ska föras över till den passiva hinken? Tycker det är knepigt att veta när hinkarna är fulla. När buffert och mellanhink nått sina sparmål - vad gör man då? Ökas sparmålet då eller låter man dessa vara utan månadsvis sparande och för endast över avkastningen till den passiva och lekhinken?
Hej Gusten!
När väl man anser att bufferten är slut så kan det sparandet gå vidare till mellanrisken, när väl mellanrisken är full så gå vidare med sparandet till passiva.
Sedan om du har satt en belopp som ska ligga i mellanrisken och det värdet skulle överstiga med en större summa så kanske det är dags att flytta över den till passiva hinken?
Så hade jag gjort iaf!
Hej, vet du om det finns något riktvärde och kanske en artikel här på RT som beskriver lite mer på hur det ska ombalanseras mellan hinkarns samt hur ofta?
Som t.ex. att när man närmar sig 20-25% över på mellanhinken så kan man föra över en del eller kanske de 20-25% till passiva hinken. Samt tvärtom från den passiva hinken till mellanriskhinken om den sistnämnda ligger 20-25% under vad man satt som gräns.
Har räknat bostadrätten i mellanhinken och resten investerat i Lysa. Dvs. 2 ISK på 60/40 respektive 90/10.
Buffert på sparkontot. Allt enligt 4 hinkar.
Stort tack till alla på RT forum som gör den så bra.
Det mesta finns i artikeln om just “Fyra-Hinkar-Strategin” ![]()
Skulle säga att riktvärdet är väl egentligen att kolla över detta en gång om året och då justera, självklart kan man göra det oftare om det är så att du behöver plocka från någon utav portföljerna under årets gång, men oftare än det tycker jag inte det är nödvändigt ![]()
Tack så mycket för hjälpen.
Då fortsätter jag med att gå in och ombalansera mellan hinkarna i December/Januari och ser då om det blivit en mjuk eller hård Julklapp.