Rolig fråga och intressant tråd! Jag har funderat ett stund och kommit fram till att jag faktiskt har en devis som jag applicerar på allt, för att förenkla livet: Ha allt på samma ställe.
Vi köpte ett stort hus förra året med målet att kunna göra precis allt där. Vardag, fritid, träning, hobby, långa semestrar. Storleken ger potentialen.
Vi har ett stort garage där vi både får plats med bilen och intressen som tar mycket plats, som snickeri. Behöver vi bygga eller laga något till huset så har vi alla möjligheter, slipper plocka undan hela tiden eller skräpa ner inomhus.
Många rum ger plats för olika intressen, som pyssel och musikskapande. Vi kan ge alla saker sin egen plats och det ser prydligt ut trots att det är mycket grejer.
Vi har pool och minskar därmed behovet att ta sig iväg med bilen till något bad. (Nu fanns redan poolen, vi hade nog inte skaffat den annars, så mycket badbehov har vi inte.)
Vi tänker bygga en bastu, och därmed kan vi ha hela spaupplevelsen hemma. Helger på hotell kan vi skippa.
Huset ligger på landsbygden med skog och ångrar omkring - det är allt vi behöver för att koppla av när vi är lediga. Vi kan njuta direkt när vi kommer hem från jobbet och därmed blir resor för att “komma bort” väldigt sällsynta. Sparar tid och pengar.
Jag har ganska höga krav på träningsutrustning pga knäproblem men inte värre än att man kan ordna det med tiden i ett hemmagym. Vi hade en plan att bygga om köket och göra det större men har kommit fram till att en mindre kök och ett gym bredvid är en mycket mer funktionell lösning. Att slippa åka de tre milen till gymmet skulle underlätta vardagen betydligt.
Allt ovan förutsätter visserligen att man är en hemmakär person utan särskilt stort behov av socialt umgänge. Jag förstår att det inte passar alla. Men att hitta rätt boende kan nog också vara ett sätt att faktiskt bli hemmakär. Och våra vänner trivs också här och kommer gärna och hälsar på i stället för tvärtom.
Nedanstående är kanske applicerbart för fler typer av människor:
Jag har förstått att jag är ganska ensam om detta, men jag avskyr e-fakturor, digital brevlåda och dylikt. Dels har jag varit med om att det dras för mycket, då måste man ha koll på det hela tiden. Och sedan måste man ju ändå kolla brevlådan? Någon liten räkning kommer ju alltid. Nä, jag vill att allt kommer till min fysiska brevlåda, då har jag ett ställe att hålla koll på.
Jag försöker hålla mig till endast ett sätt att skriva till folk, messenger. Inte flera olika appar eller plattformar.
Jag följer inte alls rådet om att göra sig av med saker man inte använt på ett år. Det händer på riktigt jätteofta att jag och maken har användning för “skruven från datorn vi plockade isär för sju år sedan” eller “kartongarket som var baksida i ett kollegieblock” eller valfri sladd som alla andra skulle ha slängt. Att alltid ha reservdelar och allmänt fixarmaterial hemma underlättar vardagen. Dock viktigt att köra en Marie Kondo-rensning på alltihop så att man vet vad man har och ser till att det är sorterat i kategorier.