Hur hitta billig charterresa i juli?

Hej. Charterresorna är sanslöst dyra i år (i alla fall från Göteborg). Fattar att det finns ett uppdämt behov, lågt värderad krona, att charterbolagen inte skalat upp fullt ut än och att de också vill tjäna igen de pengar de förlorade under pandemin, men det här känns lite löjligt. Alla år innan har man med en familj med två vuxna och två barn kunnat åka till Grekland med ett rätt bra hotell för under 15 000 kr. Nu är det snarare 30 000 om man ska hamna på ett lite trevligare ställe. Har någon något tips på hur man kan göra? Sitta och vänta och köpa dagen innan är väl det bästa som går att göra just nu, men det kanske finns någon annan som sitter på ett bra sätt att hitta billiga sol och bad resor?

1 gillning

Det jag gör är att åka under perioder då andra inte vill åka men det blir ju svårt om du måste åka i juli.

Sätt ihop resan själv med flyg och ev båt plus airbnb. Det gör mycket för semesterkassan att ha ett eget kök. Kolla tex orter dit Ryanair har direktflyg.

1 gillning

Det är lite bökigt den här gången… det är inte alltid som det är billigare att sätta ihop resan själv. Just nu lutar det åt att det blir Turkiet med Detur (de verkar vara billigast och turkiska liran har ju rasat i värde) men det är svårt att hitta något bra under 25 000. Möjligen kan jag pussla ihop något via Ryanair, men jag är osäker på om jag vinner på det den här gången.

Det kan löna sig rätt mycket att flyga billigt till en stor flygplats, alltså någon av de riktigt stora hubbarna typ som Barcelona och sen bila till målet. Är det utplockat är även lågprisbolagen dyra. Men laborera också med veckodag. Man brukar säga att tisdagar är en billigare veckodag om man kan välja det.

Hmmmmm jag tror vi har diametralt olika uppfattning om vad ”rätt bra hotell” innebär. Men hursomhelst, dyrt har det blivit.

Felet du gjort, som är svårt att rätta till nu, är att börja leta för sent.