Med inspiration av senaste avsnittet som för övrigt var väldigt intressant! Har jag börjat fundera hur högt % man själv ligger (Inkomst ) i Sverige?
Kort så i snitt får jag in ca 57.000 SEK Netto per månad på kontot.
För den nyfikne består detta av(Eget bolag):
Max lön innan statlig inkomstskatt
Utdelning
Privatuthyrning
Statistik och siffror jag hittar nämner nästan alltid Brutto:
" Personerna i topprocenten hade en årsinkomst på minst 1 215 000 kronor, vilket motsvarar drygt 100 000 kronor per månad."
Källa: Stor manlig dominans bland Sveriges toppinkomsttagare.
Vilket blir ca 57-59K Netto beroende på medlem i kyrkan och vilken kommun.
Vilket betyder att jag borde ligga top 1 % +/- 0.1 % ? ( alltså 1.1 % - 0.9% )
Är det någon som har någon info / data om detta? Nästa spännande fråga för mig och andra egenföretagare är ju hur högt i toppen ligger man, alltså Ex 0,5 % ( Om det finns data om detta)?
Inkomst är självklart inte allt och förstår att detta kan eventuellt sticka i ögonen på några, tack och förlåt
Vad menar du med “alla”? Inräknat i det är väl bara förvärvsinkomster, och inte kapitalinkomster?
Jag vet inte om det finns någon statistik över förvärvsinkomster och kapitalinkomster sammanslaget, den skulle väl dessutom kunna vara missvisande eftersom t.ex. ISK räknas ut med schablon.
Nån sån särskiljning finns nog inte, både utdelning och privatuthyrning hamnar ju under klassen kapitalinkomster, även fast du fått göra jobb för att få dem.
Men, för att återgå till din fråga, så stämmer väl ditt antagande att du får ut ungefär lika mycket netto som någon som endast har förvärvsinkomster och ligger inom de som har högst 1% förvärvsinkomster.
Säkert omöjligt att säga, för pratar vi topp % så har vi 1.2 miljoner företag i landet där givetvis bara en del genererar stora pengar, men man kan misstänka att en hel del av dessa företagsägare har betydligt mycket större inkomster totalt sett än vad en vd för ett mindre företag med ynka 100k i månadslön får ut netto.
Warren Buffet har väl omkring 100k SEK i månadslön? Så det behöver ju inte endast vara mindre företag som har VDs med den månadslönen.
Nu är ju inte han verksam i Sverige, så han ingår inte i statistiken förvisso.
Det finns 54000 sysselsatta med den högsta procenten lön. I tillägg finns det många egenföretagare (aktiebolag) som kan ta ut utdelning på 300000 och få nettoinkomst på 59 kSEK per månad. Det innebär att du och den 48 årige stockholmska vd tillhör de 3-4% inkomsttagare med högst nettoinkomst. Jag har tagit med 1/2 av bolagen mellan 1 M och 20 M i omsättning - totalt 130000 år 2021. Hittar ingen statistik på bolagens lönsamhet så %-talet ovan är osäker.