Hur köper jag bäst en större position i guld till en Golden Butterfly-portfölj?

Hej,

Jag är i färd med att bygga en variant av en “Golden Butterfly portfölj”. Då totalt investerbart kapital är relativt stort så betyder det att guld-delen (15%) kommer överstiga några MSEK. Investeringen i guld är primärt att fungera som en hedge. Jag har inte investerat i guld tidigare och har därför en del frågor. Hur bör man tänka för att få en bra diversifiering inom guldsegmentet?

Funderat på att inkl följande guldtillgångar:

• Guldbackad EFT (ETC) 70%
  • Guldbolag (ex Barick Gold, New mont, etc) 20%
  • Silver 10% (för att spetsa guldinvestering)
  • Fysiskt guld ?

Frågor:

1. Tar gärna synpunkter på följande fördelning?
  2. När det gäller guldbackade EFT/ETC bör man dela investeringen mellan minst två för att hantera “ETC-bolagsrisk”, ex 50% Xetra GOLD ETC (4GLD) och 50% Wisdom Tree Physical Swiss Gold (GZUR)?
  3. Vad tänker ni om att ha en viss andel av guldinvestering i några större guldbolag. Hur många bör det isf vara?
  4. Kan det finnas en mening med att lägga en mindre andel silver i guld-segmentet för att spetsa?
  5. Finns det någon logik att ha en viss andel fysiskt guld? Det känns krånglig och dyrt, men det kanske tillför ett värde som jag inte ser?

Tack på förhand,
AI

Jag har för lite investerat i guld för att behöva tänka så mycket på det. Men om jag var i din situation skulle jag nog tänkt som följer:

Skippat guldbolag i den här typen av portfölj, det är en annan typ av tillgång som är mycket mer volatil. Om jag ändå måste ha med den så max 10%

Beroende på möjlighet till lagring hemma, försäkringskostnader mm så skulle jag velat ha en liten mängd fysiskt guld. 5-20%
Det är en sorts försäkringsfråga, if you don’t hold it…

Resten skulle jag fördelat mellan lagringstjänst skild från börsen, som Jan tidigare pratat om, och guldbackad ETC/ETF (som står för likviditeten vid ombalanseringar). Jag skulle nog valt de 2 som du tar upp.

En liten mängd fysiskt backar silver ETC/ETF om man vill. Typ 10-15%

Du bör absolut investera i fysisk metall, se denna tråd. Köp inte tackor, alldeles för svåra att sälja vid behov. Kör 75% fysiskt och 25% GZUR. Vid så stora mängder hade jag köpt från Tyskland där premierna är mycket lägre än hos svenska handlare.

Hej!

Jan har gjort en artikel om just att köpa guld och vad man ska tänka på, kolla gärna in den! :slight_smile:

Rätt. Jag hade nog delat upp även på VZLD. Typ

• 50 % Xetra-Gold
  • 30 % GZUR
  • 20 % VZLD

Jag hade övervägt en mindre AuAg Silverbullet istället som kompensation för guldbolag och en del av silvret. Det är en dyr fond, men å andra sidan får du rörelsen i silver och guldet så blir det en bra investering.

Ett alternativ som kan vara intressant som jag själv använder är:

Det är det närmaste man kommer att äga det fysiskt men outsourcat allt krångligt (förvaring + försäkring). Problemet med dem är dock att du betalar 30 % skatt då du inte får in det i en KF eller ISK. Något som är superviktigt att ha koll på. Jag gillar dem dock, haft dem i flera år och det är ett av mina få sätt att ha pengar utomlands på ett lagligt sätt.

Fysiskt sett ska man bara köpa guld som man ser som “generational wealth”. Det vill säga guld du aldrig kommer att sälja. Sedan kan man ha lite silver- och guldmynt för att det är kul och är en försäkring men inte som en del i Golden Butterfly-portfölj.