Hur länge ska man utvärdera en fond i lekhinken

Jag tänkte höra hur länge ni utvärderar eller har en fond som inte går så som ni vill, innan ni byter till något annat? Jag blev peppad tidigare och köpte lite Coeli Global selektiv men tittar jag på de 3 senaste månaderna så har den gått sämre än mina andra fonder i lekhinken Spiltan Invest och Proethos. Även LF Global Index har gått bättre.

Jag funderar helt enkelt på hur länge jag borde “hoppas” att den presterar jämfört med vad som faktiskt händer på riktigt.

Vad har ni för strategi kring detta?

Det här berör också den andra tråden med Boutiquefonder där jag skrev om mitt ständiga velande om jag ska ha bara index eller inte…

Jag tänker att man köper en fond/aktie där man tror på branchen(liknande)/företaget och så länge inget i det första antagandet ändras så behåller man. En aktie står ofta stilla innan den skjuter iväg(eller tvärtom), kolla Tesla de senaste 4-5 åren.

1 gillning

Precis, har inga av de faktorer som gjorde att man valde innehavet från början ändrats finns det ingen anledning att sälja av. Tvärtom hade jag antagligen ökat på positionen.