Hur långt upp i åren kommer man utnyttja sitt kapital?

Mina föräldrar är 80 och 83 år gamla och de ska snart ut på en ny resa, de har bra allmän hälsa och jag tror att båda har relativt många år kvar i tanken, men hur det blir återstår att se. De behöver pengar till ganska mycket fortfarande, bil, boende, middagar, resor och annat.

3 gillningar

Min hustru fyllde 60 för ett par år sedan och vi har redan tankar på att den längre resa vi ska göra nästa år kanske blir vår sista långresa. Anledningen är att när man blir äldre ökar risken för sämre hälsa som gör att man kanske inte kan åka och då känns det osäkert att boka en resa långt i förväg.

Tråkigt men så tänker vi.

2 gillningar

Boka inte så långt i förväg då..?

Så härligt att de fortfarande kan göra mycket av det de vill.

Boka med avbokningsskydd.

1 gillning

Ja jag är glad för deras skull, båda är friska och kommer troligtvis bli bra gamla, i synnerhet min mor skulle jag tro, hon vill så gärna leva och kommer att klamra sig fast vid livet in i det sista..ler..

3 gillningar

Min pappa är 85+ och ligger fortfarande under bilar och reparerar. Man vet att han mår bra när han är i garaget. Han blir glad när de på bilprovningen är imponerade över de snart 30 åriga bilarna han kommer med och de frågar om de kan få köpa bilen.

3 gillningar

Lite spretiga tankar om detta ämne som jag tycker är en viktig del av livspusslet

Jag såg på nära håll hur min fars planer för ålderdomen inte blev som han tänkt. Han hade många pensionsförsäkringar och en tydlig plan för framtiden.

1. Han tog beslut att skapa ny firma vid 65 år som han orkade köra till 70 år
  2. Efter 70 år blev det att resor beställdes som sddan avbokades
  3. Han var 100 på att min mor skulle leva längre än honom, hon dog 15 år innan
  4. Han blev särbo med en ny kvinna på äldre dagar och var lika säker på att han skulle dör först
    1. Hon dog 2 år innan honom och efter det var det mest en väntan och in och ut på sjukhus

Mina val kanske styrs av detta jag är 65 år

1. 2012 fick jag en cykelolycka som gjorde att jag fick akutborra skallen
  2. Efter det slutade jag jobba (var konsult på bank och jobbade som Scrummaster bl.a.) vid 52 år
  3. Har levt relativt billigt men gör det jag tycker är kul lesson learned är att jag kunde ha slutat jobba tidigare
    1. har inte börjat ta ut min allmänna ålderspension ännu utan lever på kapitalavkastning och det kapital jag har haft

Det jag tycker mig se

1. Kvinnor är enormt mycket piggare tycker det oftast är kvinnor som hänger på om vi drar ut och vandrar eller campar
  2. Gubbarna ramlar av pinn tidigare än kvinnorna vilket kan skapa en jobbig tid för den friskare partnern…

Var det lyckat att skuta jobba vid 52

• Tycker att jag haft en enorm frihet att göra det jag vill eller ställa upp för min son när han behöver mig något inte hade fungerat med ett 8-5 jobb
  • Intressant att fundera över man gör av sin tid utan massa måsten…
    • är själv förvånad hur enkelt jag har att sätta igång med mer eller mindre udda projekt som jag tycker är spännande men även hur jag undviker saker som jag kanske borde göra med all min tid :wink:
      • Många tror att arbete ger mening men jag kan känna att skapa SWIFT betalningar med andras pengar kan vara kul men ger inte livet mening för mig…

Om jag jobbat till 65 år vad hade gjort skillnad

• gissar att jag hade haft några miljoner til att spendera
    • är dock löjligt lite intresserad av att köpa prylar
      • ångrar mer att jag inte satsat mer på att cykla runt i Europa
      • känns som tid, hälsa och ha energi är det viktiga jag behöver dock projekt
  • ?!?!?!

Vet inte varför jag tog de beslut jag gjorde kanske var det efter att sett min fars liv helt stanna upp vid 70 som i kombinationen med min olycka gjorde att jag vill prova något annat.

Kanske blev cykelolyckan mitt eget memento mori – en påminnelse om att livet inte är oändligt….

Den verkliga bristvaran är inte pengar utan de friska åren. När de är borta spelar det mindre roll hur välplanerad ekonomin är.

5 gillningar

Jag tror att det viktigaste man kan göra är att försöka investera i sin egen hälsa. Att fortsätta träna, röra på sig och hålla sig stark ökar chansen att kunna göra de där resorna och äventyren längre upp i åldrarna…

5 gillningar

Jag tror mycket på att försöka investera i sin egen hälsa. Jag är med i SSSK en enormt aktiv skridskoklubb där folk leder turer långt upp i 80-årsåldern. Det visar att det faktiskt går att hålla sig aktiv länge.

Ett riktigt bra initiativ var att vi under åtta veckor tränade fallteknik och tog fallborgarmärket. Vi var ett gäng 65+ som träffades på Stadium och körde olika övningar för att lära oss falla rätt och samtidigt stärka muskler och balans.

Jag tror att just den typen av träning kan göra stor skillnad. Ett fall som hanteras dåligt kan få stora konsekvenser, både för yngre och äldre. För oss som åker långfärdsskridskor – där man både kan falla på hård is och ibland hamna i en vak – känns det extra relevant. Men egentligen tror jag att den här typen av träning skulle vara värdefull för betydligt fler än bara skridskoåkare.

1 gillning

Väntan är också en del av resan, att ha den att se fram emot.

Resan vi ska på i april går inte längre att boka, uppbokat.

Vi vill kunna räkna ner dagarna och se fram emot resan. Att kanske inte kunna resa pga sviktande hälsa skulle minska förväntan.

(Kan förstås alltid hända men risken ökar mycket när man blir äldre.)

Man kan absolut öka chansen men risken finns alltid där ändå och ökar mycket med åldern.

Tack för bra inspel. Intressant att läsa om dig och din pappa.

De friska 85-åringarna syns ute i samhället och utgör inspirationskälla på isen eller i sadeln. De sjuka eller de som faller av pinn tidigt syns inte.

3 gillningar

Jag är också intresserad av denna fråga och har stor erfarenhet både av äldre människor och av döden.

Det som länge förbryllat mig är att vissa kan vara totala vrak vid 65 (typ amputerat ben, ett par cancrar, på dialys) medans andra är kärnfriska och spelar golf när de är 95. Jag frågar ofta friska 95-åringar vad deras hemlighet är men jag har inte riktigt funnit någon för att vara ärlig. Bönder verkar leva länge och vara friska men det är kanske bara min erfarenhet.

En sak är säker. Röker man så åldras man typ 20 år i förtid. Diabetes är också ett stort no no är jag rädd. Förhoppningsvis blir det bättre för dessa i framtiden i och med insulinpumpar och continuous glucose monitoring osv men det är inte riktigt mitt fält. Fetma är nog inte bra heller, har nog aldrig sett en riktigt överviktig nittioåring.

Jag har tyvärr inte haft tid att sätta mig in i longevity-fältet ännu men det finns nog mycket att läsa där.

Det lilla jag själv gör för min hälsa är att ta rosuvastatin trots att mitt kolesterol är rätt ok och har just börjat ta vitamin D 2000 enheter per dag sedan det kom ut någon studie om att det kan förlångsamma nedbrytningen av telomerer. Borde definitivt träna också, men har inte riktigt tid tyvärr.

Ser till att gå till doktorn en gång per år och kolla alla rutinlabtester (lever, njurar, blodvärden, elektrolyter, PSA, kolesterolvärden, apolipoprotein) och blodtryck. Såg till att få screening coloskopi vid 35 och vid 45. Hudläkaren varje år för att kolla födelsemärken.

Planen är att pensionera mig vid 55 så att jag får åtminstone 20 bra år som pensionär. Många äldre har berättat att vid 80 börjar det gå hastigt utför.

1 gillning

Det är min begränsade erfarenhet också, i varje fall de bönder som fortsätter aktivera kroppen efter de lämnat över lantbruket. Min svärfar är bondson, nu 84 år och håller igång varje dag med framförallt ved och odlingar. Även om han själv klagar på att han är så långsam och trött nu för tiden så är ju uthålligheten betydligt högre än jämnåriga i min ålder :wink:

Hans storebror som ägde bondgården gick tyvärr bort för någon månad sedan, han var då 90 år fyllda. Och som nämnts kring fallolyckor så var det en sådan som knäckte honom. Inte fallet i sig men jag antar att läkningen tog för mycket resurser på en gammal kropp.

1 gillning

Förväntad återstående livslängd är nog det intressanta måttet. Och man “knuffar det framför sig”, åtminstone tills man får någon tråkig diagnos.

“För en 75-årig man i Sverige är den förväntade återstående livslängden ungefär:

Cirka 11–12 år i genomsnitt
Det innebär en genomsnittlig livslängd på ungefär 86–87 år

Men spridningen är stor:

En frisk 75-årig man med normal vikt, ingen rökning, god kondition och utan allvarliga sjukdomar kan ofta förväntas leva 15 år eller mer (till 90+).

Känns som alla äter d-vitamin nuförtiden, till och med folk som annars är ganska skeptiska till tillskott överlag.

Själv känns det väldigt onödigt om man inte har en konstaterad brist, vilket i motsats till vad folk verkar tro - inte minst i “solfattiga Sverige” - så har vi inte särskilt svårt att lagra d-vitamin och det finns inte någon utbredd brist.

Detta dock, bakläxa! :wink:

1 gillning

Fast nu pratar FatFIRE om att just äta en viss dos som tillskott då detta visat sig kunna sakta ner åldrande. Det har alltså ingenting med eventuell D-vitamin-brist att göra i det traditionella avseendet, men om man nu ser fördelar av kontinuerligt tillskott kanske det är egentligen borde vara den rekommenderade dosen?

Antar att det är denna studie: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0002916525002552

Vi har större makt över det än många tror! Upp emot 45 procent av demenssjukdomar kan undvikas eller skjutas upp.

https://www.thelancet.com/commissions-do/dementia-prevention-intervention-and-care

Mycket ny kunskap de sista 10-20 åren. Demens beror inte enbart på gener och åldrande.

Det är ju till stor del samma livsstilsvanor som för mycket annat!

Viktiga faktorer:

Regelbunden fysisk aktivitet – både kondition och styrketräning. Träning förbättrar blodflödet till hjärnan, minskar inflammation och verkar stimulera nybildning av nervkopplingar. Just det sista där är viktigt, förmågan till neuroplasticitet som vi har är skapligt nyupptäckt inget är bättre för det än träning.

Kontroll av blodtrycket, särskilt från medelåldern och framåt. Högt blodtryck är en av de starkaste riskfaktorerna.

Undvika rökning.

Behandla hörselnedsättning, till exempel med hörapparat när det behövs. Obehandlad hörselnedsättning är en större riskfaktor än va domen tidigare insett

Förebygga och behandla diabetes.

Bibehålla en hälsosam vikt, särskilt i medelåldern.

Begränsa alkoholkonsumtionen, särskilt hög konsumtion.

Sömn. Kronisk sömnbrist och obehandlad sömnapné verkar öka risken.

Mental stimulans, exempelvis genom att lära sig nya saker, läsa, spela instrument eller lösa problem.

Social aktivitet. Ensamhet och social isolering är kopplade till ökad risk.
Behandla depression och ta psykisk ohälsa på allvar.

Skydda huvudet mot upprepade trauman

Finns inga garantier men effekten är betydande av god livsstil.

3 gillningar