Hur maniska är ni med att kolla jämförspriser?

Alltid, utan miss. Köper väldigt väldigt få saker som inte är lägsta jämförspris. Det mesta är identiskt bara annat företag. Många produkter är från samma fabrik, köps upp av olika företag och paketeras, och sedan kostar ena 30% mer i affären… larvigt.

2 gillningar

Det betyder inte att det är samma produkt fast annan förpackning bara för att det är gjort i samma fabrik. En fabrik kan göra många olika produkter utifrån kundens krav.

Jag brukar handla på Willys och undviker dyrare kedjor som (Stora) Coop eller Ica (Maxi), det borde bli ca. 20% billligare. Jag toapappersoptimerar inte.

2 gillningar

Jag är likadan, har memorerat de flesta kilo/liter-pris på varor som köps ofta. Det gäller dock att inte kolla sig allt för blint på det i alla scenarier. Flertal gånger fuskas det en del just för att få det billigt. Exempelvis nötfärs har högre fettprocent eller kokosmjölken har större andel vatten. Så ibland lurar du dig själv med att ta det billigaste när en prisklass över egentligen är mer för pengarna!

1 gillning

Toapapper är ju inte det lättaste att räkna jämförpriser på även om man hoppar över att värdera kvalitetskänslan. Ska jämförpriset baseras på vikt så är ju risken att ett 4-lags papper får lågt jämförpris trots att 10 kr papper räcker mycket kortare tid om det är 4-lagspapper. Jag har resignerat och köper ett par märken när de är på kampanj. I stället är måttstocken pris per rulle för att se om det är värt att handla. Oexakt och ej perfekt, men det är enklare att följa den regeln.

2 gillningar

Man kan ju göra ett Excelark där man jämför vilka livsmedel som man exempelvis får mest fett, protein eller kolhydrater per krona, eller vad man nu vill optimera på. Jag måste erkänna att jag faktiskt har sådana Excelark på min dator, även fast det var ett tag sen jag kollade på dem nu. :flushed_face:

3 gillningar

Tror vi har en framtida gäst för podden @janbolmeson

7 gillningar

Har du nu också inkluderat kostnaden för batteriet till miniräknaren och slitaget på knapparna på räknaren i slutpriset på ett genomsnittligt toabesök? :see_no_evil_monkey:

6 gillningar

Eller på att energin som går åt att tänka så intensivt på detta kräver ett högre energiintag än annars dvs mer mat = högre kostnad :joy:

1 gillning

Bra fråga. I vilken burk hamnar den? :thinking:

Typ köra 30km omväg för att spara ett öre på pumpen…

Jag fasas när jag läser det här och jag kan inte hjälpa att tänka gud vilket hemskt liv att behöva ägna så mycket tid och energi på att våndas över sånt här.

1 gillning

Som enkelt svar på frågan; ganska sällan. Under en period testade jag att leva ganska spartanskt och utmanade mig själv lite i att sänka mina månadskostnader i ett kvartal. Då jämförde jag en del, men inte alls på den nivån som TS verkar göra.
I många fall bara utgick jag från att ett billigare märke blev billigare, och de gånger jag kollade efter så var det ju också så.
typ eldorados frysta kyckling är billigare än kronfågelns frysta kyckling, och fryst kyckling är över lag billigare än färsk. Kommer inte ihåg hur mkt. numera har jag lite andra förutsättnignar så nu tittar jag typ aldrig på matvaror. Större köp jämför man ju så klart, men då finns oftast andra skillnader än priset tex när jag köpt hemelektronik så är jag hyffsat villig att betala mer för bättre skit, till en viss gräns så klart.

Vad gäller toapapper skiter jag ärligt talat i priset, vill ha något mjukt och skita som en kung.

Ändå viktigt att många gör detta, annars springer priserna iväg!

Själv kollar jag iofs knappt alls på priserna i matbutiken. Och gör jag det så är det ofta för att jag ska kunna välja det dyraste. Typ ägg från frigående höns på små gårdar som man kan titta på live på webkamera om man scannar en QR-kod och då se att de har det bra. Kostar säkert fyra gånger så mycket som vanliga Svenssonägg.

Hygienfaktor att alltid kolla priset. Vem vill betala för mycket för samma sak om det inte är något annat man får på köpet, tex bättre kundservice.

Jag föredrar att optimera på strategisk nivå i stället för på taktisk nivå. Att hålla på med massa mikrooptimering i butiken när man köper toapapper är mycket jobb för liten effekt.

Titta större i stället:

Den effektivare toapappersoptimeringen är att bara gå på toa en gång i veckan. Går då åt mycket mindre toapapper.

:upside_down_face:

6 gillningar

Oavsett vilket nöje man får ut av Excel eller inte så tänker jag också att alla prisjämförelser borde ha någon form av ekonomisk kostnad i tid :sweat_smile: Om man ska vara “rationell”.

Kanske inte ens exakta timlön som anställd, konsult eller whatever. Men något. Fattar iofs att det är lite av en hobby för många. Vissa skapar Excel på mest toapapper per krona, andra tittar Netflix.

Typ så?:

Komponent Värde
Besparing +2 kr
Tidsåtgång -100 kr
Nöje +200 kr
Summa +102 kr
3 gillningar

Kostnad för att inte kunna somna om fast man är trött och må lite sämre hela den dagen: -700 kr.

2 gillningar

Jag kollar jämförspriser rätt ofta men sen har man ett antal varor som är favoriter och de köper jag utan att jämföra. Som någon skrev är det ju viktigt med rätt kvalitet också. Detta gäller maten. När jag köper andra varor så gillar jag att se om det finns begagnat i första hand, känns kul att göra bra fynd på prylar som någon kanske använt en eller ett par gånger och sen säljer billigt. Även kläder, speciellt herrskjortor går att hitta riktigt fina på Röda Korset för några tior.

1 gillning

Vaddå?! Man bajsar väl på jobbet! :nerd_face: åtminstone om man är anställd..

3 gillningar

Så länge det är enkelt och inte inkräktar på tid, kvalitet och bekvämlighet så försöker jag handla billigt. Basvaror på Lidl istället för ICA exempelvis. Men vi letar inte kronor.

Kapitalvaror, där finns det många slantar att spara. Och jag tycker att halva nöjet är att läsa recensioner och jämföra priser när jag köper en ny TV eller vad det nu kan vara.

Men den bästa besparingen är förstås att inte köpa alls. Jag handlar aldrig på impuls utan sover alltid på saken och det slutar ofta med att jag inte handlar överhuvudtaget.

1 gillning