Hur mycket månadssparar ni?

Vi avsätter ca 65-75% av inkomsterna till sparande. En del går direkt till Avanza, en annan till madrassen (buffert). När madrassen blir för tjock gör vi extrainsättningar till Avanza.

Är 41 + 34 år, båda akademiker, har relativt nytt hus, två bilar och två småbarn. Bor i medelstor stad. Har jobbat en hel del med att få ner månadskostnaderna och samtidigt kunna leva gott. Handlar mycket second hand där priserna är en bråkdel av nypris för väldigt fina saker som folk bara vill bli av med.

Kanske ska bli privatekonomisk coach :slight_smile:

/H

4 gillningar

Får ut ca 30 i mitt solohushåll, sparar väldigt aggressivt 20 av dessa i mestadels breda indexfonder hos Avanza och Länsförsäkringar.

Men då finns det en tanke om FIRE i botten och när nu pensionsåldern fastställts till 67 efter 2027 minskade inte den tanken.

Ser att boende nämns i tråden: Mitt hus är värt 4,5-5 idag och är avbetalt. Det är min stora buffert om botten skulle gå ur fullständigt. :slight_smile:

1 gillning

Jag är låginkomsttagare men jag lyckas investera 8500 kr / mån . Minimerat mina utgifter, så jag investerar 8000 kr/ mån på Lysa fondrobot o 500 kr/ mån hos Coeli global

3 gillningar

Vi satte igång med det riktiga sparandet (för en exit) relativt sent, så vi håller takten hög för att komma ikapp.

Vi köper fonder för mellan 50-55 tkr varje månad.

2 gillningar

Sparkvot mellan 40-50%. Årsbonus osv oavkortat till sparande.

1 gillning

Jag brukar förhålla mig till följande tumregler:

• 30 % av Sveriges befolkning har inte råd med en oförutsedd utgift på 5 000 kr. Källa: Svea Ekonomi
  • Ca 20 % av Sveriges befolkning äger aktier. Källa: Euroclear
  • Ca 10 % av Sveriges befolkning har ett konto på Avanza
  • Ca 50 % av Sveriges befolkning har mindre finansiella tillgångar än 50 000 kr exkl. pension.
  • Ca 350 000 svenskar är dollarmiljonärer (inkl. bostäder) enligt Credit Suisse (2017)
  • Medianportföljen för svensken ligger på ca 42 000 kr (2019)

Gammal bild från Avanza:

Henning / Investerarfysikern gjorde ett överslag på den genomsnittlige svensken:

• Totala tillgångar är 2 107 000 kr varav:
    • 967 000 kr är i bostäder.
    • 306 000 kr är i tjänstepensionen.
    • 240 000 kr är i direktägda aktier.
    • 205 000 kr är i bankkonton + kontanter.
    • 139 000 kr är i premiepension.
    • 126 000 kr är i fonder.
    • 113 000 kr är i privata försäkringar.
    • 96 000 kr är i obligationer.
  • Totala skulder är 437 000 kr.
  • Total nettoförmögenhet är 1 674 000 kr.
2 gillningar

Vilkett åldersintervall på denna undersökning ?
Vore mer intressant att se i olika 10 års intervaller. Median mer intresant än medel egentligen.

1 gillning

Sparar just nu totalt 6000 varje månad (tjänar ca 22000 netto) 3000 Lysa, 1000, Avanza, 2000 bufferkonto, när detta blir för stort avsätts extra till antingen lysa eller Avanza.
Sambon sparar inte lika mycket, men har även hon kommit igång med ett eget sparande, trots lång sjukskrivning etc.
Precis köpt större, dyrare lägenhet, men får för mig att jag kommer kunna spara lika mycket ändå.

2 gillningar

Tjänar runt 22K netto.
Sparar:
3500:- till aktier och fonder mot pensionens mindre rika dagar.
1000:- till aktier utan en direkt målhorisont.
1000:- till Lysa
1000:- till amortering på lägenheten. ( i alla fall något år till, sedan flyttar jag nog detta till andra investeringar.)
2000:- till mitt “årssparande”. Pengar som ska användas till semester, större inköp eller oförutsedda utgifter eller investeringar MEN dom ska flyttas från kontot inom ett år. :slight_smile:
Så just nu har jag totalt “sparande” på lite mer än 35%. Relativt starkt sparande för mig men har kommit igång sent i livet mer sparande/investerngar (blir 47 om några dagar) och ska försöka hinna ikapp :slight_smile:

3 gillningar

Får ut cirka 35 netto.

8k Lysa (90/10)
6k Avanza ISK (enskilda aktier och lite räntefonder)
6k Avanza sparkonto med ränta (buffert)

Resten går till fasta avgifter för boendet, amortering och nöje. Kommer förmodligen flytta om lite snart när jag känner att budget hinken är fylld igen.

Är lite otålig att komma igång mer med investering. Har levt på en lön senaste året och sparutrymmet har varit litet. Nu när vi har två löner kan vi spara 30 % av inkomsten men lägger in det mesta i husbufferten som behöver ökas upp inför kommande föräldraledighet då vi åter har mindre möjlighet att spara. Har ett litet sparande på Lysa till framtid/pension och har lite barnspar.

Jag förstår och har empati för otåligheten. Samtidigt så låter det också som att ni är i den fasen i livet när man har det som ekonomiskt tuffast. :wink: Det är bara att ha tålamod för att med den vanan som ni har så kommer hela resten av livet vara typ nerförsbacke. Så bara håll ut och glöm inte bort att också unna er lite. :slight_smile:

2 gillningar

Tack för peppen, föräldraledighet och husköp har inte gjort det lätt att spara men hoppas på bättre tider framöver :slightly_smiling_face:

1 gillning

Tjänar runt 33K netto.

Sparar:
2000:- Miljonärskontot ( Aktier&Fonder)
1100:- Barnspar (Aktier&Fonder)
1500:- Lysa 1 (90fond/10 ränta)
1500:- Lysa 2 (60fond/40 ränta)
1000:- Fonder
3000:- Amortering&underhåll på lägenheten.
1000:- Buffertspar
2000:- Bilsparande (till reperationer, fordonskatt mm)
2-3000:- Investeringar i Vin

Ibland så funderar jag dock på om jag inte borde smacka ihop mina konton istället för att ha dem spridda över allt. Borde jag samla Buffertspar+ bilspar och lägenhetsunderhåll till samma konto?

Är som en ekorre; Lysa, Nordea, Nordnet, Avanza, SBAB samt vinkylen :sweat_smile:

2 gillningar

Jag ser inte riktigt poängen i att dela upp sparandet så mycket. Blir bara förvirrat och mycket administration kring det.

Själv nöjer jag mig med ett (1) ISK och ett (1) sparkonto.

3 gillningar

Ja, det blir ju en del admin precis som du skriver och buffertkontot på SBAB har ju åtminstone en blygsam ränta jämfört med kontona för bil och lägenheten som är på Nordea.
Väl värt att överväga.

Älskar dessa typer av trådar, man får bra med inspiration om hur man kan bygga ihop sitt sparande. Men till frågan, hur mycket månadssparar vi? Ser ut ungefär så här:

Min nettolön: 37 000 SEK
Fästmöns nettolön: 12 000 SEK
Barnbidrag: 4 400 SEK
(Framtida frugan ska återgå till heltidsarbete efter sommaren, nu jobbar hon extra i kombination med föräldrarpenning så då får vi en boost i ekonomin)

Utgifter per månad: 30 000 - 31 000 SEK (inkl alltid man kan tänka sig förutom fickpeng, se nedan)
Fickpeng: 3 000 SEK (går till småsaker, hobbys, ev pizzakväll osv)

Tycker att vi har ganska höga utgifter men nästan alla är fasta kostnader som ändå är viktiga så ska försöka komma på ett snyggt sätt att minska ner (amortering, ränta, bil, bensin, försäkring, mobil, internet, el och drift).

Vi har då kvar ca: 20 000 SEK give or take

Sparandet:
2800 :- Barnspar till 3 barn - KF
1500 :- Buffertkonto (förväntade utgifter) - Sparkonto
2000 :- Akutkonto (oväntade, större utgifter) - Sparkonto
5000 :- Bröllop Juni 2022 (så denna försvinner ju nästa sommar) - ISK
4000 :- Sparande till nybygge av hus om ca 6-8 år - ISK
2500 :- Pensionssparande till mig - ISK
2500 :- Pensionssparande till fästmön - ISK
Totalt: ~ 20 000 SEK/mån

Förväntad sparmängd efter att fästmön börjar jobba:
~ 24 000 - 26 000 SEK/mån

1 gillning

Håller på som du ungefär, fast värre​:see_no_evil: (Bort)förklarar det med att det är riskspridning. Och skulle det skita sig i alla fall har man ju ett bra “kapital” i kylen att ta till :+1::kissing_heart:

1 gillning

Riskspridning och öronmärka pengar. Skönt att vara i gott sällskap @lottasbrev :hugs::two_hearts:

Har ju en strategi om alltid köpa 3flaskor där två ska möjliggöra att jag får dricka en gratis. Lyckas jag inte hålla fingrarna borta så får jag hoppas att min framtida ekonomi möjliggör dyra viner :sweat_smile:

1 gillning

Sparar ca 30% av nettoinkomsterna. Investeras nästan uteslutande i global passiv indexfond inom ISK