Jag får ut runt 45 efter skatt , ca 15k i utgifter.
Försöker spara minst 25-30k i månaden som 25 årig.
Vill jag vara ledig mera, eller spendera mera pengar, så går lika bra. Fortfarande nöjd och har stor utrymme ekonomisk.
Jag får ut runt 45 efter skatt , ca 15k i utgifter.
Försöker spara minst 25-30k i månaden som 25 årig.
Vill jag vara ledig mera, eller spendera mera pengar, så går lika bra. Fortfarande nöjd och har stor utrymme ekonomisk.
Sparar privat ca 13k(+ 6000kr i amortering), har 57 000kr i lön sen är det ju pension men räknar inte med den här. Sambon har 10 000kr i lön och inget aktivt sparande. Hade mer aggresivt sparande tidigare men familj och hus äter runt 20 i månaden.
Jag sparar 15 % av nettolönen i stående överföringar varje månad, går rakt in i ISK.
Efter det går cirka 55 % av nettolönen till alla kostnader förknippade med att köra runt fabriken, dvs hela familjens boendekostnader, mat, restaurang och krogbesök, kläder, försäkringar, diverse streamingtjänster, drivmedel, bilservice - allt. Min sambo lägger in motsvarande del av sin nettolön och sammanlagt är det en ganska bekymmersfri modell. Åker vi på en veckas semester eller motsvarande lägger vi in mer pengar såklart.
Återstår ungefär 30 % för fri hopp och lek, till exempel rena hobbygrejor och enskilda resor med kompisar, men det slutar ofta med att en hel del av de pengarna landar på buffertkontot. När det blivit överfullt går överskottet in på ISK också.
Jag jobbar verkligen med att sätta guldkant på vardagen och spenderar gärna den där 0,01 % när andan faller på. Men, at the end of the day, lever jag ganska långt under mina tillgångar.
Årlig uppdatering: Sparar nu 19 000 kr / mån, mätt över 12 månader. ca 45% i sparkvot. ![]()
Cirka 10 tkr av 55 tkr i nettolön, cirka 18 %.
Jag gjorde en exakt uträkning på hur det sett ut för mig de senaste sex månaderna och snittade sen ut det per månad.
Utan amortering har sparkvoten varit 31%. Med amortering (bostadsrätt + CSN) blir det i stället 42%.
Snittinkomsten per månad har varit 38 500:-(netto)
Ska jag vara helt exakt så har jag sparat mer än detta men då jag har varit på flera resor, varav en längre som varade cirka en månad, och bränt det “extrasparandet” så räknar jag inte in det i detta som är mitt långsiktiga fire-sparande som jag aldrig norpar ifrån.
Planen är att ha CSN avbetalt om cirka två års tid, jag betalar lite över vad jag måste eftersom jag längtar efter den dagen det står “0:-”, och uppnå fire om sisådär tio år give or take.
Ca 8000:–10000:- i mån. varav 2000:- till privat pension.
Jag månadssparar 5 000 kr. Just nu lever jag på a-kassa och får in omkring 15 000 kr i månaden. Eftersom jag har låga utgifter fungerar det bra. När jag får jobb tänker jag öka sparandet till 8 000–10 000 kr i månaden, beroende på vilken lön jag får.
Jag har precis passerat 1,9 på Lysa, månadssparar lite olika min 3 000 i månaden ungefär. Ibland mer, ibland mindre. Sparar 500 i månanden till min pension försöker spara där varje månad. Jag är 34 och har 1 miljon på lysa sparkonto som handpenning till radhus om 2-3 år. Resten är 100% aktier (874 000: atm)
Ca 40-50% av nettot på månadsbasis. Är nöjd med upplägget på det stora hela även om det känns väldigt segt ibland. Önskar att jag hade betydligt bättre lön för då skulle det gå så mycket snabbare!
Är å andra sidan rejält ekonomiskt vältränad vilket känns bra.
Jag sparar löpande ca 45% av nettolönen. Denna sommar inget alls då jag har en målarfirma här hemma för en “tutti completi”-entreprenad med fasadtvätt, skrapning, målning, taktvätt osv på både hus och garage/förråd.
Blir sååå fint, men ack så dyrt (vilket i praktiken betyder långt mkt mer än det gängse månatliga sparandet under sommarmånaderna) ![]()
Svensk men bor och jobbar i Danmark.
Betalar extra in i min pension, företaget betalar 6% och jag 9%.
Utöver det så sparar jag ca 15k SEK i månaden.
Det fluktuerar lite men är mellan 20-35% av bruttolönen(då pensionen är före skatt).
Tillsammans med min sambo sparar vi i snitt 50000 kr i månaden. Förutom en lång resa varje år så har vi inga intressen som kostar pengar. Netto får vi ut ca 80000.
Vi är två i vuxna hushållet, nu två barn. Vi sparar i snitt 34 000 i månad, vilket motsvarar ~42% sparkvot. Vi har stående insättning 16 000kr vardera = 32 000kr totalt till varsitt ISK, och gör ytterligare insättning i slutet av varje månad beroende på hur mycket vi får över.
Vi har varierande inkomster båda två, med i princip samma grundlön. Med vab och helgjobb skiljer det 60 000kr gemensamt netto mellan sämsta och bästa betalda månad i år.
Two adults in early 30s, with total net income of ~75000 SEK. We save ~53% of net excluding amortization and any bonuses. We put around 90% of monthly savings in ISK and the rest goes as buffer.
Sparar runt 50 000 kr/ månad, blev lite mer förra året, löneväxlar maximalt upp till brytpunkten för avdragsgill pension samt periodiseringssparar. Amorterar nån 1% på bolånet, belåningsgrad ca 50%.
Två vuxna, fyra barn, vi är båda mellan 40-50 år gamla och barnen i mellanstadiet/högstadiet.
Inga otroliga siffror här (är lärare). Har fått ut drygt 35k men nettolönen kommer minska med start ht 26. Så här ser månadssparande ut:
Och, det som blir över varje månad sparas på Avanza i en indexfond (för det mesta). Någon månad är det 100 kr, oftare några tusenlappar.
Också lärare. Sparande 50% av lönen.
Just nu går allt till sparkonton, för att vara redo för bostadsköp inom nära framtid.
Annars allt till ISK, förutsatt att bufferten inte behöver fyllas på
Sparar i snitt 12 000;- i månaden och amorterar 12 000:- varje månad och målet vara skuldfri december 2027.
Bra jobbat!
Hur lyckas ni spara 50k per månad om ni löneväxlar allt över brytpunkten?
Det ger ca 40k netto per person.
Totalt netto 80k i hushållet.
Lever ni alltså 6 pers på 30k netto inkl 1% amortering?
Jag får inte ihop med men det är säkert jag som missar något. ![]()