Hur mycket pengar för att gå FIRE

Har tänkt 35" minst i passiva inkomster från aktieutdelning. Detta hade vi klarat oss med de senaste 5 åren om man ser på våra måste-kostnader och att vi reser några gånger om året. Det gäller att leva smart så får man råd med mer än vad man tror.

Det verkar som om min fru inte vill sluta jobba helt, mest pga att hon inte vet vad hon ska göra, medans jag har ett jobb som inte går att “jobba på timmar”, utan det är ofta långa projekt som man vill hyra in mig för. Detta är jag inte så sugen på, så det blir nog till att jag slutar jobba tvärt när den dagen kommer. Kommer antagligen att starta en enskild firma eller liknande om nån behöver hjälp med hantverkande eller liknande, är ganska händig av mig och vill inte vara helt sysslolös.

Vi kommer antagligen att spara ihop minst ett års utdelningar i buffert innan vi gör något, samt köpa in dyrare kapitalvaror som vi kan tänkas behöva. Värmepumpen på huset sjunger på sista versen, så den behöver vi byta med. Har man ingen fast inkomst är det ju bara att glömma att gå till banken. Man blir betydligt mer sårbar på det sättet, och din SGI är 0 och inget, så inga pengar från samhället mer än barnbidraget.

/