Hur mycket pengar för att gå FIRE

Fast 4% är väl inte för FIRE, utan för en vanlig pension på 30 år? Med FIRE kan ju pensionen bli mycket längre än så.

1 gillning

Ja, därav “tätt förknippad” och inte “detsamma som”. Men för de flesta i Sverige så tar pensionen vid efter 30 år eller mindre. Jag tror de flesta här är medveten om detta. Men ja, 30 år med minimal risk att pengarna inte tar slut och under förutsättning att en del är räntor och en del aktier etc.

Från min egen horisont är det <20 år till pensionen kan tas ut. Det är den perioden jag isf ska överbrygga. Från maltesisk horisont är det säkert annorlunda.

Ja, om man nöjer sig med officiell pension blir beräkningen förstås en annan än om man vill vara FI även efter officiell pensionsålder. Men då kan man nog i de allra flesta fall räkna avsevärt högre än 4%, eftersom det är få som pensionerar sig 30 år i förtid. Om man ska vara FI i 20 år, till exempel, brukar väl SWR anses ligga kring 5–6%.

1 gillning

FIRE är ett roligt projekt att jobba med. Men för en del tror jag att själva projektet är behållningen, hur man ska få det att fungera. Väl framme tror jag att somliga kan bli besvikna. Inte för att de lyckades utan för att projektet har tagit slut.

Ofta är det resan som är mödan värd, inte målet. Något att tänka på kanske …

1 gillning

Så kan det absolut vara. Det är därför det är synd att många slutar blogga när de har lämnat sitt arbete och börjat leva sin FIRE. Jag tycker nästan det är mer intressant att läsa om de som lever i FIRE, än de som är i ackumulations-fasen, där de sparar och shoppar aktier varje månad. Blir lätt repetitivt. Den stora utmaningen tror jag som du säger kommer när man väl står där utan ett arbete att gå till eller utföra på måndagen… eller kanske man redan hade en plan och är i full gång med sitt lilla AB och gör något helt annat än vad man gjorde som löneslav. Som de säger, “hittar du ett arbete som du trivs med kommer du aldrig behöva gå till jobbet en enda dag i resten av ditt liv”.

/

/

4 gillningar