Hur mycket pension har ni?

Jag tycker att det är svårt att greppa hur mycket pension man ska ha. Har jag mycket eller har jag lite?

Loggade in på minpension.

Allmänt pension , PPM - 320K, 1,2M Allmän

Tjänstepension 985K

Fyller 42 i år.

1 gillning

Ingen aning vad jag har och vet heller inte hur jag kan kolla upp det.

Så här ser det ut när man har bott utomlands i flera år och sedan återvänder till Sverige. Jag tvivlar på att fyra länder kommer att betala ut min pension på ett smidigt sätt när den dagen kommer. Det här får jag nog lösa på egen hand.

klicka på visa pensionstatistik då kan du ju ialla fall jämföra mot vad andra har där.
image

Jag ligger bra till. :wink:

Screenshot 2021-02-04 at 22.35.46

:smile: :rofl: Tja nån måste ju hamna där också, alla kan ju inte ligga överst.

1 gillning

Tydligen måste någon hamna underst…

6 gillningar

Fyller 40 i år. 1.2 Mkr i allmän pension, 256k i PPM och ca 1.5 Mkr i TJP.

image

47 år

Kan ingen klämma in en 100% :slight_smile: vore lite kul.

2 gillningar

Har en lagom mängd skepsis till den svarta låda jag tycker många av verktygen på Min Pension är, alltför många okända för att kunna använda på något vettigt sätt.

Bytte jobb, och jämförelsemässigt så verkar det ju gå rejält mycket bättre nu. Spenderade nått år extra i akademin före arbetslivet, så kommer nog alltid att ligga efter. :nerd_face:

Räknar med att jag kommer få ut upp till ungefär 50% av slutlönen, och att jag privat får spara ihop till skillnaden.

1 gillning

Nästan🥳

1 gillning

Jag har samma bekymmer. Även när jag lyckas samla alla mina pensionsöversikter från olika håll så kan jag inte få en bra bild. En enkel sak som att en del kommer att utbetalas i EURO… men också för att pensionssystemen fungerar helt olika, utbetalar vid olika åldrar och både innehåller en allmän- och tjänstepensionsdel.

Därför satsar jag fullt ut på att skapa min egen “pensionskapital” och låt det bli en glad överraskning när det blir dags. Det lär bli en ganska okej summa eftersom jag än så länge jobbat hela mitt liv och dessutom i IT-branschen. Och när det börjar närma sig blir det säkert också klarare vad själva summorna kommer att bli. Det kan till och med bli så att det gäller annat internationellt regelverk då. Det finns några år kvar. :slight_smile:

1 gillning

Hur tänker ni kring tex övrigt sparande och ägande av boende? Rimligtvis borde även det vägas in i en prognos även om såklart minpension presenterar ett snapshot som är kul att jämföra.

:slight_smile: försökte också med de komunalanställda unga kvinnorna, men det stoppade också på 97%. Tror inte det går att få 100

Ja att få en överblick av vad man kommer få i pension om man har jobbat i flera länder under yrkeslivet är nog nästintill omöjligt. Har själv jobbat några år i annat land och har ingen aning om vad jag kan förvänta mig därifrån. Men ger ju också en liten diversifiering mot landsrisker, även om de stora trenderna, som lågräntemiljön, nog är mer globala.

Gällande boendet så tänker jag att endgame är att man ska ha låga omkostnader när man väl gå i pension. Säg att du har 30k efter skatt. När du är pensionär så har du 15K i pension. Då kan. Inte boendet kosta 10K i månaden. Ett förslag är att ha en borätt med låg avgift, bra ekonomi i föreningen. Man för rikta in sig på det. Har 25 år kvar till pension. Så jag hoppas ju att fixa ett billigt boende när det är dags.

Screenshot 2021-02-05 at 09.32.06
Den s.k. pyramiden. :rofl:

4 gillningar

Jag la in själv att jag skulle få 10 MSEK/månad och fick endast 97% så det verkar vara den övre gränsen :slight_smile:

Känns ju bra!

3 gillningar

Sambon som precis fyllt 30. Hon har

Allmänpension 500K varav 88K är PPM

Tjänstepension 131K.

Hur ser ni på det? Tror hon har bättre utväxling än vad jag någonsin kommer ha.

1 gillning

Typ samma som mig som också just fyllt 30.
Jag ligger däremot på en “dålig” prognos under snittet.
Dags att höja sin lön och börja löneväxla…?

1 gillning