Ett tips jag hört är att det skapar onödig stress att kolla börskurser dagligen om du har en långsiktig sparhorisont. Med lång tänker jag 10+ år som pension. Du använder så att säga en uppföljningsmetod som inte rimmar med ditt mål.
Så… jag som gillar att skapa rapporter. Hur ofta bör jag stämma av hur det går? För pension har jag just nu som tanke att det räcker att se över vid årsskiftet. Samtidigt kliar det i fingrarna så tänker på kvartalsrapporter eller månadsrapporter.
Hur tänker ni kring hur ofta ni stämmer av era portföljer? Jag köper helt argumentet att det skapar onödig stress att kolla dagligen, men någon typ av avstämning vill jag ha. Men jag vill inte må dåligt i onödan.
Jag tittar flera gånger varje dag. Om jag påverkas beror lite på vad jag har för innehav. Om jag äger börshandlade produkter så blir det stressigt, särskilt om jag har hävstång. Därför har jag skippat allt sådant och köra bara fonder numera.
Jag kikar på mina innehav 1-5 ggr om dagen, beroende på hur mycket tid jag har och om det händer grejer på marknaden.
Men jag låter inte min portfölj gå före familj eller annat.
Jag tänkte mer rapportering än hur ofta jag kollar. Jag skulle vilja dra ner på avstämning så att det räcker för syftet. För pension tror jag det egentligen räcker med att kolla en gång per år. För kortare sparhorisonter kanske lite oftare, säg en gång i halvåret eller kvartalet. Det vill säga ha ett kalkylblad där siffror matas in istället för att logga in varje dag.
Det enda du behöver stämma av är att fonderna fortfarande följer den strategi du vill ha och att du fortfarande har fonderna med lägst avgift. Om du vill ha en balans mellan olika innehav så är det viktiga att du kollar och ombalanserar, men det är inte viktigt hur ofta du gör det.
Avstämning oftare än 1 gång per år tillför i princip inget värde. I alla fall inte för mig som köper breda indexfonder och tror på den effektiva marknadshypotesen.
Max en gång om året skulle jag säga att man “behöver” kolla. Kanske vartannat eller vart tredje år om man är lat.
Sen för att det är kul så stämmer jag av hela min ekonomi en gång i månaden, men det har inget med börsen att göra.
Genomgång av fonderna för att se om det dykt upp något billigare/bättre och rebalansering en gång om året ett fullt tillräckligt om man har en passiv marknadsviktad portfölj skulle jag säga. Om man försöker sig på momentumstrategier eller trendföljningsportfölj så får du fråga experten @Pellepennan Men det sägs att momentum brukar hålla ca 3 månader, så då är säkert någon gång i månaden eller veckan rimligt.
Jag kör en passiv strategi som många andra på RT. Momentum kräver för mycket uppmärksamhet och tankekraft. Så för egen del är det bara indexfonder och fondrobot som gäller.
Brukar kolla en gång i månaden mest för att jag blir nyfiken. Kollar även några gånger om året om det har kommit någon ny, billigare fond i samma kategorier som jag har.
Jo, har sett tidigare trådar om hur ofta folk kollar. Det jag ville undersöka med denna tråd var mer hur ofta en borde kolla. Det är olika saker tänker jag.
Om du bara har lysa och indexfonder borde det räcka att kolla så ofta som du tänker ombalansera. dvs kanske en gång om året eller en gång i halvåret?
Har du bara lysa (som ombalanserar sig själv) räcker kanske vart 5e år? Eller oftare så att du ser att dina pengar kommer in och inte är borta/stulna
Är nog högst personligt hur ofta man ska kolla. Men ju mer sällan man kollar, desto troligare att det ligger på plus. Fler skulle nog må bra av att kolla så sällan som möjligt.
Sysslar man med ombalansering så är det väl lämpligt med 1-2 gång om året.
Samma här, har jag köpt något nytt spännande till min lekhink kan jag kolla ännu mer. Brukar även kolla extensivt vid perioder av nedgång (såsom nu) för att lista ut vart min smärttröskel går. Då är det lättare att estimera riskerna man är beredd att ta när det väl går uppåt.
Jag är ingen expert. Men mina erfarenheter kring momentum och fonder säger att i lugnare tider kan det räcka med att kolla 1 gång i månaden, i oroliga tider minst varje vecka. Jag kollar läget varje börsdag normalt men agerar behovsstyrt, dvs utan något speciellt intervall för byten etc.
En fördel med att ha tät koll är att man hänger med i börsens svängningar och kan lära sig en del om hur det beter sig i olika lägen, att stora svängningar inte är farliga kortsiktigt utan oftast följs av rekyl etc. Man kan behålla lugnet nästan oavsett vad som händer.
Altså, jag vet inte om vi “tittar” på samma sätt, men jag tar 10-30 sekunder varje dag. Beroende på hur snabbt sidan laddar.
Börjar med sverige index, sen usa. Ibland en övergripande tit på världens index. Ingår i min vanliga rutin typ. Jag gillar att vet varför folk skriver som de gör, både på svenska nyheter, reddit eller rikatillsammans.
Har flikar allitd öppnade på mobilen. Nuvarande manga som jag läser är brevid börsen