Hur pratar / leker / lär du dina barn om ekonomi, pengar och investeringar?

Jag håller precis på och avslutar veckans artikel som handlar om sparande till barnen och sparande med barnen. Då blev jag väldigt nyfiken - vad gör du med dina barn i detta område?

• Har du några tips som fungerar för att lära dem om pengar och ekonomi?

• Något som inte har fungerat?

10 gillningar

Den här tråden ska jag följa med stort intresse, då vi har en liten hemma som vi kommer behöva lära ekonomi med så småningom :slight_smile:

2 gillningar

Med våra två barn har vi (förutom det vanliga med veckopeng) satt upp klimatmässiga sparmål kopplat till en längre resa vi planerar. Vi diskuterar på vilka sätt vi kan ”spara” utsläpp genom olika val vi gör (t.ex mat, prylar, sätt att resa på). Det är inte superkonkret, men jag upplever ändå att barnen tänker till lite extra.

2 gillningar

Jag har i april 2021 ställt frågan om hur man lär sina barn att låna på ett bra sätt: Hur lär du dina barn att låna? Fick inte många input på det, men om man ska lära barn om ekonomi behöver dom förutom att lära sig spara, lära sig hur man lånar på ett vettigt sätt. Eftersom ekonomi låna/investera/spara hör så tätt ihop idag, så tycker jag att dessa inte går att separera.

1 gillning

Här har vi pratat om veckopeng och buffert.
Vårt barn är 13 år och sköter uppdelningen bra.

Har lärt sig lite om lån i hemkunskapen, men inte så mycket. Så följer tråden med spänning.

För just investering är lite svårt ämne.

Jag tycker att man från början kan ha utgångspunkten att man ska spara till det man vill ha, inte låna.

Senare kan man komma in på att det finns okej/bra lån också, CSN och bostadslån.

Deletad för att dölja personlig information

7 gillningar

Barnen har månadspeng. Hälften får de att spendera och andra hälften sätter vi på lysa. De kan välja att investera mer och de kan ta ut pengar. Deras buffert får de själva ra ansvar för ur spenderpotten.
De tittar ofta på utvecklingen av sparandet och följer vissa jämförelseindex.de har insett värdet av att ha en buffert (kompisar fyller ju år även i slutet av månaden och när marknaden gått ner, och man vill ju kunna köpa present oavsett). De kan tömma investeringarna, men ser då hur mycket pengar syskon får “gratis” I form av ränta, och man vil ju inte få mindre passiva inkomster än syskon :wink:

Jag sparar separat till dem, men det vet de inte om.

3 gillningar

En av skribenterna på Morningstar tog med sig sin 12-åring på Berkshire Hathaways årsmöte.
Skriver om vad han hoppas sonen tog med sig från upplevelsen.

https://www.morningstar.com/articles/1092924/what-i-hope-my-12-year-old-learned-at-berkshire-hathaways-annual-meeting

2 gillningar

Spännande. Jag såg faktiskt hela stämman förra lördagen och det där var guldkornen. Håller helt med. Sedan vet jag inte om Freja hade tyckt det var kul, i perioder var det ganska långdraget. Roligt är att hade bara Munger pratat så frågestunden på 8 timmar varit över på 45 minuter med lika många frågor. :joy:

2 gillningar

Har använt appen Gimi för att ge dem veckopeng. Är som en virtuell spargris där man även kan lägga in uppgifter som barnen ska utföra för att få pengar som att vika tvätt eller plocka ur diskmaskinen. Tänkte att de skulle vilja spendera en massa pengar och lära sig hushålla men de sparade skiten ur spargrisen och fick ihop en bra bit över 1000:- per skalle redan i låg- och mellanstadiet. Så blev inte riktigt som tänkt. Har för mig att man även kan ha ränta på Gimi, för att simulera ett sparkonto eller investering, använde mig av det i början för att försöka illustrera ränta-på-ränta med en del av sparandet men barnens inneboende sparsamhet hade gjort dem förmögna på min bekostnad så fick avsluta det experimentet.

Äldsta barnet (12) har fått betalkort nu och eget sparkonto på bank och börjar betala sina fika med kompisar och liknande men är väldigt sparsam så blir inte så mycket att lära sig prioritera mellan utgifterna än. Kommer väl. Har startat en ISK i barnets namn också som jag tänkte introducera på något sätt men inte bestämt riktigt hur än.

2 gillningar

Jag såg bara sista halvtimmen av stämman och det va verkligen inget jag skrek till barnen att komma och se… Dystert, låg energi osv men det berodde kanske på den långa tiden stämman hade varat?

När det kommer till diskutera ekonomi med barnen har jag slutat, min dotter vill spela finans flera gånger i veckan efter ett av mina förslag… :joy:

3 gillningar

Känns som att Buffet försöker svara lite mer politiskt korrekt och försöker lära folk ett och annat, medan Munger är mer rapp och svarar med 1-2 meningar mer sarkastiskt.

De gillar dock att äta godis, dricka läsk och äta hamburgare :joy:
Givetvis från sina egna investeringar

2 gillningar

Det är den stora frågan?? Jag trodde att jag och frugan klarat det ganska bra…
Dock så finns det uppenbara luckor i våran utbildning som visade sej nu med tonårstjejer där vi uppenbarligen tänker olika. :exploding_head:

Förövrigt så har vi kört med månadspeng. Dom har så tidigt det går fått betala med sitt eget bankkort.
Oftast har dom fått kontanter vid födelsedagar som dom själva får sätta in i bankomaten osv.
Dom har fått vara delaktiga i vad allt kostar och även prioritera när pengarna inte finns på kontot.
För oss är det också viktigt att köpa kvalitet före kvantitet och ta hand om det som köpts och inte byta ut det varje år.
Typ köp den telefonen du vill ha ” nyaste modellen även om den är jättedyr” och behåll tills den går sönder.

Det känns dock som om båda kommer ut på andra sidan, då det ibland glimmar till gällande ekonomin.

2 gillningar

Ett ontopic-tips. Just nu när jag sitter och jobbar så har vi en 16-årig tjej från Yepstr som hjälper Caroline i trädgården. Jättebra jobb att tjäna lite extrapengar och perfekt hjälp för oss som ska underhålla barn, trädgård och artikel till bloggen idag. :slight_smile:

PS. Använd gärna koden 852002 om du testar eller vår sponsrade länk från mobilen)

2 gillningar

Ett inlägg delades upp till ett nytt ämne: Buffett på årstämman 2022: Jag skulle inte betala 25 USD för alla Bitcoin

Det blir mycket på uppstuds, att man tar diskussion när det passar. Månadspeng som kan användas till mindre inköp för att visa på kopplingen mellan inkomst och möjligheter

1 gillning

Ikväll jobbade min fru, sonen spelade på sin dator (som alla andra timmar på dygnet) och min 12åriga dotter gav mig två val;

titta på eurovision

eller

spela finans…

Sedan spelade vi!

4 gillningar

Vad sa du till dottern @Ola_Morin angående bank då den går bort om man förlitar sig på krypto :sunglasses::ok_hand::heart_eyes::+1: ? Skämtar lite :wink:

Hon slöar lite idag för hon brukar va bank, men idag fick jag agera bank. Ändå ska hon räkna ut allt så egentligen delar jag bara ut pengarna som hon räknar ihop.

Men jag är van vid pengautdelning till henne… :dollar:

1 gillning