Hur resonerar ni kring globalfonder?

Tjena!

Satsa på Europa och Sverige, folk flyr USA börsen just nu. Jag tror USA vänder just nu men osäkerheten är för hög där tycker jag, Gardell säger att börsen skall ner mer!

Men satsar du på global så blir det bra på lång sikt men det beror på vad du har för sparhorisont?

/Christian.
fralsaren.blogspot.com

Jag kommer nog inte logga in på Avanza på ett tag. Har inte tänkt ändra något, men ändå lite deppigt att se röda siffror.

4 gillningar

Han säger så mycket.

8 gillningar

Tack för all er input!

Jag har alltid kört på samma strategi, jag köper relativt breda fonder och håller. Har bara varit igång sen ~2010 så jag har givetvis inte lika många kriser under bältet som andra erfarna rävar har. Tidshorisonten är någonstans mellan 15-25 år. Huset är avbetalat och färdigrenoverat så det är inga kommande uttag. Har egentligen inte tänkt ändra något i skrivande stund, men när det börjar bli ringar på ytan så är det skönt att få höra tankarna från likasinnade. Även om det är lätt att säga “investera inte pengar du inte har råd att förlora” så är det såklart tråkigt med temporära nedgångar.

Men som många skrivit blir det nog fortsatt månadsspar och sluta logga in om det skulle börja blåsa ordentligt :slight_smile:.

Återigen, tack för era tankar!

1 gillning

När folk säljer ska man köpa. :wink:

Kör vidare med LF global.

3 gillningar

Jag har kvar globalfonder men sålt USA-fonder och köpt några räntefonder för dem istället för att vikta ner riskerna lite. Inte mycket pengar i mitt fall jag fattig annars men

Du tänker att världsdelen som Ryssland håller på att invadera är den bästa investeringen för TS, hur kom du fram till den slutsatsen?

1 gillning

Ja, det är ett svårbedömt läge nu. Trump-administrationen är en makroekonomisk chock av stora mått. All bets are off …

Lite datapunkter och trender nedan. Vissa påverkar en viss marknad som USA eller Europa, men de flesta påverkar globalt.

1/ USA:s tullar och medföljande handelskrig kommer att minska produktiviteten i hela världsekonomin, inklusive USA. Detta kan leda till recession och då (särskilt precis innan) brukar börserna sjunka.

2/ Dessutom leder handelskriget till inflation, så vi får stagflation som på 70-talet. Högre räntor (för att tämja inflationen) leder till att börsen blir relativt sett mindre attraktiv.

3/ Av politiska skäl kan stora mängder kapital dras bort från USA-börserna. 30-40% av den börsen är utländskt kapital. Jag gör en parallell här med hur folk ofta dissar investeringar i Kina pga politiska ställningstaganden.

4/ Starkt ökade försvarsutgifter i Europa tror jag kan vara bra för börsen. Detta kommer antagligen att finansieras via lån och ökade budgetunderskott. Det kan liknas vid QE (quantitative easing) som ökar mängden pengar generellt, vilket boostar börsen. Men enligt Gardell (Cevian) har vi redan en bubbla i försvarsaktier så detta scenario kanske redan är inprisat.

5/ USA-börsens starka uppgång de senaste åren har främst drivits av M7 (magnificent 7, index .m7 ), som sedan mitten av december 2024 uppvisar en nedåtgående trend och numera ibland omnämns som “lag 7”. Många talar om rotation till mer defensiva aktier som läkemedel osv. Det finns globala fonder med fokus på sådana aktier, som redan påpekats ovan.

6/ Koncentrationen av det globala börsvärdet till ett fåtal aktier är historiskt hög. Deras extrema P/E ifrågasätts.

Hjälp mig gärna att fylla på, gärna med konträra spaningar. Tänka tillsammans är ett effektivt sätt att få ett så bra perspektiv som möjligt.

Slutligen en generell kommentar: Investering i “hela marknaden” innebär även investering i t ex obligationer och fastigheter, inte bara börsen.

1 gillning

Jag började minska min USA exponering för en månad sedan men har sålt gradvis, vilket var ganska bra för min portfölj.
Jag ökar nordiska indexfonder och kommer ligga på ca 20% exponering mot USA.

Anledningen är att jag tror Trumps regering ökar både risken inom USA och risken för geopolitisk oro (=krig).

Hamnar Europa/Danmark i krig med USA om Grönland (eller om Canada) då kommer europeiska tillgångar konfiskeras av USAs stat.

Man ska aldrig ha sina pengar hos fienden.
Ryssland konfiskerade Rysslandsfonderna.
EU konfiskerar oligarkers pengar i Europa.

Samma kan hända om USA blir vår fiende.

2 gillningar

Eftersöker Inverse Gardell ETF.

4 gillningar

Forumet verkar ha ändrat riktning snabbt p.g.a. en högerpresident i USA. Detta trots alla tusentals meddelanden här på forumet och hundratals filmer från Jan där det uppmuntrades att “just keep buying” och “time in the market beats timing the market”… Enligt forskning kommer ni förlora på detta? Men det kanske ni är redo att göra för att framstå som goda?

Det svänger fort i hockey :wink:

Men jag håller med dig… Även det här kommer blåsa över nån gång. Precis som alla andra “händelser” och elände som hänt tidigare i historien.

Så jag är i team just keep buying the whole market…

2 gillningar

Jag tror att många har investerat pengar som de egentligen inte har råd att förlora. Därför blir de ofta emotionella när de har varit giriga och förväntat sig att börserna bara ska fortsätta stiga dag efter dag.

5 gillningar

Fortsätt nypa :pinching_hand:t2:

Läste en artikel idag, där Gardell sagt att det kommer att bli en bubbla i försvarsaktier. Det kanske är lite mer rätt. Europeiska satellitbolag och försvarsaktier fullständigt hoppar nu med 10-tals procent …

Frågan man kan ställa sig är ifall världen kommer sluta konsumera/nyttja produktutbud från bolagen nedan i närtid.

Apple, Netflix, Disney, Coca Cola, Pepsi, McDonalds, Microsoft, Oracle, Tesla, Visa, MasterCard, American Express, Nvidia, AMD, Facebook, Google, Amazon, Phillip Morris o.s.v.

Mer konkret.

Youtube-klippet som ses på en iphone under måltiden på donken som betalats med ett visa-kort eller applepay.

Efteråt kommer du hem och ska spela på din dator som har ett MS Windows operativsystem och troligen ett Nvidia GPU och AMD CPU.

Du avslutar kvällen med att kika på ett avsnitt från din favoritserie på Netflix, Amazon Prime eller Disney+ samtidigt som du scrollar på instagram.

3 gillningar

USA är ju snart inte USA längre. Är USA en demokrati för frihandel? De gör sig ovän med hela världen samtidigt. Vem vill köpa deras produkter? Läste att Teslas försäljning faller 80% i Tyskland. Att bara “investera” i en globalfond med 75% USA känns rätt riskabelt. Jag har inte ändrat något själv men hade heller inte bara en DM globalfond.

Tror den bilden är överdriven. Uppenbarligen är marknaden orolig men jag är säker att USA kommer fortsätta vara ledare i världen och att marknaden återhämtar sig. Om inte så kommer globalt index anpassa sig.

3 gillningar

Om nu USA börjar gå så pass dåligt framöver, hur snabbt kommer globalfondsförvaltarna vikta om sin exponering, till t.ex 70% Europa eller Asien om de marknaderna går bättre och presterar bättre än USA i framtiden?
LF global index har ju tex 70% USA.

Om detta är praxis för en Globalfond att vikta om sin exponering efter förutsättningarna på marknaden så borde man väl inte som innehavare behöva göra mycket själv om det ändå görs av förvaltarna.

Har det hänt förut att Globalfonder viktar om mot en annan marknad om de har för stor andel i marknad som inte presterar lika bra längre och har fått mycket sämre framtids utsikter?

1 gillning

Omviktning sker i linje med hur börserna går relativt varandra men den s k omviktningen är naturligtvis en ytterst smärtsam historia om inte andra börser kan kompensera för nedgången med uppgångar, men givet hur liten vikt de har idag så är det såklart i praktiken inte möjligt. Faller USA så faller globalfonderna. Obs detta bygger på fortsatt breda nedgångar i USA vilket var och en får ta ställning till sannolikheten i…