En släkting till mig (65+) har en större summa pengar investerade i fonder på Nordea (ISK, IPS) sedan flera år. Hon är inte så insatt i aktier utan låter banken sköta förvaltningen. Nu har hon bett mig om råd.
Min bedömning är att risken och avgifterna i hennes portfölj är alldeles för höga. Hon har mest olika typer av aktivt förvaltade aktiefonder, alla Nordeas egna.
Eftersom hon inte själv är intresserad av att hålla på med sina aktier skulle jag helst av allt vilja att hon sålde av allt och flyttade pengarna till Lysa med en lämplig fördelning mellan aktier och räntor, typ 60% aktier och 40% räntor. Eller så fortsätta på Nordea men ändra i portföljen för att så mkt som möjligt efterlikna den sk Nybörjarportföljen eller Rika tillsammans-portföljen. Men detta är inte alldeles enkelt eftersom Nordea saknar flera av fonderna i sitt utbud.
Men hur göra denna ändring i portföljen utan att hon förlorar alltför mycket pengar? Nu står ju allt på minus så det är ju egentligen ingen bra tid att sälja. Är det bättre att vänta eller ska man ändå sälja av lite åt gången. Det kan ju ta flera år för exempelvis småbolagsfonder att hämta sig och hon har både fonder med svenska, europeiska och globala små- och medelstora bolag.
Hon behöver som tur är inte pengarna just nu.