Hur ser din portfölj ut för 2022? 🤔

I samband med ombalansering för 2022 så håller jag som bäst på att strukturera om lite i min huvudsakliga portfölj.
Den ser inte riktigt ut såhär idag, men det är så jag tänker mig att den kommer att se ut under 2022 och framöver.

Category Type % port
Global Index Länsförsäkringar Global Indexnära 30,0%
Global Value JPM Global Equity Multi-Factor UCITS ETF - USD acc 5,0%
Emerging Markets Avanza Emerging Markets 5,0%
Sweden Plus Allabolag Sverige Index 5,0%
Small Cap iShares MSCI World Small Cap UCITS ETF USD (Acc) 10,0%
Short rates Sparkonton 20,0%
Long Rates iShares $ Treasury Bd 20+yr UCITS ETF USD Dist 5,0%
Active rates Danske Invest Globala Realräntor SEK h 5,0%
Gold Xetra-Gold ETC 5,0%
Gold WisdomTree Physical Swiss Gold ETC 5,0%
Commodities iShares Diversified Commodity Swap (DE) 2,5%
Real estate VanEck Vectors Global Real Estate 2,5%
4 gillningar

Har jag sjukt många aktier/fonder? Minns att jag köpte massor… Aldrig ombalanserat heller… Haha

4 gillningar

Oj joj
Jag trodde att jag kom in på Avanzas fondtorget :thinking::rofl:

22 gillningar

LF Global indexnära 88%
Avanza emerging markets 12%

Så i princip MSCI ACWI

6 gillningar

30% Swedbank Robur Acces global
10% Swedbank Robur Acces Asien
10% Spiltan investmentbolag
10% PLUS Småbolag

10% Auag Silver bullet
10% Krypto
20% Guld

4 gillningar

Hur köper du Krypto?

1 gillning

Haha, du och jag verkar ha likvärdig livssituation. Pappaledig nu med 5 och 10-månaders. Varför krångla till det? :wink:

Jag har Lysa 100/0 på både bred och hållbar. Även barnens sparande hamnar där.

Sedan har jag en lekhink som sakta men säkert blivit en tråkig indexnära- och EM-variant på Savr. Eftersom jag gått över till billiga fonder kommer jag gå tillbaka till Avanza för att kunna lägga några tusenlappar på aktier för skojs skull.

Vidare finns bufferten på HB- och Klarna-konto med ränta (tror det är 0.85).

Sparar ungefär 6000 i månaden oavsett läge på börsen.

2 gillningar

Krånglar inte till det då jag har fortfarande 100% LF Global indexnära. Tänker bara lite högt :joy::joy::+1:.

2 gillningar

@Jacke77 om du nu är sugen på EM så kanske SPP Aktiefond Global skulle vara något ? :wink::partying_face:

Den är riktig bra föruttom att den kostar 50% dyrare än LF Global indexnära i avg. Enda anlädning att jag är inte så sugen välja den före LF Global indexnära. :+1:

2 gillningar

Etoro, 15 olika kanske, mestadels i bitcoin och etherium

Gör inga större förändringar. Fortsätter som tidigare med tre första hinkarna på Lysa, medan lekhinken bor hos Avanza (krypto). Vid sidan om har jag små experimentella poster hos Trine och Sigmastocks (Blogg: På äventyr med Sigmastocks). Ja förutom guldet då som är cirka 20% av allt investerat. Med tiden blir det mer och mer renodlat och enkelt. Lite som Jans rekommendationer :slight_smile:.

Känner mig n00big, men hur gör man för att köpa krypto i ISK? :neutral_face:

Länsförsäkringar Global 32,5%
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad 5%
Handelsbanken Globala Småbolag 5%
PLUS Allabolag 2,5%
PLUS Småbolag 2,5%
PLUS Mikrobolag 2,5%
AMF Småbolag 2,5%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 2,5%

Xetra-Gold 10%

iShares $ Treasury Bond 20+yr (IS04) 10%
UBS LFS Bloomberg TIPS 10+ (UIMB) 5%

Sparkonto 20%

1 gillning

Stilig. Brunt läder. Perfekt för min 14” dator.

I’ll get my coat.

Skämt åsido, följer mera en helhetsbild av min ekonomi, sk Adaptive Asset Garden.

1. buffert
  2. räntor (mest sparkonto, lite IS04 och gamla riskräntor)
  3. hedge strategier (guld och marknadsneutrala fonder)
  4. aktiefonder (mest indexfonder, men också aktiva småbolags- / kvalitetbolagsfonder)
  5. private equity
  6. egen firma

För att jag har väldigt mycket risk i område 5, är mina likvida placeringsinstrument (områden 2-4) i mellanriskkategorin, typ 65% aktiefonder / 35% annat.

4 gillningar

Åh man hoppas att utgivaren av de certifikat man köper inte går i konkurs eller hamnar i ekonomiska trångmål. Detta då det är noll garanti att man får tillbaka sina investerade pengar.

Det finns en bunte olika certifikat att handla på de större handelsplatserna. Ett certifikat är bara ett löfte att utgivaren följer värdeutvecklingen av det underliggande instrumentet, Man äger ingenting mer än ett löfte när man köper certifikat.

3 gillningar

Är den fyld med Bitcoin :joy::joy::joy::joy::tada::grin:?

2 gillningar

Nej, den har mest gamla utdelningskuponger från 80-talet. :joy::tumbler_glass:

3 gillningar

Funderar på att fasa ut de små posterna jag har i aktiva fonder (AMF småbolag och till viss del Spiltan investmentbolag), de har ju gått bra nu men om de började gå dåligt vet jag inte riktigt vad jag skulle göra - antagligen så småningom sälja eftersom jag inte riktigt ser att det finns några hållbara argument för att ha just dem - och i så fall tänker jag inte att jag borde ha dem nu heller.

Av samma skäl fasa ut övervikten jag haft mot tillväxtmarknader (dålig tajming att komma på detta nu dock…) och lägga till globala småbolag, i syfte att bättre efterlikna global marknadsvikt. Och hoppas på att EMH blir den objektiva, känslokalla masten jag kan surra fast mig vid när det blåser. :slight_smile:

Kanske delar upp den stora posten globalfond på några stycken globalfonder, av vaga prepperskäl.

Funderar även på att lägga in räntor och guld men har svårt att komma fram till lämplig mängd, har oklar tidshorisont.

Men trots Jans försök att tona ned förväntningarna inväntar jag nog bästa fonderna och ombalanseringsartikeln innan jag gör något… :slight_smile:

2 gillningar