Hur ser din portfölj ut för 2022? 🤔

70% global index
10% emerging
10% alla bolag sverige
5% småbolag global
5% småbolag sverige

2 gillningar

Min portfölj 2022:

SEB:
Buffert, buffert och periodiseringsbuffert

Avanza ISK:
70% Länsförsäkringar Global Indexnära
10% AMF Aktiefond Småbolag
10% Spiltan Aktiefond Investmentbolag
10% Länsförsäkringar Fastighetsfond A
Nöjd med beloppet här, inga insättningar 2022

Mål för 2022: totalt nysparande 100tkr:

Månadsspara i SEB ISK 4000 kr Autogiro Länsförsäkringar Global Indexnära
Tot 48tkr

Veckospara i Lysa ISK 1000 kr (100/0 Bred)
Tot 52 tkr

Jag har valt att börja om i mitt sparande, eftersom jag tappade motivationen. Det blev trist att månadsspara in ett litet belopp i den (för mig) stora portföljen.

Hoppas kunna få ihop 100tkr under året. Det får gå upp eller ner hur det vill, mitt fokus blir att nå 100tkr in. Dvs om inget oförutsett inträffar. (Exvis att jag får för mig att lämna mitt jobb utan att ha ett nytt…:thinking:)

:grin::+1::hugs:

2 gillningar

50% MSCI ACWI
I form av 88% LF global/12% Avanza EM

50% Sinewaves Mom+Agg
Det är den trendföljande strategin som finns att läsa om på Flashbacks forum.

Med tanke på risk kanske man inte vill ha allt i en buy and hold. Speciellt inte om man kör med värdepappersbelåning.

Med bufferten deltar jag i IPOs.

1 gillning

15% Cash (Mål, en summa, ej procentbaserat)
9% Guld (Mål 10%)
7% Långa Räntor (Mål 5%)
59% Aktier (Mål, får växa när cash eller lekhink blir mindre)
10% Lekhink (Max 10%)

Aktiefördelning är
64% Globalfond (SPP Global) Mål 55-70%
12% Tillväxtmarknad (SPP Global och LCUA) Mål 10-15%
12% Småbolag (IUSN) Mål 10-15%
13% Norden (Nordnet Indeksirahasto Suomi och Spiltan Investmentbolag) Mål 10-15%

Månadssparar 90% till SPP Global och resten till “Norden-fonderna”.

Lekhinken är bland annat AuAg Silver Bullet, krypto och Storskogen.

Så mitt upplägg är inte alls enligt hinkprincipen. Men det funkar bra för mig. Gillar att ha en liten del guld och långa räntor när marknaden blir orolig. I princip så är min portfölj en anpassning av RT-portföljerna för finska marknaden och finska skatteregler (därför är mina fördelningar inte exakta).

1 gillning

Veckospara låter intressant. Är det optimalt ?
Du skrev inga insättningar 2022. Utveckla gärna. mvh

1 gillning

Om man söker i avanza man ser många “MSCI ACWI”, vilken du menar ? tackar.

Ja precis, undrar om det bidrar till att sprida ut riskerna ytterligare? Jämfört med en insättning/månad :thinking:

SPP Global A 80%
PLUS Alla bolag Sverige 20%

3 gillningar

Haha, nej det är inte ett dugg optimalt :grin::joy:.

Det optimala, statistiskt sett, är att sätta in kapitalet så snart det finns tillgängligt. Time in the market beats timing the market. Så månadssparande direkt när lönen kommer in är nog mer optimalt.

Tänkte bara testa veckosparande som en kul grej. Kanske för att se om det känns som om jag är mer aktiv i mitt sparande. Och för att testa Lysa.

Det blir också en regelbunden påminnelse om mitt mål att nå 100tkr i nysparande i år. Tänker peta in 1000 kr per vecka till Lysa. Får se hur det går. :slightly_smiling_face::partying_face::upside_down_face:

Men visst - om börsen skulle sjunka som en sten hela året så blir det ju lite mindre dåligt med veckosparande under månaden än månadssparande direkt när lönen kommer. :joy::joy::joy:

Så nej - jag rekommenderar inte veckosparande. Vill bara testa det som ett experiment. Kanske blir jag mer motiverad? Kanske är det kul? Kanske funkar det inte alls? :grin::joy::thinking:

:tada::partying_face::tada::partying_face::tada:

3 gillningar

Har en separat ISK för Sverige, är det fördelaktigt om man sätter in plus fastigheter index i denna nedan eller tillför det inget extra sett till avkastningspotential på sikt?

70% SEB indexnära
30% AMF Aktiefond småbolag

Efter noga övervägande ser den ut så här istället:

70% LF Global indexnära
10% LF Tillväxtmrkd indexnära
10% LF Sverige indexnära
10% sparkonto nischbank

La till 10% tillväxt mrknd för att bredda, på bekostnad av Sverige bias. Nu skall jag försöka låta bli att trixa mer med portföljen.

2 gillningar

Den frågan kan nog tyvärr ingen svara på. Omöjligt att veta hur fastigheter och fastighetsbolag kommer att gå framöver. De har ju gått väldigt bra nu i många år.

Men för att diversifiera portföljen så kan det ju vara intressant.

Dock ingår det säkert redan en del fastighetsbolag i SEB indexfond.

Ja ni… jag har väl 30 procent uranakiter, 30 procent TUI och 30 procent silverbrytning, resten är på sparkonto. Det gäller att diversifiera och sprida riskerna :slight_smile:

Tror jag har lägsta möjliga hållbarhetsomdöme på Avanza.

5 gillningar

Samma som andra halvan av 2021 (andel av totalen inom parentes):

• 75% aktiefonder
    • 10% PLUS Allabolag (7,50%)
    • 5% AMF Småbolag (3,75%)
    • 5% Spiltan Investmentbolag (3,75%)
    • 5% SHB Globala Småbolag (3,75%)
    • 5% Spiltan Globala Investmentbolag (3,75%)
    • 60% LF Global Indexnära (45,0%)
    • 10% SPP Emerging Markets Plus (7,50%)
  • 20% råvaror
    • 50% Xetra Gold (10,0%)
    • 50% MAR Int’l Commodity Index (10,0%)
  • 5% “lekhink”
    • 50% LMM Kavaljer Investmentbolag (2,50%)
    • 25% Bitcoin XBT (1,25%)
    • 25% Ethereum XBT (1,25%)
2 gillningar

Simple and clean

Länsförsäkringar global indexnära 85 %
Spiltan investmentbolag 15 %

2 gillningar

Jag tror på småbolag och investmentbolag framöver. Att ha småposter som 5 - 10 % är väl ingen idé om man inte har flera miljoner i fonder. För normalspararen, jag är en sådan, tycker jag man kan klara sig bra med 3 fondkategorier:

Investmentbolagsfonder
Småbolagsfonder
Globalfonder

Sedan kan man diskutera till dödagar vilka procentsatser man ska välja. En inte så dum är att ha 33 % i varje kan jag tycka.

Jag väljer också aktiva fonder framför indexfonder och det har visat sig vara ett bra val när jag jämför utfallet.

3 gillningar

Lite lustigt ändå att så pass få använder sig av modellportföljerna ändå (kan inte så någon) som forumet i någon mening tagit fram tillsammans :man_facepalming:Kanske ska gå över till Basportföljen för att inte göra @janbolmeson ledsen :grinning_face_with_smiling_eyes:

8 gillningar

Jag använder mig utav basportföljen i aktiedelen i mina portföljer :slight_smile: Däremot använder jag räntefonder istället för sparkonto i räntedelen och råvaror istället för bara guld. Så jag tar absolut inspiration från modelportföljerna.

1 gillning

:hugs::hugs::hugs::face_with_hand_over_mouth::face_with_hand_over_mouth::face_with_hand_over_mouth::grin::grin::joy::rofl::+1::tada:

Bestämt mig, ska gå över till att bara köra Basportföljen + sparkonto privat och bara Basportföljen i Tjp. :joy:

2 gillningar