Hur ska jag göra?

Jag har 3500 kr att lägga på antingen avbetalning, buffertspar eller börsen. Hitintills har jag varit och duttat överallt. Även använt dessa pengar till att lägga bara lite på varje smålån och haft lite andra utgifter. Jag behöver få ordning har stress över detta. Just nu har jag 5 olika smålån.

Lån 1. 6000:- 16%
Lån 2. 2924:- 29.30%
Lån 3. 3729:- 29.90%
Lån 4. 8512:- 14.30%
Lån 5. 7300:- 15.90%

Hur ska jag tänka? Och vart ska jag lägga pengarna? Tycker att det är kul med börsen. Men fattar att jag behöver bli av med lånen. Buffertspar för där har jag alldeles för lite just nu.

Tacksam för hjälp!

Oj vilka höga räntor! Jag hade gjort allt för att betala av alla lånen innan jag ens tänkte på börsen. Om avkastning på börsen är 7% per år i genomsnitt och du har ett lån med ränta på 29% så förklarar det ju varför det är viktigare att få bort lånen först.
Skulle du inte kunna samla alla lånen och se om du på så sätt kan få ner räntan? 29% är ju helt galet!
Känns som att få bort dessa lån måste vara prio 1, efter det bygga en buffert och sen börja spara.
Bufferten är ju oftast det viktigaste men i ditt fall borde lånen vara prio. Jag tror att din stress skulle minska rejält om du kan beta av de där lånen som kostar dej jättemycket.
Kanske det finns någonstans att vända sej där du kan få hjälp med detta - någon som vet?

Lycka till!

6 gillningar

Betala alla lån!

Högsta räntan först.

Fira i känslan att vara skuldfri.

Du behöver inte lägga pengar på stt fira. Känslan att vara skuldfri räcker. :innocent:

Lägg 80% av 3500 i buffert och 20% i passiva hinken. Det känns kul att starta sitt investerande, särskilt om ett decennium från nu. :grinning:

När bufferten är klar kan du starta ny hink, mellanriskhinken.

På så sätt har du i sinom tid 3 hinkar.

Grattis till att du är så klok och har hittat hit!

3 gillningar

Håller med föregående talare. Satsa först på att betala av lånen.

Har du försökt förhandla räntorna eller att skaffa ett samlingslån?

Nu känner jag inte till din kreditvärdighet, men ett lån på totalsumman med säg 5-10% ränta borde inte vara omöjligt att lösa

5 gillningar

Det sammanfattar min reaktion ganska bra. Precis som föregående talare så säger jag att det enkla svaret är att betala av lånen, i turårdning start med högst ränta. Men nu har du ju tagit dessa lånen av någon anledning till och börja med, detta måste sluta. Finns det risk att du hamnar i en situation där du igen tvingas ta lån så är det viktigt att ha en buffert, annars hamnar vi ju i samma problem. Med tanke på skuldernas storlek skulle jag tänka mig att du sparar några hundralappar i buffert varje månad.

För att bli konkret, betala av lån 2, det minsta lånet och nära högst ränta, kan vara skönt att känna framgången att få stryka ett lån, sen tar du dem i turordning av ränta, som också råkar vara ordningen för växande storlek. Sen tycker jag du ska försöka se över om du kan trimma ner onödiga kostnader för att få loss mer än 3500, du kan säkert hitta mer!

Viktigast i sammanhanget är att du ändrar beteende och aldrig tar lån till räntor som dessa igen. Även om denna situationen ser hanterbar ut i förhållande till vad du har för ekonomiska muskler så är du inte långt borta från att det eskalerar till något ohållbart.
Lycka till!

4 gillningar

Alla de där lånen behöver försvinna. Sen efter det börja satsa på en bra buffert så du inte hamnar i en situation där du behöver ta sånna där lån igen. SEN in på börsen.

Mitt tips iaf

6 gillningar

Att jag har dessa skitskulder är som det är. Jag har gjort felaktiga beslut och det finns bara en väg och det är att jag vill förändra. Jag är inte så duktig på ekonomi har tyckt att det är tråkigt men har senaste halvåret gjort en ordentlig budget och börjat se ljusare på mitt liv och försöker förändra i rätt riktning. Har även billån och csnlån som jag betalar på.

Tacksam över tipsen, tack.

11 gillningar

Jag skulle gjort i denna ordning:

1. Sälj av allt du har på börsen.
  2. Samla lånen (om det går).
  3. Lägg 10000 kr på ett buffertkonto. Ett vanligt sparkonton i din vanliga bank. Om du inte har 10000 kr så betala bara det minsta som lånet kräver under tiden.
  4. När du har denna mini-buffert så maxar du sparandet i lånet.
  5. När lånen är borta sparar du ihop lite till i buffert. Hur stor buffert du behöver berorpå dina egna förutsättningar. Du kan använda 4-hinkarmetoden som Jan lär ut här på sajten.
  6. När du är skuldfri och har en buffert så kan du börja spara på börsen.

Om du inte lyckas samla lånen så kan du ändå följa samma plan. I punkt 4 när du betlar avlånen så ska du då betala det minsta som varje lån kräver varje månad, sedan lägger du resten på det lån som har högst ränta.

6 gillningar

Låter som du har rätt inställning! Vi har alla felaktiga beslut på ett eller annat sätt bakom oss, men inte alla lär sig eller ber om råd för att förändras, och det är bra att du kommit till denna insikt innan det spårat ut totalt. Dina lån kommer vara borta snabbare än du tror om du håller dig fokuserad.

7 gillningar

Som alla skriver, betala av dessa lån med hög ränta.
Medelavkastningen på börsen är mycket lägre än dessa räntesatser.

2 gillningar

Kan vara värt att dra ner appen anyfin och kolla om du kan få ner räntorna. Har hört mestadels gott om den tjänsten

1 gillning

Kontakta CSN. Om du förklarar situationen för dem kan det vara så att du kan få uppskov av betalning eller ett lägre månadsbelopp. De är inte så elaka som många tror… och skulden hos CSN kommer inte växa så ofantligt snabbt.

Du borde verkligen fokusera på att avbetala lånen först. Andra redan skrev i vilken ordning du skulle kunna ta dem. Sedan skriver du att du ändå har en buffert. Har kvar den men bara så stor att du klarar dig utan att du behöver ta nya lån. Är den för stor redan nu så ska du också använda överskottet för att lösa dina lån.

Och som andra skriver behöver du få redo på varför det blev så att du hamnade i denna sits. Det kan finnas olika anledningar men det är verkligen i ditt intresse att bryta mönstret. Lyckas du inte få insikt på egen hand så måste du söka hjälp. Inte för att någon annan ska lösa skulderna åt dig men för att förebygga att du hamnar i samma sits igen. Du vill verkligen inte att detta bara är början…

Mycket bra att du skrev på forumet och ställde frågan. Det är inte särskilt roligt men det finns ingen skam i detta och visar bara att du är tillräckligt stark och villig att få ordning på din privatekonomi.

5 gillningar

Det mesta har redan sagts men behöver du mer motivation kan rekommendera dig att följa dave ramsey. Han är vettig på just skulder tycker jag.

1 gillning

Vad bra att du har hittat hit och att du tar tag i ”gamla synder”. Skulder med såna räntor tär på ekonomin och gör att du jobbar i konstant uppförsbacke.
Men misströsta inte! Du är på rätt väg och beloppen är trots allt inte större än att du kan vända på den här skutan relativt snabbt.
Det är ju toppen att du nu har 3500kr i månaden att betala av lånen med.

Dom här lånen måste bort och ju förr dess bättre. Inga investeringar innan lånen är betalda.

Du har redan fått många jättebra råd som att satsa på lånen med högst ränta först.
Jag skulle också vilja trycka på att ringa varje långivare och försök förhandla med dom.
Säg som det är att du vill ta tag i din situation och att du vill lägga upp en ny avbetalningsplan och försök få dom att gå med på frysta räntor under en period. Om det inte går, så kanske dom kan gå med på en lägre ränta. Dessa företag vill vara säkra på att få in sina pengar så det är inte omöjligt att du får till bättre deals med några av långivarna.

Sen skulle jag rekommendera att satsa stenhårt på att betala av dessa skulder så fort det går. Kolla om det inte går att få loss mer pengar för att snabbare betala av. Var beredd att göra vissa uppoffringar, varje hundralapp räknas. Kanske du kan vara utan den där streamingtjänsten under en period?
Bara ett exempel såklart och jag har ingen aning om vilka möjligheter du har. Jag vill bara lyfta fram att skulderna bör vara prio nr 1 och ju fortare du klarar av dom desto billigare blir det för dig.

Rådet att kontakta CSN var också mycket bra. Kolla om du kan få uppskov med den skulden så att dom pengarna kan gå till dom andra skulderna istället.

En sista kommentar; är det helt nödvändigt med bil för dig? Om du kunde sälja bilen så skulle du förmodligen kunna bli skuldfri väldigt snabbt.

Lycka till och det vore kul om du uppdaterar oss med hur det går för dig.
Vi finns här och stöttar!

4 gillningar

Det är ju inga katastrofskulder och @linlar har 3500 kr över varje månad. Jag tycker att alla alltid bör överväga att sälja bilen men trådskaparen är inte så djupt nere att hen behöver ändra sin livssituation.

@linlar kommer säkertvara skuldfri och ha en buffert om ett år om hen använder sina 3500 rätt.

4 gillningar

Bra insikter, de nog det viktigaste i sammanhanget! Fortsätt med denna goda anda så är du kvitt detta fortare än du tror nu!

Tycker nedan sammanfattade situationen bra :slightly_smiling_face:

4 gillningar

Jag tackar igen. Vilket forum och vilken förståelse och stöttning. Man skäms som vuxen att inte ha ordning på sin ekonomi såklart. Men med denna pepp och tips kommer jag att lyckas. Det lovar jag :slight_smile:

10 gillningar

Det kan komma utmaningar som får dig att snubbla till och kanske börja tveka. Men det är bara att få koll på läget, planera om efter behov och göra sitt bästa för att fortsätta framåt.

2 gillningar

psykologiskt bäst är att köra " the debt snowball", matematiskt “the debt avalanche”
(95) Pay Off Debt Using the Debt Snowball - YouTube

I detta fall har det inte så stor betydelse.
I “The debt snowball” listar man sina skulder minsta till största och betalar minsta möjliga på alla utom den minsta skulden. Man “kastar” alla pengar på den minsta skulden tills den är avbetalad och jobbar sig neråt i listan.

Kör man den andra varianten “Teh debt avalanch” så listar man skulderna baserat på räntan, högsta till lägsta.

1 gillning

Emil, du har helt rätt och min tanke är absolut inte att stressa trådskaparen utan snarare att ge idéer på alternativ. Det finns ju även ett billån med i bilden och därför tänkte jag att det kunde vara värt att åtminstone överväga om bilen är nödvändig. Här finns ju kanske chansen att isåfall väldigt snabbt vända på steken. Men det är ju inte alls säkert att det ens är ett alternativ.

Det här kommer att lösa sig ändå, med eller utan bilförsäljning.

2 gillningar