Hur skall en riktig börsnedgång definieras?

IT-bubblan som sprack runt millenieskiftet och finanskrisen 2008 refereras ofta till börsnedgångar som definierar en viss tid. Man gör typ filmer om dem och det finns en massa lärdom att få från dessa perioder om man var i marknaden.

Även om jag själv inte placerade pengar på börsen då så kan man tydligt se på graferna att dessa nergångar var över en längre tidsperiod innan börsen tog fart upp igen på riktigt.

Vi som kommit in på börsen efter 2008 blir ofta påminda om att det inte är realistiskt med en evigt uppåtgående börs och att ras och nergångar kommer ske igen.

Nu har vi faktiskt haft två nergångar i Corona-kraschen våren 2020 och nu under Q1 2022. Samtidigt är det tydligt om man studerar grafen att de inte alls liknar IT-bubblan och finanskrisen. Så det leder till frågan hur definieras en riktig börsnedgång och finns det någon slutsats att dra utifrån att både Corona och nu 2022 är betydligt mer branta?

Tror egentligen att min fråga är om vi som inte upplevt IT-bubblan och finanskrisen och därmed ibland uppfattas som naiva och utan erfarenhet nu får den här erfarenheten men i en annan form nu? Eller är både Corona och nu 2022 än så länge bara mindre korrigeringar som inte kan räknas som riktiga börsnedgångar för de måst löpa på i flera år?

Stor skillnad är ju att vid it och finanskrisen så insåg man att det inte fanns substans i dessa branscher och att de höjts till skyarna felaktigt.
Specifikt för finanskrisen var ju att instituten skapat och sålt i princip värdelösa papper som de maskerat i flera steg och att en del då satt med svartepetter.

Corona och kriget nu handlar mer om rädslan om vad som kan hända med ekonomin och en justering av det som faktiskt har påverkats.

Väldigt förenklat hur jag ser på saken alltså.
Uppblåsta branscher jämfört med rädsla/oro nu.

Sant, men måste det vara en bluff som överaskar marknaden för att det skall bli en längre nergång? Har tidigare skrivits en mängd trådar på ämnet vad som kommer trigga nästa börsnedgång. Och exempel som dyker upp är krig. Nu har vi haft en pandemi och nu även ett krig i europa, men jag frågar mig fortfarande om detta kommer få någon längre påverkan på börsens uppgång?

Jag kan knappt föreställa mig vad en riktig nedgång som löper över flera år om nu inte det vi nu upplevt är en riktig nergång men i ett mer kompakt format? Kan tycka att Q1 2022 är så otroligt seg och negativt ur ett börsperspektiv så kan knappt föreställa mig om vi skall hålla på så här i 2 år till. Är det ens möjligt när nu nergångarna varit så branta?

Jag tycker det här är en ganska svår fråga. Jag var inte aktiv under IT-bubblan men under finanskrisen var det många som förväntade sig att nedgången skulle hålla i längre eftersom börsen “brukade” ha långa björnmarknader före det. Frågan är om det var recency bias och därmed felaktigt.

S&P 500 har haft 26 björnmarknader sedan 1928. De tenderar att vara kortlivade och snittar under 10 månader. Idag snurrar världen dessutom ännu snabbare. Vi reagerar blixtsnabbt på nyheter vilket resulterar i att börsen tenderar att dyka djupt och hastigt. Det var nästan exakt två år sedan idag som vi såg det största fallet på dagsbasis någonsin i Sverige. Man glömmer ju inte heller Oktober -08 då Stockholmsbörsen tappade en fjärdedel av sitt värde på bara 5 börsdagar.

En skillnad sedan finanskrisen är också att centralbankerna fått en annan roll än tidigare. Under finanskrisen sjösatte man enorma stimulanspaket. ‘QE to infinity and beyond’ som man sade då. Jag brukar skämta om att centralbankernas nya roll har blivit att motverka även den minsta störningen på finansmarknaderna. Ironi men lite så är det.

Nu har det stora deflationshotet™ övergått till ett stort inflationshot som kan sätta käpparna i hjulet för centralbankerna. This time it’s different kanske men frågan är om långvariga björnmarknader är mer av en abnormitet. Det kanske dröjer 20 år till före vi ser en.

Jag gick in med alla mina besparingar 1999-2000. Sen kom kraschen. När allt hade precis återhämtat sig så kom finanskrisen.
Inte förrän 2014 var jag tillbaka på vad jag lagt in. Tappade typ 14 år.

Lilla hacket vi har nu känns inte så farlig jämfört med allt jag upplevt dessförinnan.

Men jag kan inte sia hur det ska gå framöver, kan bli det värsta vi sett på årtionden eller gå över snabbt.

Tänk på att grafen (OMXSPI) exkluderar utdelningar. Så vidare man inte hade oturen att köpa exakt på toppen av IT-bubblan tog det inte fullt så lång tid att återhämta fallet för den som investerade i indexfonder. Särskilt inte med ett kontinuerligt inflöde till börsen (exempelvis månadssparande).

Stämmer.
Dock hade jag stor andel aktier.
Till exempel nån som konka och Ericsson som föll typ 97% från mitt GAV (efter emissioner).
Hade ett par branschfonder som jag månadssparade i men det var små belopp gentemot aktierna.
Jag vet inte riktigt när jag gick över på plus, men det kan ha varit senare än 2014.

Behöver man inte titta med logaritmisk skala för att kunna jämföra olika toppar med varandra?

1 gillning