Hur står ni ut att hålla er till smart investering?

Starta ett företag! Då har du inte tid att fundera på oväsentligheter kring sparandet :smile:

2 gillningar

Det här låter som en jättekul idé! Får jag fråga vilka strategier du testar? :slight_smile:

Tack för att ni delar era tankar med mig! Jag har kommit fram till en strategi som i alla fall kortsiktigt passar mig: Att mentalt separera investeringar (som får/skall vara “tråkiga” och bara göra sitt jobb) och lärande om investeringar (som får stå för den mer spännande delen). Det ligger mer i linje med min personlighet (lära är kul, onödiga risker är mindre kul) än spekulering i tillgångsslag jag vet för lite om (eller en riskfylld sport för den delen). Jag behåller även min mindre lekhink, om inte annat för att påminna mig om att jag plockar enskilda aktier sämre än en indexfond :upside_down_face:

Jag förstår inte hur investeringar kan vara tråkiga. Den som tror att passiva placeringar är bäst borde inte tycka att det är tråkigt om placeringarna levererar precis som de ska.

Den som tror att aktivitet är bäst blir lycklig om placeringarna levererar precis som de ska.

@nhb Om man tycker det är kul och spännande att hålla på med aktier, följa och researcha enskilda företag, göra frekventa ombalanseringar och köpa/sälja… ja då blir ju passiv investering tråkig i jämförelse även om man tycker att det är bättre. Att en bra avkastning gör en nöjd är ju inte likställt med att man tycker det är kul, det är svårt att underhålla sig själv en längre tid med att stirra på sin fondportfölj.

En liknelse - jag gillar piano och blir lycklig när jag hör bra pianomusik. Bästa sättet för det är ju att lyssna på duktiga professionella pianospelare men jag tycker det roligaste är när jag spelar själv även om det inte blir i närheten av lika bra. Så jag kompletterar mitt lyssnande med eget spelande :slight_smile:

1 gillning

Absolut, en är Magic Formula (https://www.magicformulainvesting.com/) som jag gör som orginal med amerikanska aktier.
Sen har jag gjort en variant av den för Nordiska aktier där jag använder Börsdata.se.
Båda dessa är vad man kan kalla deep value och är mycket hög risk så läs på före du ev startar.
I båda fallen bygger det på att man köper tex 30 aktier och håller i 12 månader. Jag har delat upp detta i 6 omgångar med vardera 5 aktier som man byter ut varannan månad. Finns info både på nätet och en bok av Joel Greenblatt som startade det och myntade begreppet Magic Formula.

Den tredje är en egen komponerad baserad på tankar från Validea.com. Den bygger på kombinerat värde - momentum - låg volatilitet för Nordiska Large-Mid cap bolag. Värde möts i form av Max PE tal, rimligt skuldsättning, stabil utdelning. Momentum som MA 50/MA 200 som ska vara positivt dvs i upptrend. Sedan mäter jag låg volatilitet som standardavvikelse under 100 d. Även här använder jag Börsdata.se. När man väl lagt upp det i deras terminal så går det jättesnabbt att ta fram listan. Därefter köper man de 15-20 aktierna med lägst volatilitet och håller i 3 mån. Sedan byter man till de som är i uppdaterade listan.

Som du säkert inser så blir det rätt mycket handel så det blir intressant att se hur mycket kostnaderna äter upp av avkastningen. Handlar man med mindre belopp så blir det rätt dyrt för utländska aktier.

Jag hade tidigare en trendföljning med fonder som är lättare att köra med mindre pengar. Du kan titta på Börslabbet (borslabbet.se) om deras fond trendföljning är något för dig. Själv la jag ner den efter knappt 2 år för resultatet var så dåligt och jag hellre satsade på de andra.

Som sagt jag gör detta för att testa och se om det verkligen funkar plus att det är kul att pilla med :slight_smile: så får det riktiga kapitalet jobba ifred

1 gillning