Hur står ni ut att hålla er till smart investering?

Starta ett företag! Då har du inte tid att fundera på oväsentligheter kring sparandet :smile:

2 gillningar

Det här låter som en jättekul idé! Får jag fråga vilka strategier du testar? :slight_smile:

Tack för att ni delar era tankar med mig! Jag har kommit fram till en strategi som i alla fall kortsiktigt passar mig: Att mentalt separera investeringar (som får/skall vara “tråkiga” och bara göra sitt jobb) och lärande om investeringar (som får stå för den mer spännande delen). Det ligger mer i linje med min personlighet (lära är kul, onödiga risker är mindre kul) än spekulering i tillgångsslag jag vet för lite om (eller en riskfylld sport för den delen). Jag behåller även min mindre lekhink, om inte annat för att påminna mig om att jag plockar enskilda aktier sämre än en indexfond :upside_down_face:

Jag förstår inte hur investeringar kan vara tråkiga. Den som tror att passiva placeringar är bäst borde inte tycka att det är tråkigt om placeringarna levererar precis som de ska.

Den som tror att aktivitet är bäst blir lycklig om placeringarna levererar precis som de ska.

1 gillning

@nhb Om man tycker det är kul och spännande att hålla på med aktier, följa och researcha enskilda företag, göra frekventa ombalanseringar och köpa/sälja… ja då blir ju passiv investering tråkig i jämförelse även om man tycker att det är bättre. Att en bra avkastning gör en nöjd är ju inte likställt med att man tycker det är kul, det är svårt att underhålla sig själv en längre tid med att stirra på sin fondportfölj.

En liknelse - jag gillar piano och blir lycklig när jag hör bra pianomusik. Bästa sättet för det är ju att lyssna på duktiga professionella pianospelare men jag tycker det roligaste är när jag spelar själv även om det inte blir i närheten av lika bra. Så jag kompletterar mitt lyssnande med eget spelande :slight_smile:

2 gillningar

Absolut, en är Magic Formula (https://www.magicformulainvesting.com/) som jag gör som orginal med amerikanska aktier.
Sen har jag gjort en variant av den för Nordiska aktier där jag använder Börsdata.se.
Båda dessa är vad man kan kalla deep value och är mycket hög risk så läs på före du ev startar.
I båda fallen bygger det på att man köper tex 30 aktier och håller i 12 månader. Jag har delat upp detta i 6 omgångar med vardera 5 aktier som man byter ut varannan månad. Finns info både på nätet och en bok av Joel Greenblatt som startade det och myntade begreppet Magic Formula.

Den tredje är en egen komponerad baserad på tankar från Validea.com. Den bygger på kombinerat värde - momentum - låg volatilitet för Nordiska Large-Mid cap bolag. Värde möts i form av Max PE tal, rimligt skuldsättning, stabil utdelning. Momentum som MA 50/MA 200 som ska vara positivt dvs i upptrend. Sedan mäter jag låg volatilitet som standardavvikelse under 100 d. Även här använder jag Börsdata.se. När man väl lagt upp det i deras terminal så går det jättesnabbt att ta fram listan. Därefter köper man de 15-20 aktierna med lägst volatilitet och håller i 3 mån. Sedan byter man till de som är i uppdaterade listan.

Som du säkert inser så blir det rätt mycket handel så det blir intressant att se hur mycket kostnaderna äter upp av avkastningen. Handlar man med mindre belopp så blir det rätt dyrt för utländska aktier.

Jag hade tidigare en trendföljning med fonder som är lättare att köra med mindre pengar. Du kan titta på Börslabbet (borslabbet.se) om deras fond trendföljning är något för dig. Själv la jag ner den efter knappt 2 år för resultatet var så dåligt och jag hellre satsade på de andra.

Som sagt jag gör detta för att testa och se om det verkligen funkar plus att det är kul att pilla med :slight_smile: så får det riktiga kapitalet jobba ifred

3 gillningar

Hejsan JFB,

Jag är lite nyfiken på utfallet från dina 3 varianter av MF - har du fortsatt köra dem och har du lust att dela vilken avkastning de gett samt dina tankar kring detta?

Vänlingen

1 gillning

Jag var också där! Min uthållighet var dock noll. Berätta gärna på annat ställe hur det går för dig!

2 gillningar

Välkommen till forumet! Hur gör du för att inte ifrågasätta dina portföljers strategier?

Sysselsätter mig men en drösans massa annat. Jobbar, pluggar, tränar hund, odlar…

Lyssnar på RT regelbundet vilket helt klart dämpar mina dåliga impulser och tillåter mig utsvävningar från indexsparandet ibland med mycket liten del av mitt visserligen inte så stora kapital.

1 gillning

Ah! Gamla synder :anguished_face::joy: Nästan glömt bort det. La ner det under 2022. Jag vet inte. Det ser enkelt ut och låter enkelt men det blev rätt knepigt. Tog för mycket tid med meckande i XLS. Jag plockade en del tankar från Validea varianten in i min buy & hold hobby hink med värdebolag. Mest att hålla på avtryckaren vid köp lite. Tror jag gick +/-0ish. Ingen katastrof åtminstone för bara litet kapital.

1 gillning

Jag körde igång med MF under sommaren 2020. Dvs den tiden du kunde valt vad som om känt dig som en vinnare.

Hursom, landade på +70% men det var för att MF listan såklart innehöll kurspressade oljebolag vid den tidpunkten.

Jag blev mer och mer selektiv när jag tittade på den MF listan som börsdata presenterar eftersom jag upptäckte att vissa bolag fick bra score pga engångshändelser.

I slutändan landade jag i att vikta mer mot rärvaror i slutet på 2021.

Merparten av min avkastning förlorade har på ett experiment med algotrading under 2022.

Nu tänker jag inte köra några mer galenskaper i lekhinken utan ämnar mer åt att utvärdera stockpicking genom att ge MF en ny chans under mer ”jobbiga” förutsättningar.

Vilka lager jag tänkt applicera på MF har jag inte riktigt bestämt mig för. Men exempelvis vet jag att bolag som får bla raknin pga engångshändelser i måste rensas från listan, likaså lägga på någon makro kontext på det hela. Dvs varför är ett bolag lågt värderat i förhållande till kvalitet, finns det något som inte syns i siffrorna men som ligger på horisonten.

Anyway. Hade varit trevligt med @JFB take på MF efter att lekt med detta i knappt 2 år.

3 gillningar

Kör bara aktier, med utdelningsstrategi. Fondägande är urtråkigt, utdelningsaktier med långsiktigt sparande är någorlunda okej risk och man får t.ex. uppståndelsen kring alla årsbokslut nu i januari och februari på köpet :sweat_smile:

Lite samma som du. Skumma bolag som dök upp och när man ändå inte kunde låta bli att kolla vad det var på tex SeekingAlpha.com så var det som du beskrev en del engångshändelser, bolag som hade likviderat tillgångar som skulle skiftas ut etc. Sen hade jag också en del problem med att jag inte kunde köpa alla bolagen som dök upp. Till det kom “passningen” som jag tröttnade på. Off the cuff, too much work för min smak.

Jag har helt koncentrerat mig på hobby hinken. Huvudsakligen värde/utdelande bolag buy & hold. Roligare att äga bolag som man verkligen vill äga än ett random bolag som dyker upp i en lista :slight_smile:

1 gillning

Jag har avskaffat lekhinken och passivhinken. Har istället slagit ihop dem till en aktiv hink där jag kör lagom spännande stategier, både för fonder och aktier. Funkar bra.

Stod inte ut med indexportfölj - blev för tråkigt, för dålig utveckling, och förvånansvärt stora drawdowns och låg sharpe.

Om jag tröttnar, blir lat och passiv, så går jag över till indexportfölj igen.

2 gillningar

Oj, kul med en gammal tråd som väx till liv! :blush:

Behöver sparande och investerande vara spännande?

Jag spelar WoW, spelar på lägsta beloppet på Eurojackpot varje vecka och lägger upp auktioner på Tradera, (kan vara sjukt spännande när många budar) det räcker gott för mig.

Men sen är jag en sån som hellre kör tekoppen än Wildfire på Kolmården, så jag har inga höga spänningsbehov till vardags. Även om WoW ger rätt rejäla adrenalinkickar emellanåt. :yum:

2 gillningar

Hitta andra saker att ägna din tid åt :joy:

Jag började med fonder, tänkte levla till aktier. Men aktier var så j*vla tråkigt att jag på riktigt hellre hade velat se målarfärg torka. Försökte läsa några böcker om det men tyckte att det var så fruktansvärt ointressant. Klarade inte läsa igenom mer än några sidor. Böcker om ekonomi mer i allmänhet slukar jag däremot.

Så för mig ligger intresset inte i det specifika innehavet utan hur man skaffar mer att investera, hur man ska tänka kring de olika hinkarna och vad man egentligen ska ha pengarna till. Mer personlig utveckling än investeringar alltså.

Spänning i livet är inget jätteviktigt för mig. Oftast undviker jag det. Enda gången jag tidtagarur det är när jag gör ett escape room.

Tur att vi är olika.

2 gillningar

Kör bara automatiskt månadssparande på Lysa. Att fokusera på budget och inkomst är i mitt fall det som påverkar mitt kapital mest.

1 gillning

En sak man kan göra är att gräva upp gamla avsomnade trådar. :smiley: