Hej alla nördar!
Jag har nördat ner mig i ett bolag, Goodbye Kansas Group. bolaget i sig har ju inte haft någon vacker utsikt fram till senaste rapporten som visar på vändning. här finns en analys om man vill läsa mer, jag tänkte rikta in mig på Hello Kitty.
Det alla väntar på är Hello Kitty AR som ska ha soft launch Q2, ett Pokémon GO liknande spel. Det är det jag skulle vilja ha input på. Jag har googlat massa siffor och jämfört HK med PO.
Hello Kitty är världens näst största Media franchise efter Pokémon. 94% av Pokemons intäkter.
75% av intäkterna kommer från japan för Hello Kitty.
Pokémon Go drar in 32% från Japan.
Niantic (Utvecklare av Poékmon Go) är idag värderat till ca 90 miljarder.
https://hitechglitz.com/sweden/niantic-samlar-in-300-miljoner-dollar-till-en-vardering-av-9-miljarder-dollar-for-att-bygga-den-riktiga-metaversen-techcrunch/
Räknar man bara på Japan där Hello Kitty är Jättestort 75% av intäkterna idag och att Niantic drar in 32% från Japan. 900,940,32 = 27 miljarder. 27miljarder/ 390milj aktier Ca 70kr / aktie.
USA som har 3ggr så många aktiva spelare som Japan drar ändå bara in 36% Japanerna spenderar mycket mer per nedladdning 26$ i snitt på ett år.
Sverige med sina 10 miljoner invånare ligger 4a över aktiva spelare. Skulle Hello Kitty bli lika stort i Japan som Pokémon i Sverige och öka från 0,2% av landets 127 miljoner invånare till 1% aktiva spelare som i Sverige kan man öka på 5* på intäkterna från Japan.
Vad jag förstått så är HK sjukt stort i Japan, drar världens näst största Media franchise in 75% från ett land så talar det för det.
Ett liknande spel med Harry Potter floppade, men då är intäkterna spridda mer över hela världen. Hello Kitty är mer inbitet i Japanerna sen barnsben tänker jag och är näst störst i världen.
Någon som har någon imput, svårt att sia om ett spelsläpp, men någon kanske vet mer om HK och Japan än mig?
Räknar jag på det och att intäkterna är så koncentrerade, så tror jag att det kommer slå i Japan och att det kan bli större än Pokémon där.
Tacksam för input, inte i bolaget i sig, utan mer HK i Japan och tankar kring detta.