Hur stort tror ni Hello Kitty AR kan bli?

Hej alla nördar!

Jag har nördat ner mig i ett bolag, Goodbye Kansas Group. bolaget i sig har ju inte haft någon vacker utsikt fram till senaste rapporten som visar på vändning. här finns en analys om man vill läsa mer, jag tänkte rikta in mig på Hello Kitty.

Det alla väntar på är Hello Kitty AR som ska ha soft launch Q2, ett Pokémon GO liknande spel. Det är det jag skulle vilja ha input på. Jag har googlat massa siffor och jämfört HK med PO.

Hello Kitty är världens näst största Media franchise efter Pokémon. 94% av Pokemons intäkter.

75% av intäkterna kommer från japan för Hello Kitty.

Pokémon Go drar in 32% från Japan.

Niantic (Utvecklare av Poékmon Go) är idag värderat till ca 90 miljarder.
https://hitechglitz.com/sweden/niantic-samlar-in-300-miljoner-dollar-till-en-vardering-av-9-miljarder-dollar-for-att-bygga-den-riktiga-metaversen-techcrunch/

Räknar man bara på Japan där Hello Kitty är Jättestort 75% av intäkterna idag och att Niantic drar in 32% från Japan. 900,940,32 = 27 miljarder. 27miljarder/ 390milj aktier Ca 70kr / aktie.

USA som har 3ggr så många aktiva spelare som Japan drar ändå bara in 36% Japanerna spenderar mycket mer per nedladdning 26$ i snitt på ett år.

Sverige med sina 10 miljoner invånare ligger 4a över aktiva spelare. Skulle Hello Kitty bli lika stort i Japan som Pokémon i Sverige och öka från 0,2% av landets 127 miljoner invånare till 1% aktiva spelare som i Sverige kan man öka på 5* på intäkterna från Japan.

Vad jag förstått så är HK sjukt stort i Japan, drar världens näst största Media franchise in 75% från ett land så talar det för det.

Ett liknande spel med Harry Potter floppade, men då är intäkterna spridda mer över hela världen. Hello Kitty är mer inbitet i Japanerna sen barnsben tänker jag och är näst störst i världen.

Någon som har någon imput, svårt att sia om ett spelsläpp, men någon kanske vet mer om HK och Japan än mig?
Räknar jag på det och att intäkterna är så koncentrerade, så tror jag att det kommer slå i Japan och att det kan bli större än Pokémon där.

Tacksam för input, inte i bolaget i sig, utan mer HK i Japan och tankar kring detta.

1 gillning

Jag har några tankar kring detta, kan skriva om det ikväll.
Men lämnar några frågor du kan fundera över.

Vilka fundamentala skillnader var det mellan Harry Potter WU och Pokémon Go?

Varför lade man mer Catan?

Varför är inte Transformers släppt än?

Hur går det för Pikmin Bloom?

1 gillning

Hittade bara en trailer på YouTube och den var i mina ögon rätt menlös, sedan är väl 45-åriga svenska män inte precis målgruppen heller. Svårt att sia om hur framgångsrikt ett spel kommer bli, än mer så när det knappt finns någon information om spelet. Hittar varken previews eller reviews eller gameplay. Verkar vara försenat två år men har väl inte varit släppläge för ett AR-spel under corona i Asien så kanske bara är positivt.

Kanske finns en hype i Japan men lämnar inga spår vid en vanlig googling. Jämför nu med efterlängtade AAA titlar till PC eller de stora spelkonsollerna där det brukar drälla av material, spekulationer, forumtrådar, previews, gameplay och allt möjligt åratal innan spelen släpps

Jag håller med om att magkänslan säger att det här är en såndär oväntad grej som kan öka flera magnituder.

Men realistisk kommer nog spelet släppas, aktien hoppa upp en stund, för att sedan dala eller jämna ut sig igen.

När ska du sälja? Jag menar, om aktien går upp 100% på en vecka, har du då is i magen och vågar vänta tills den gått upp 10 000%?

Det är sant, Jag tror att det beror på att de inte har haft så mycket att visa, de har byggt en plattform internt som de skrotat nu när de la utveklingen på ett externt bolag och bygger det på google maps istället. Det var en del skriverier om det för två år sedan, men efter att det skjutits upp 2år, så har det inte stått någonting om det det senaste.
Det har nog gått lite under radarn och jag hoppas på marknadsföring när det närmar sig full launch.
Jag har hört att de inte “får visa en pixel” ifrån spelet för Sanroi utan deras godkännande. Någon som känner någon som jobbar på GBK, så inte direkt en första källa jag fått det ifrån.

Efter som att jag hypat detta för mig själv, så kommer jag att hålla till Japansläppet, hålla koll på appen på 3e parts analys sidor, går det sämre än vad jag hoppas så säljer jag, verkar det bli hype och många nedladdningar, så håller jag länge.
Jag jämför lite med Starbreeze, där ett stort släpp floppade, aktien steg innan och ett par dagar efter släpp. Spelet fick dåligt mottagande och innehöll massa buggar. Det gick att läsa dåliga kommentarer på steam, men det tog 3 dagar innan någon tidning skrev om detta och marknaden reagerade först då.

Tar tacksamt emot tankar och funderingar.
Jag får också googla dessa och läsa om dessa spelsläpp lite senare i kväll.

De skillnader jag kommer på är att Pokémon GO var först och att de har det största brandet utav alla.
Många började spela samtidigt och det skapade en hype, så många som vanligtvis inte hade laddat ner det gjorde det ändå för att testa och spela med sina vänner. Det blev mycket publicering i tidningar.

De andra spelen har jag inte sett några nyheter om och man har nog behövt leta aktivt eller vara ett inbitet fans, (samma för HK i väst)

Det HK har som Pokémon har är att det är Näst störst efter Pokémon och en hög koncentration till ett land, och detta är landet som spenderar mest pengar ingame. Därför tror jag att det kan slå i Japan, men ha väldigt svårt att i Europa tex.

Hello Kitty the Movie kommer i December, det kan bli lite gratis marknadsföring i världen för spelet, men jag tror att det är Koncentrationen och Hypen som kan skapa intresse, jag tror som sagt att det kan räcka för Japan där HK är stort, men att det kan falla lika platt som Harry potter i övriga världen.

Pokemon Go hade fördelen att det var ett befintligt tv-spelskoncept som släpptes till mobiltelefon. Sedan fick det givetvis större spridning än så, men jag tror ändå att det hjälpte i början. Hypen var stor och många “early adopters” hade troligtvis spelat Gameboy-spelen eller kortspelet som barn.

Harry Potter är ju också ett gigantiskt varumärke men uppenbarligen drog det inte tillräckligt för att hållas vid liv. Men kanske inte spelidén var tillräckligt genomarbetad.

Jag hittar inga färska siffror på antal nedladdade Pikmin Bloom annat än att det var “förvånansvärt framgångsrikt” vid lansering enligt den här artikeln.
Förvånansvärt framgångsrikt är nog främst för att Pikmin är ett förhållandevis nytt och okänt varumärke från Nintendo (första spelet kom till Gamecube som inte var lika framgångsrik som föregångaren Nintendo 64 eller efterföljaren Wii). Det var inte mer än ca 2 miljoner nedladdningar första två veckorna.
Motsvarande för Pokemon Go var 75 miljoner och för Harry Potter 12,4 miljoner.
Känns som att det föreligger viss risk att Pikmin Bloom också släcks ner om det inte ökat på sedan i höstas. Synd, det är en ganska trevlig glorifierad stegräknare.

Men för att komma till saken, Hello Kitty. Hon har varit enormt stor i Japan sedan lanseringen på 70-talet, men det är ett betydligt bredare livsstilsvarumärke än både Pokemon och Harry Potter. Man kan köpa allt och inget med Hello Kitty på - från pappersvaror, kläder och godis till elgitarrer och massageapparater. Detta kan göra att ett mobilspel inte får riktigt samma genomslag som ett spel i en befintlig spelserie.

En annan fördel för Pokemon Go tror jag var att det lanserades i en nostalgisk sweet-spot. Spelet släpptes 20 år efter första Gameboy-spelet så det fanns gott om konsumenter med varma känslor och mobiltelefon, redo att börja spela Pokemon igen efter många års frånvaro.

Hello Kitty är visserligen ett varumärke som växt fast i den japanska folksjälen i viss mån, men det är ändå nästan 50 år sedan första produkten lanserades. De som var barn vid lansering är över 50 år idag så någon nostalgi-boom är nog att hoppas på för mycket :slight_smile:
Det är ett sedan länge mognat, något överexponerat “evergreen”-varumärke så för många konsumenter kan spelet riskera bli ytterligare en Hello Kitty-produkt i mängden.
Om de inte får fram en riktigt bra spelidé förstås, men just riktigt bra spelidéer är ju sällsynt inom segmentet free-to-play/pay-to-win.

Läste även någonstans att Hello Kitty droppat i populäritet på 2000-talet och nu är omkörd av inte bara Pikachu (Pokemon) utan även en annan 70-talskaraktär, Anpanman (en superhjälte med ett bakverk som huvud)…

Så jag är försiktigt skeptisk till braksuccé. Men ska också tillägga att ovan bara är fria tankar baserat på min egen erfarenhet och kännedom av varumärkena.

Bonusfakta: Hello Kitty har ingen mun för att hon inte ska uttrycka känslor. Därför passar hon i alla sammanhang, både till födelsedag och begravning. Briljant i all sin enkelhet!

1 gillning

Tobias täckte mycket av det jag tänkte på.

Basen för Pokémon var enorm, där dessa redan var vana att lägga ut hundratals / tusentals kronor för Pokémon spel, konsoler, samlarkort och leksaker/kläder etc.
Dessutom var största gruppen numera vuxna med jobb och därmed ännu mer pengar att lägga på spel. Vet många som lägger tusentals kronor i veckan på Pokémon Go.

Basen för Harry Potter kom från bokläsare och filmtittare, inte en grupp som la enorma summor på spel.

Spelmässigt var Harry Potter faktiskt inte dålig och grafiskt var den bättre än Pokémon Go.

Dock hade den i perioder en massa buggar och var du inte med i specifika Discordgrupper eller följde nån av de 3-5 Youtubare som fick förhandsinformation så missade du rätt mycket info som var bra att veta. Till exempel info om events, strategier eller för att hitta folk att spela med då vissa moment krävde att man spelade ihop.

Alla spel som utvecklats ihop med Niantic har använt sig av platsdata, foton, namn på platser etc. som samlades in via Ingress och sedan även Pokémon Go.
Det är en enorm resurs och en av sakerna som gett Niantic dess värde.

Catan lades ner för att man inte fick till en bra spelmekanik, man gav upp helt enkelt.

Knappt någon som jag känner till spelar Pikmin Bloom då där inte finns mycket att göra i spelet. Är som Tobias skrev en glorifierad stegräknare.

Transformers har heller inte släppts än, vet inte hur mycket försenad den är, men det jag sett verkar inte tillräckligt bra än. För långsam spelmekanik och plottrigt.

Niantic gick förra året ut och sa att de har en hög med spel i sin pipe ihop med partners, men det har varit tyst sen dess. Det är inte enkelt att göra bra AR spel.

Hur det går med bolaget du nämner har jag ingen åsikt om. Som “insatt” i spelen som finns/funnits tror jag att de kommer få det tufft.
Men alla andra kanske inte tänker som jag gör och ser inte riskerna som jag gör och därmed hajpar bolaget som sen går upp … Who knows? :sweat_smile:

Tycker det Tobias skriver stämmer bra med min egen bild av Hello Kittys storhet. Även om det är ett väldigt stort varumärke tycker jag det är svårt att föreställa sig hur stort ett AR spel med HK skulle bli.

Som tidigare skrivits hade Pokémon en väldigt etablerad spelidé med exempelvis flera spel på topp 50 mest säljande någonsin:

Ska bli intressant att se hur det går för HK dock :slightly_smiling_face:

Tack @tobiasax @AimHigher @Gusem

Vädligt bra informatin. Jag Misstänker som er att det är svårt att ta sig in i denna marknaden. många försök har gjorts. Hoppet står till Japan där det kan finnas stor potential eller inte.
Det ska bli intressant att se hur det går, nu när det äntligen går enligt plan med utvecklingen och corona har börjat avta lite igen.

I övrigt är det ett bolag som varit / är i stort behov av pengar. nu klarar de ett år, de skulle behövt ta in 25 miljoner extra, men pga vändning i studio verksamheten ett kvartal tidigare än beräknat, så bör de klara detta året. då kan man sitta lungt och vänta på HK släpp iaf.

Bolaget i sig har gjort mycket dåligt under åren, gått minus från start, haft problem med corona då filminspelningar sällts in, förmodligen varit nära KK innan nyemmision på halva börsvärdet, förtroendet har varit i botten.

• sidan är att Styrelseordförande och VD laddat på rejält med aktier 16% (ökat från 2% vid nyemmiosion) respektive 3%. De har skin in de game och verkar tro på vändning i verksamheten.
  • De verkar ha vänt och har stora kunder och vunnit fina priser på de saker de skapat. Netflix, Disney, HBO. gjort annimationer till ganska stora serier.
  • de släppte precis en app i sammarbete med Zepeto som är ett stort socialt nätverk som vuxit från 200-300 miljoner registreade användare på ca ett halvår. det är i softlaunch fortfarande och har inte marknadsfört i Zepeto appen ännu.
  • Det är ett förhoppningsbolag, även om det kan vara en vändning i grunden, så har de fortfarande tajt med pengar och kan behöva ta in nytt kapital i slutet av året om vändningen i Studios kommer av sig, eller om Corona påverkar dem stort igen och inspelningar ställs in. Om Hello Kitty floppar, så kan de inte räkna hem några pengar där ifrån.

Tack för input,
Jag ska vara extra vaksam vid Japansläppet, förmodligen enda landet det har en chans i, hålla utkik i 3e parts app analys program för att få ett försprång till den stora massan som väntar på nyheter.

jag kan återkoppla i tråden här om ett halvår/år när spelet släppts :wink:

2 gillningar

En spelkulturskommentar från sidlinjen: jag tänker att spel säljs otroligt mycket genom hypen som olika kända gamers genererar via sina kanaler.

Frågan är var smärtgränsen går i barnslighet för dem? Animal crossing verkar funka. Till och med skulle antagligen My little pony flyga med tanke på kulten runt serien. Men Hello Kitty? Magkänslan säger nej, inte utanför Japan.

1 gillning

Limpan vad tror vi om kommande rapport samt hur långt bort är HK nu?

Tidigast hösten 2023 …

1 gillning