Hur tänker ni kring portföljbaserat elavtal?

Vad tar Jämtkraft i fast månadsavgift? Lyckas inte att hitta det på deras hemsida.

Nu hittade jag det. Årsunda tar 300 exkl moms, frågan är om det är värt dom extra pengarna.
Känns ju lite tryggare med ett större och mer välkänt bolag, synd på uppsägningstiden bara.

Jag har precis tecknat ett elfondsavtal med Mälarenergi. Bor i elområde 3.

222,53 öre/kWh inkl moms (augusti 2022)
35 kr fast månadsavgift
315 kr elnätsavgift inkl moms

Det vanligaste verkar vara att alla får samma pris, både nya och gamla kunder. Det enda elbolaget jag hittat som gör på annat sätt är Boo Energi som ger nya kunder ett mycket högre pris på det förvaltade avtalet under ett par år så att befintliga skyddas från prishöjningar. 125 öre inkl moms i augusti för befintliga mot 325 för nya.

Portföljabaserade elhandel är vanligt bland större elkunder, exempelvis företag, kommuner och landsting, som vill ha kunna veta ungefär vad deras elkostnader är något eller några år i framtiden per månad. Vet företag som har en egen portföljförvaltning redan vid en årlig förbrukning på ca 2 000 000 kWh/år, sen finns det sannolikt elkunder som har i storleksordningen 1% av Sveriges elförbrukning i elportfölj.
Exempelvis så har jag sett elportföljer för SE4 som för 2023 räknar med ett elpris på ca 2 kr/kWh plus moms.

När man handlar energi till sin elportfölj så bestämmer man inte bara pris utan även volym.
Exempelvis så kan man ha en 3 årig säkeringshorisont där man exempelvis låser 30% 3 år för leverans, 2 år före leverans säkrar man ytterligare 30% och sedan ytterligare 30% ett år före leverans, för att sedan köpa de sista 10% på spot under leveranståret. Ökar man sin förbrukning så får man köpa mer på spot, sänker man sin förbrukning så kanske man måsta sälja av en del av sin portfölj till marknadspris, har då elpriset sjunkit gör man en förlust, och har marknadspriset stigit så gör man en vinst. Allt detta funkar bra om köper el enbart till sin verksamhet och har kontroll på elbehovet som man behöver, man får stå för kostnaderna för sina egna misstag.

Det är här lite som jag ser problemet med portföljbaserade avtal där man tar in en massa småkunder och buntar ihop dom till en stor portfölj, hur gör man med kunder som kommer in, ska dom direkt få samma pris som kunder som varit med under flera år? Nya kunder in innebär att portföljen måste köpa mer el till dagens marknadspris, ska de gamla kunderna belastas med ett idagsläget högre elpris för att nya kommer in?
Samma sak om marknadspriset skulle i framtiden gå ned och prissäkringarna i portföljen blir högre än spotpriset, vad hindrar kunder från att lämna portföljen och lämna kvarvarande kvar med förlusten som blir när man måste sälja av prissäkrade elavtal till dagspris?
Här finns ganska stora paralleller till hedgfonder och fonder med avvikande förvaltningsstrategi, det går bra så länge det går bra, sen flyr kunderna/spararna. I hedgfondsfallet så försöker man delvis lösa det med handel exempelvis 1 gång/kvartal. En annan parallell är traditionell kapitalförsäkring där man har stora diversifierade investeringar som ska garantera en stabil avkastning, här försöker man med olika regelverk minska problemet med att kunder kommer och går genom olika avgifter, exempelvis insättningsavgift och uttagsregler, exempelvis att kapitalet inte kan tas ut inom 5 år etc. Förövrigt har jag varit på @janbolmeson för några år sedan att han skulle göra ett poddavsnitt om traditionell kapitalförvaltning med exempelvis Skandia, tror att tradliv är missförstått, underskattat och utskällt delvis på grund av okunskap.

3 gillningar

Fortfarande billigare än eon i SE4.

Tji fick jag. Årsunda har inte uppdaterat hemsidan. Men fick faktura idag för 6-31 okt

Jag har haft Årsunda sedan förra sommaren. Har varit förbryllad men tacksam att de har varit betydligt billigare än de vanliga, månad efter månad. Fakturan stämmer med deras hemsida. Men precis som du märkte hände något denna månad. De var runt 60öre dyrare än resten. Man blir nyfiken på hur de räknar. Så länge de har räknat fördelaktigt så har man inte brytt sig men nu vill man veta varför :smile:

Även december var hugget som stucket. 300.87 öre. 376.57 öre med moms. Eon hade drygt 372.66 öre.