Hur tänker ni kring tjänstepension och privat pensionssparande?

Det är ju just bara en hittepå-märkning. Du kan ju när som helst använda ditt privata pensionssparande för att köpa en motorcykel om du så vill

1 gillning

Det är därför jag definierar privat pensionssparande som det sparande som ligger i de gamla pensionsförsäkringarna eller IPS.
Alltså pengar som så småningom tas ut och beskattas som inkomst av tjänst.

Isåfall “kan” jag, och fler i min årskull, inte ha något privat pensionssparande. Trist definition tycker jag

En pensionsillusion.

Det är inte definitionen som är trist utan borttagandet av formellt pensionssparande.
Sedan finns iofs fortfarande möjligheten till IPS för den som inte har tjänstepension.
Vidare finns löneväxling men det är upp till arbetsgivarens godtycke om det är möjligt eller inte.

Jag har inte längre tjänstepensionssparande, men när jag hade det påverkade inte det mitt privata sparande. Men så har jag heller aldrig delat in mitt sparande i pensionssparande och övrigt sparande, utan allt sparande är pensionssparande så länge inget oväntat händer.

4 gillningar

Har tjänstepension men har även ett ISK-konto som är namngivet som pensionssparande.
Sparar 1000 kr/månad i hopp om att det ska ge bättre ekonomi när jag går i pension om 25-30 år.

3 gillningar

Jag ser mitt privata sparande generellt som pensionssparande för jag har inga konkreta mål och planen är egentligen bara att låta pengarna ligga och växa. Det är möjligt att delar av det kommer användas till framtida boende och liknande, men generellt tar jag pengar för resor och liknande från bufferten (som jag sedan direkt fyller på) snarare än att peta på mina aktiepositioner.

Ä 36 år med relativt hög lön och tjänstepension, så känner inte att jag kommer behöva oroa mig om pension egentligen, således känner jag inget behov av att öronmärka något i förväg.

2 gillningar

Jag är lite kluven till det här med målsparande till pension. Vi som har tjänstepension och placerar i aktiefonder under så många år, kommer ändå få ut en stor del av lönen. Jag tror att ett litet sparande kan vara på sin plats. Till exempel 10% av nettolönen, men då till buffert, pension, hus m.m. Att alltid spara 10% oavsett situation, kommer i det långa loppet göra mycket. Det känns knepigt för mig ju längre jag tänker på det att få ut 25 000/månad. Spara järnet, för att bli rik som pensionär. Bättre då att hitta en jämn hållbar nivå genom hela livet. Förstår inte varför man skulle behöva
50 000/månad som pensionär när man lärt sig leva sparsamt på 20 000, de åren som man borde varit mer öppen för större kostnader, resor, m.m… fick den insikten på nyår när jag skulle budgetera framtida sparande :joy:

5 gillningar

Jag var drygt 30 när jag öppnade det orange kuvertet och såg att det inte skulle räcka till ett bra liv, bara grundläggande kostnader. Ser mig som ensamstående då jag inte vill vara beroende av någon annan.

Räknade då ut att jag behövde 3 milj som pensionär.
1,5 till en bostad (räcker till en lägenhet i nästan hela Sverige), svårt med bolån som ensamstående pensionär
1 för mitt intresse
0,5 för extra utgifter på hemmaplan som buffert
Sedan kommer inflation på detta så nu har det ökat.

Satte målsättningen att spara 5000/månad, vilket borde med marginal räcka, men perioder i livet kommer jag inte kunna nå den målsättningen och minskar då sparandet. Syftet för mig är ett bra liv både nu och som pensionär och jag offrar inte mitt nuvarande för ett bra liv sedan. Skulle det inte gå att få ihop summan är det bara att hitta en billigare ort att bo i.

Just nu ser jag ut att nå mitt mål snabbare, Så har börjat tänka på vad jag ska välja, tidigare pension/finare lägenhet/tjänstledning, lite svårt val.

1 gillning

Om du tycker om ditt jobb och att arbeta överlag, kan du ju satsa på att gå ner i tid?:blush:

1 gillning

Tjänstepension och låg skuldsättning som grund. Tänker att tjänstepensionen bekvämt ska täcka grundläggande levnadsomkostnader. Jag tror att det är helt avgörande att ha ett eget sparande vid sidan om pensionen, då det ger frihet att själv bestämma när och för vad en vill använda dessa pengar. Har tidigare (när det var avdragsgillt) haft privat månadssparande till pensionen, men på senare tid istället lagt sparande i ISK. Sparar motsvarande ca. 10% av nettolönen. Tänker att dessa pengar ska garantera en ekonomisk trygghet, valfrithet/guldkant, resor med familjen etc.

1 gillning

Jag har månadssparandet fördelat på flera ISK varav ett är öronmärkt för pension. Delvis innehåller det kompensation för ett par års föräldraledighet, men även ett extra belopp. Jag har nyss omfördelat lite så just pensionsdelen är mindre, just nu ser jag hellre att “vanliga” sparandet växer snabbare. Vill inte bli fattigpensionär men lever ju NU, det är en fin balans.

1 gillning

Jag löneväxlade ett antal år så har en rätt ok del där (är 45 nu).
Har inget mer öronmärkt för pensionen, men har lite sparat i AB.
Mitt första tjp-konto har jag satt utbetalning från 55 för att jag tror att det är lättare att skjuta på utbetalningsstart än tvärtom ifall jag skulle vilja gå tidigt.