Hur tar man hand om ett anseligt arv utan erfarenhet eller större intresse?

Hej,

Jag, tillsammans med min mor, har nyligen ärvt en anselig summa pengar. Då min mor under hela min uppväxt haft en ganska krystad ekonomi och jag nyligen lämnat universitetet har vi båda levt från månadslön till månadslön större delen av livet och således varken haft något kapital att investera eller någon större anledning att intressera oss för detta. Efter att ha konsulterat en ekonomibegåvad kompis vänder jag mig hit för att höra vad ni har att säga.

NULÄGE:

• Jag 25 år gammal (ensambarn) och morsan snäppet över pensionsåldern.
  • Vi båda arbetar heltid och har löner på knappt 40’ före skatt.
  • Morsan bor i ett hus värderat till omkring 2 M.kr. med omkring 95% redan
    amorterat (och med en, vad jag förstår som, ganska dålig ränta på 2.5%).
  • Jag bor i hyresrätt.
  • Ingen av oss månadssparar.
  • Vi har t.sm. mottagit ett arv på knappt 10 M.kr.

MÅL:

• Att få pengarna att växa utan att det ska vara jättekomplicerat och
    tidskrävande då båda av oss har andra fritidsintressen vi värderar högt.
  • För min del:
    • Köpa lägenhet och vettig begagnad bil inom 5 år.
    • Kunna sluta som anställd inom 15-20 år och då starta eget mjukvaruföretag
      (där det enda som egentligen behövs är att jag har råd att försörja mig
      själv och eventuellt en halv familj på avkastning).
  • För morsans del:
    • Renovera huset för totalt maximalt 500’ inom några år.
    • Dryga ut pensionen med omkring 10’ i månaden.

Jag har ett ISK på Avanza med en oansenlig summa i värdelösa meme-aktier, men där slutar mina ekonomiska erfarenheter. Vad gör jag nu? Min mor vill inte ta i pengarna med tång och jag står i valet och kvalet att ta hand om det själv det själv eller lasta över det på någon hutlöst dyr kapitalförvaltare.

Är en bra artikel att läsa.

Annars skulle jag säga det bästa är att köra Lysa alternativt global indexfond ihop med ett räntekonto. Kör du på indexfond lär du behöva balansera själv (1 gång per år).

2 gillningar

Börjar med att beklaga bortgången och samtidigt på något sätt gratulera till att ni nu har fått nya ekonomiska möjligheter.

Med tanke på det du skriver om dig själv och att din mor ”inte vill ta i de med tång” är det kanske lämpligt att kontakta någon klok rådgivare. (Sällan din egen nuvarande bank eller motsvarande…)

Tror det var i den här tråden det fanns bra tips och sen länkar till andra trådar också👍

3 gillningar

Beklagar er förlust av en närstående! Skulle rekommendera att du bokar en tid hos Oberoende finansiell rådgivning | Småspararguiden
En utmärkt oberoende rådgivare.

1 gillning

@janbolmeson har tidigare sammanställt om sina erfarenheter av oberoende finansiella rådgivare på tråden nedan.

Med 10 Mkr är det definitivt värt att anlita eftersom ingen av er har något intresse av att hantera situationen.

OBS! det viktiga är att rådgivaren är oberoende dvs att man får betala för tjänsten men att de har ens bästa för ögonen och inte suger ut en genom att ta höga avgifter som blir mycket mycket dyrare i långa loppet.

Lycka till mitt i sorgen! 🥲😀

1 gillning

Håller med om detta. Har varit i en liknande situation där tre syskon fick dela på ett arv och alla tre valde väldigt olika sätt att hantera det på. Nu är ju du och din mor i olika livssituationer och därmed kan ju strategierna se väldigt olika ut för er båda.

För oss blev pengarna nästan mest av en belastning för vi “vågade” inte göra något med dem. De skulle bara bevaras inför framtiden och hade inget ändamål eller riktning. Det gjorde att vi placerade dem på olika högräntekonton (vilket till en början var en riktigt skaplig placering då det gick att få skapliga “realräntor”).

Till en början så förvärrades situationen av att vi under livets slutskede hade fått ta hand om mycket av det praktiska och ekonomiska (hus, bilar, lösöre etc, betala räkningar, säga upp prenumerationer). Lägg till förväntansångest och sedan sorgen på det. Med facit i hand så skulle vi mycket tidigare ha tagit hjälp med det som inte nödvändigt måste göras av oss. Geografisk utspridning gjorde att avståndet gjorde ansvarsfördelningen ojämlik.

I ert fall så låter det som att koppla in en oberoende rådgivare är ett mycket klokt beslut, så slipper ni kanske hamna i en liknande sits som vi.

Med tanke på storleksordningen så kommer förmodligen banker att locka med deras “private banking” erbjudanden om inte annars så bankens vanliga “rådgivare”. Var väldigt vaksamma på detta, här kan ett oberoende bollplank vara extremt värdefullt.

Dåliga råd kan kosta oerhört mycket pengar över tid.

Vill du provtrycka föreslagna strategier så finns mycket bra folk här på forumet.

Det är inte fel att initialt parkera pengarna på t.ex. 3-6 mån fasträntekonton medan ni tar hand om er själva och ger er tid att sörja. Fastna inte på parkeringsplatsen likt vi gjorde. Det har “kostat” oss flera miljoner.

3 gillningar

Håller med i många kloka ord ovan. Vill verkligen rekommendera följande avsnitt också:

1 gillning

Kanske tillägga att de ska sätta pengarna på konto med insättningsgaranti. Det kräver dock 5 konto på 5 olika banker vardera för att skydda 10 Mkr med nuvarande insättningsgaranti på drygt 1 Mkr per person per bank.

Alternativt - om detta är för jobbigt - öppnar de vars en ISK med 100% kort räntefond för då är kapitalet skyddat förrutom att korträntefonder oftast går ner lite hela tiden. Sämre men enklare.

Jag tycker i och för sig att man skulle kunna inkludera även dessa beslut under en temporär fas även med en oberoende rådgivare som guide speciellt om man är både ny och ointresserad samt med en så pass stor summa pengar.

I regel har du rätt, men finns följande undantag:

Möjlighet till högre ersättning i vissa fall

Du kan också ansöka om ett tilläggsbelopp, upp till fem miljoner kronor för insättningar som är kopplade till vissa livshändelser, till exempel om du har sålt en bostad. Ansökan om tilläggsbelopp görs först efter att ett ersättningsfall inträffat.

För att vara helt på den säkra sidan så är det dock bäst att göra som JFB skriver. Många som erbjuder högräntekonton sätter en spärr på någonstans mellan 900 och 1050 tkr.

2 gillningar

Här på forumet kan du få lika bra råd kostnadsfritt.

Jag förstår att du inte har nåt intresse för ekonomi just nu. Men du borde börja läsa lite här i forumet eller titta på youtube-klippen. Det är ändå väldigt mycket pengar som du har ansvar för nu.

Jag skulle rekommendera att titta på Lysa.se som är en lättförståelig tjänst som ger en bra och billig portfölj.

Först och främst, jag beklagar sorgen!

Jag kan bara instämma på tidigare råd i tråden, särskilt om att träffa oberoende rådgivare och att titta på klippet om tips när man får en större summa pengar.

Även om du inte verkar vara så intresserad av ekonomi så tänker jag ändå att du skulle ha stor nytta av att lära dig mer om privatekonomi, sparande och investeringar, särskilt nu när du hamnat i denna situationen. Det jag tänker med det är att kunskap kan för många innebära trygghet då man känner sig lugnare med det man förstår jämfört med det man inte förstår. I och med att du är under 30 så tänker jag att unga aktiespararnas helgkurs, som de kallar för UA-akademin Grundkurs (eller liknande, kan ha ändrats sedan sist jag kollade), skulle kunna vara något för dig. Kursen är gratis men kräver medlemskap på ca 400 kr/år (absolut värt det). De kommer inte ge råd om aktier/fonder eller liknande. Däremot ger de ganska bra grundkunskap för privatekonomi och att investera på börsen.

Oavsett vad du och din mor gör så hoppas jag ni får nytta och nöje för de pengar ni fått! :slight_smile:

Enkla svaret om du vill slippa kapitalförvaltareoch rådgivare:

• Allt som du vill kunna använda inom 10 år: sätt på sparkonto med ränta, tex genom Avanza
  • Allt annat sätter du t.ex. 80% Länsförsäkringar global indexnära (Fondguide | Avanza) och 20% Xetra-Gold ETC (Xetra-Gold ETC - Handla i certifikat | Avanza). Dessa tar du bara från om du vill använda pengarna inom 10 år.

Klart! :slight_smile: