Hur värderar man kortare restid till jobbet?

Tips: kolla på elcykel 500-750W… Max hastighet för motorstöd är 25 kmh men upp till 1000W effekt tillhör klass 2 moped utan registreringskrav. Om du använder motor över 25 kmh är olagligt… 500W elcykel gör 45 kmh minimum.

I dagsläget promenerar jag till jobbet på 15 min, dörr till dörr. Så har det varit de senaste 4 åren. Innan dess pendlade jag med buss 30 min, eller promenerade 1h enkel väg, där går min smärtgräns. Jag bor mitt i stor stad och har ingen bil, värderar närheten till arbetet väldigt högt då det ger mig mer tid hemma med familj. Kan vara på kontoret/hemma halva dagen om jag känner för det. Lägger ca 15% av min nettolön på boende, har inte behov av månadskort för kollektivtrafik. Cyklar eller promenerar till 95% om jag ska någonstans.

Hur kan det ta 1:45h för att ta sig 6 mil till jobbet med bil? Det är 34km/h

1 gillning

41 km/h säger min kärra att jag snittar, dock inte bara färd till jobb som räknas där. Mycket köer. Huddingevägen, den som vet den vet.

4 gillningar

Japp, när jag bodde i Göteborg så cyklade jag på kortare tid mellan sjukhusen (Sahlgrenska och Östra) än vad det tog för de som tog vagnen).

1 gillning

Jag är glad att jag inte bor på det viset. Jag tycker jag fick långt till jobbet när jag gick från 6min till 15min körtid (1,4mil)

Känns som nästa alla är överens. Visning på måndag så vi håller tummarna att allt ser bra ut (kommer prata med nuvarande hyresgäst). 30 timmar mer fritid per månad skulle kännas skönt.

Svar på några frågor, nej har inga planer på att byta jobb, är väldigt lojal (15 år på min första arbetsplats, 6 år på andra och 4 år hittills på denna)

Man får inte många kvadratmeter i Stockholm utan längre kötid eller tur, så går från 30 till 35.

Inga planer på att skippa bil helt, är för bekväm av mig! Regn och snö innebär att bilen kommer användas.

El-cykel kan vara av intresse, dock verkar dom kosta en hel del. Lite osäker hur det är med livslängd på batteri och annat underhåll.

Det verkar som om dom flesta har hyffsat kort resa, trevligt.

Tack för alla svar!

1 gillning

Cykla 2mil är ju mindre jobbigt än att sitta samma sträcka i rusningstrafik i en bil.
Jag har 1,7 mil och cyklar alltid till jobbet, nuförtiden är jag iofs bara 2-3 dagar inne på kontoret, men det är inte resan dit som är anledningen till att jag inte är där fler dagar, snarare tvärtom.

1 gillning

Du kör inte bil i Stockholm förmodar jag ?
Vid rusningstid på Essingeleden får man vara glad om man lyckas hålla så hög snitthastighet.

Nej, verkligen inte. Det skulle jag aldrig stå ut med.
Min dotter pendlar 15 mil med tåg, det tar samma tid dörr till dörr som i trådskaparens fall.

Jag har 3 mil till jobbet i centrala Göteborg. Brukar ta ca 30 min med bil, jag åker inte i rusningstid. Det hade varit skönt med närmare till jobbet men villkoret skulle i så fall vara att jobbet kommer närmare mitt hem. Att flytta in till stan är inte ett alternativ. Jag värderar lugnet här hemma högt. Så tills vidare får det nog vara som det är.

Känner igen mig i din situation. Jag har också runt 3 mil till jobbet mitt i smeten och jag värderar lugnet, naturen och sjöarna som finns på landsbygden där jag bor. Men jag tycker ändå att 30 min bilfärd eller 60 min med buss (dörr till dörr) är för länge. Inte bara för jobbet utan för allt. En spontan fika på en helg eller en öl efter jobbet är mer omständigt med sådana restider. Jag läser därför denna tråd med intresse då jag och sambon letar nytt boende men samtidigt inte vill göra avkall på natur- och sjöläge. Kanske söker vi det omöjliga.

Jag hade valt att flytta i din situation om det enbart är en dyrare hyra som är en nackdel och det som får dig att tveka inför den andra lägenheten. Om ditt nuvarande boende inte har andra fördelar av vikt som du också förlorar vid en flytt. Försök göra en helhetsbedömning med för- och nackdelar och se vilka som väger över för just dig. Smärtgränsen för hur långt man orkar pendla upplever jag är väldigt olika mellan personer men också över tid under livet och vad man har för livs- och arbetssitation. Jag har släktingar i Småland och vänner i Jämtland som tycker mina tre mil till jobbet är rena lyxen när de har minst det dubbla. Min sambo tycker inte 3 mil är farligt alls medans jag i hela mitt liv har kunnat cykla till nästan allt och nu försöker vänja mig vid lantislivet.

Min pendling rör sig om drygt 5 mil enkel resa, alltid med bil (laddhybrid) då kommunikationer inte funkar alls…hade tidigare innan flytt, en resväg som innebar en station med pendeltåget eller 30 min med cykel…så kontrasten är stor men inte ångrat flytten en sekund.
Efter pandemin arbetar jag mestadels hemifrån så pendlandet är numer minimalt…

Tillägg; efter att ha mulat igenom 5 mil i bilen och komma hem och öppna bildörren för att höra fågelkvitter, känna doften av gödselspridning på närliggande åker, doften av nyavverkad skog och ljudet fr grannens tupp går inte att prissätta!

1 gillning

Með sådan a premisser kan jag rekommendera Jönköping! Jag bor på shoppinggatans slut och har ca 6 minuters promenad både till massa caféer och till sjö med natur runt som gör att det känns som att man är ute mitt i ingenstans, en perfekt kombo😊

Jag har vanligtvis ca 10 km till jobbet vilket tar 25-20 min med cykel. Till det kommer lite tid för dusch men jag måste ändå byta om på jobbet.

Nu sitter jag tillfälligt och kör ca 13,5 mil enkel resa varje dag. Alltså ca 27 mil och 3 timmar i bil per dag. Nu är det kanske lite extremt men det blir en enorm skillnad i ledig tid trots att jag verkligen skalat av alla icke-nödvändiga måsten denna period. Räknar ner…

Sen finns det säkert människor som tycker att det är ett utmärkt sätt att ladda upp och tagga ner efter en arbetsdag, men det kan man ju göra i soffan hemma, på gymmet eller annan mer valfri plats om man vill. Icke att förglömma den värdefulla gratismotion som regelbundna cykelturer ger, samt ett bättre klimatsamvete.

Hade utan tvekan valt den dyrare lägenheten, som dessutom inte låter som om det blir så mycket dyrare om du gör dig av med bilen?

1 gillning

Tack för tipset! Låter som du bor himla bra! Jag gillar Jönköping. Har ett ex som bodde där och som är konstnär och ställde ut sina tavlor i en fräck industrilokal i tändstickstaden. Mysigt område!

Då åker jag ner till centrum i kommunen där jag bor. Bara 5 km dit.

1 gillning