Husköp

Vi har 2 milj att lägga på ett hus - vi velar mellan att köpa ett dyrt hus utan renoveringsbehov där vi behöver maxbelåna oss och lägga in 2 milj i insats samt varje månad ha en hög månadskostnad alternativt köpa ett renoveringsobjekt som har stor potential att bli ett drömboende där vi behöver lägga 1 miljon i kontantinsats och en 1 miljon kontant i renovering- vad är smartast? Alla tankar från dom som vandrat före tas tacksamt emot!

Jag skulle säga att det beror på er. Har ni mycket fritid och gillar att renovera så kommer ni att tjäna på det. Jobbar ni mycket och får pengar på annat håll så är tiden viktigare och då är det värt att köpa dyrare hus för att slippa renovera. Har man tummen mitt i handen är det troligen också bättre att köpa dyrare men nyare hus.

Hur har ni sparat för att kunna lägga 2 mille?

Att köpa ett renoveringsobjekt är alltid en chansning, ibland får man en nitlott och ibland får man jackpot.

Är ni händiga själva och har tiden så kan renoveringsobjektet vara en fördel. Måste ni anlita hantverkare så är det ekonomiskt svårt att motivera att köpa renoveringsobjektet då min erfarenhet är att folk kraftigt unerskattar hur mycket det kostar att renovera vid en budgivning och därför går väldigt högt i budgivningen.