I händelse av konflikt / försämrat säkerhetsläge - när lämnar man?

Med tanke på ett inlägg från @Nightowl i tråden “Är det en risk att ha mycket pengar i en enda fond eller borde man sprida på flera förvaltare av samma fondtyp? - Nr 22 av Nightowl” så är det en sak som jag har funderat utifrån ett lite hypotetiskt men ändå intressant scenario. Särskilt efter att man läst Wilderängs böcker. :man_facepalming::rofl:

I de få böcker som jag har läst som behandlar ett försämrat säkerhetsläge, t.ex. innan ett krigsutbrott eller motsvarande, så visar det nästan alltid att de som lämnar tidigast klarar sig bäst. Det har fått mig att fundera på kriterierna för när man lämnar. T.ex. var det ju många judar innan andra världskriget i Tyskland och anslutande länder som såg vartåt det barkade och lämnade, men majoriteten(?) gjorde det nog inte.

Är det någon mer än jag som har funderat på det? Jag tänker att lämna / fly / emigrera är ju nog inte något beslut man tar lättvindigt. Särskilt eftersom det sannolikt innebär att lämna allt man har byggt upp. Klurig fråga tänker jag. Eller har jag otur när jag tänker? :thinking:

Finns det nånstans du kan ta dig som kommer vara bättre för dig?

Dubbla/trippla medborgarskap?

Alltså hur ser planen ut för att ens kunna ta sig in i ett annat land ifall “shit hits the fan”? Finns det ens något annat land som kommer vara bättre läge för dig?

Det är svåra frågor för vi vet inte vad som skulle göra att fly vore nödvändigt. Därmed är det inte möjligt att ens gissa var man behöver ta sig.

Jag provpratar. Jag tänker ju att man lämnar närområdet. I mitt fall som bor i Malmö så tänker jag att kontinenten ger fler alternativ än Sverige.

På sätt och vis orealistiskt tänker jag. Även om det går att “köpa” sådant genom att investera i vissa länder så upplever jag det på skalan praktiskt ogenomförbart.

Ja, det är ju det som är min fundering. Tricket måste ju vara att kunna ta sig ut medan det fortfarande går på relativt vanligt sätt. När väl SHTF-scenariot är på plats är det ju typ smuggling som gäller och det känns ju mindre aptitligt…

Javisst, men vilket land kommer inte vara påverkat så du är i en bättre situation där?
Det blir ju olika beroende på vad den potentiella händelse vi vill vara redo för innebär. I vissa fall kanske västeuropa är uteslutet. I andra fall andra delar av kontinenten. Jag menar alltså att det är oerhört svårt att veta i förväg i vilket riktning eller område du ska fly till. Om man inte vet var man ska, ja då är det ju ganska svårt att flytta sig.

Så man får nog vara mer beredd på att vara anpassningsbar och försiktig snarare än att ha en “escape plan”.

Där man även har höjd för att smuggla sig ut ur regioner och länder. Huvudsakligen från där du just nu befinner dig:

Men är det inte lite sannolikhetslära över det här också? Jag ser ju det t.ex. som ett större hot att Ryssland får för sig att kriga i närområdet - t.ex. som Wilderäng har som favorittema besätta Gotland - än att danskarna får för sig att rulla stridsvagnar över Öresundsbron.

Javisst, men jag tror inte nödvändigtvis att det är Sverige som är det primära målet ifall SHTF. Jag tänker mer att vi råkar hamna i mitten av någon annan konflikt. Där det blir mer hela norra Europa blir praktiskt ohållbart att befinna sig i. Då är det inte otänkbart att både väst och sydeuropa blir lika jävligt.

Jag tror som sagt att det viktigaste är att ha flexibilitet snarare än en solid plan att fly i en specifik riktning/till något område.

1 gillning

En helt normal fråga :joy:

Sannolikt är det det den mest risk aversa delen av befolkningen som lämnar tidigt. Sannolikt inkluderar det mig själv, och sannolikt du också @janbolmeson eftersom du tänker på det :slight_smile:

Eftersom jag och min fru flyttat runt många gånger i olika länder, så tror jag att vi varit rätt snabbfotade. Vårt normala flytt fönster är 6-8 veckor för att ha packat ihop och vara på plats för jobb i ett annat land. I en kris skulle vi kunna göra det på 1-2 dagar. Är alltid lite i standby för nya äventyr.

Jag tror inte att de som flyr / flyttar i en kris tänker så långsiktigt mht medborgarskap etc. Man tar med sig det man behöver inkl cash och lättburna värdeföremål så man klarar sig ett tag.

Man måste ju ha klart för sig att man får stanna ett bra tag i landet mha ev långtidsvisum men uppehållstillstånd, medborgarskap är senare frågor.

Om man kan återvända efter ett tag (inget katastrofalt hände) så är det bra. Om det går åt helsike så får man bygga upp på nytt i nya landet och betrakta det man lämnade efter sig som borta. Snarare alltså att man typ provflyttar under en period för att avvakta läget.

Så jo, jag tror de som kommer iväg tidigt tar det relativt lättvindigt, eller åtminstone inte med någon lång planering. Man ser risken, drar, och avvaktar i en säkrare position.

Jag vet inte hur dina föräldrar tänkte när de lämnade Tjeckoslovakien (är det väl). Tänkte de långsiktigt och planerade flytt/flykt eller tog de en chans som dök upp?

Min släkt består i delar av både immigranter till Sverige och emigranter från Sverige. Även om det var längre sedan de kom och reste (drygt hundra år) så är det levande i släkt historien. Att lämna för ett annat land är inte otänkbart om än inte önskvärt.

Vart man skulle fly / provflytta är såklart en annan fråga. Europa är stort så oddsen för kris/krig i hela EU är rätt osannolik så man kan väl tänka sig Spanien eller Grekland vilken sida som nu känns säkrare. Om man måste längre bort så tänker jag Thailand och Japan i Asien där man får stanna relativt länge och kan ordna med visum i landet. Kanske Kanada är ett alternativt men osäker på deras visa on arrival. Australien och Nya Zeeland om man måste riktigt långt bort :slight_smile:

1 gillning

Hej,

Intressant frågeställning som också jag funderat på. När jag bodde i Sverige hade vi en segelbåt, och jag har de senaste åren haft en kasse eller två extra hemma med pasta och konserver. I ett SHTF-scenario (tex Barsebäck exploderar, krig etc) var min tanke alltid att ta matkassen, fylla vattentanken, hoppa i båten med familj och ev vänner och segla mot England eller ännu längre västerut. Även med en ganska liten segelbåt och begränsat med mat fixar man att ta sig till Kanarieöarna eller USA om man vet hur man gör, inte har otur, och har ok utrustning. Det finns få scenarier där det inte räcker. Dessutom slipper man trafikkaos, smittorisker, zombies :flushed:, anfall etc under flykten.

Enda problemet är att man måste vara tidig iväg, då segelbåtar i allmänhet är lätta att stjäla, så väntar man för länge kommer det inte längre finnas ngn båt när man väl tar sig till kajen…

Mvh
Prepper-F

2 gillningar

Jag har svårt att se att Sverige är det slutgiltiga målet för en (rysk) invasionsstyrka. Det kostar mer än det smakar. Möjligtvis är de intresserade av Gotland i så fall. Som en bricka inför nästa drag.

Vad jag har förstått är det snarare polarområdet som är nästa heta område i vår närhet. Och att belägra hela Sverige i syfte att komma åt polarområdet låter inte så effektivt. Däremot kan det säkert ske sabotage och destabilliseringsattacker mot Sverige i samband med en konflikt i polarområdet. Då är nästa fråga hur man som familj drabbas av ett pressat samhälle? Var i näringskedjan befinner ni er?

Ett alternativ till att fly landet är att fly inom landet. Ett sätt att “fly tidigt” är att flytta till ett mindre samhälle inom Sverige och därefter satsa på att komma in i gemenskapen. Om du nu tror att Malmö är en krutdurk. Om skiten träffar fläkten i Sverige skulle jag hellre bo i ett litet samhälle där många känner varandra än i en större stad.

PS. Akta dig för host-dammet bara. Det finns ju många fina gamla borgar neråt Europa. Du får lägga bud på nån som är lättförsvarad…

2 gillningar

De resonemang jag tagit del av tidigare handlar om scenarion av olika typer av inbördeskonflikter som eskalerar.

Vad händer när bidragen inte längre kan betalas ut :stuck_out_tongue:

Vi har pratat tidigare i forumet om gated Communitys, är antagligen det troligaste scenariot i en slags sydafrikansk framtid här i Sverige.

De flesta som pratar om att flytta pekar på forna öst blocken i Europa, där de inte har utsatta områden på samma sätt som här.

Själv tror jag inte jag vill flytta dit, har en liten dröm om Sydamerika med en annan typ av livsstil men vet nog redan att jag hade tröttnat på den relativt snabbt…

2 gillningar

Om man endast tittar på konflikter där det faktiskt blev riktigt dåligt är det säkert så att det var de som flydde tidigt som klarade sig bäst. Men i ett tidigt läge är det ju inte självklart att läget kommer att försämras till något riktigt dåligt. Man måste alltså ta med i beräkningen kostnaden för att fly i fall där det senare visar sig att det egentligen inte behövdes för att jämförelsen skall bli rättvis.

4 gillningar

Attt flytta till kontinenten kan lätt bli “ur askan i elden”. Sverige har trots allt klarat sig från krig i över 200 år. Kontinenten har en lång historia av krig bakom sig, med två världskrig under 1900-talet som kulmen.

Däremot tycker jag att diskussionen om att flytta inom Sverige känns betydligt mera relevant. Bor du i närheten av ett utsatt område, när är det då dags att flytta?

Låt mig kasta in en brandfackla. Vi vet alla att Malmö har problem, och att staden inte skulle klara sig utan det kommunala skatteutjämningssytemet. Att vi betalar till norrländska glesbygdkommuner må vara hänt. Därifrån får vi både skog och vattenkraft, men hur länge vill vi betala till storstäder?

Är man en ung familj i Malmö idag och skall köpa ett eget boende. Ja, då funderar man givetvis på att flytta till en välmående kranskommun utan några större utanförskapsområden. Redan nu är trenden åt det hållet. Detta innebär samtidigt att skatteintäkterna för Malmö minskar. Detta är i och för sig inget specifikt problem för Malmö, utan förekommer lite överallt.

Denna frågeställning står väldigt många inför just nu. Man pratar inte om den. Man kanske skäms till och med. Men när det kommer till kritan, så är det ju ändå så, de som kan, de flyttar från vissa områden eller kanske till och med från vissa städer.

6 gillningar

När man har så mycket pengar som många i detta forum har blir medborgarskap mindre viktigt i många länder. Till exempel i flera sydamerikanska och asiatiska länder kan man leva relativt vanligt utan medborgarskap där. Brottslingar och nazister på sin tid flydde till dessa länder av den anledningen.

1 gillning

Helt sant. Vi har många vänner som har gjort så. Det finns en väldig tydlig trend att man flyttar från östra Malmö till västra Malmö och att det är en stor segregationslinje på det sättet. Vi var ju på väg att flytta från Malmö av liknande anledningar, men valde stanna kvar då vi fick tag på en bra skola för barnen. Hade vi inte fått det hade vi nog inte bott kvar i Malmö.

(Sedan måste jag tillägga att media gör att det ser värre ut än det är. Jag är både uppväxt på Rosengård och har bott på Möllan och upplever mig inte rädd i Malmö. Sedan å andra sidan handlar det ju också om sammanhang, men ändå).

4 gillningar

Enig. Känns som det faktiskt blivit bättre efter Rimfrost och Sluta Skjut (som nu verkar rullas ut nationellt).

Det verkar ibland som att media älska att trasha Malmö. Det kan oxå vara okunskap. När något händer i Sthlm eller Gbg så säger man i vilken del av stan hände. När det händer i Malmö så säger riksmedia åtminstone bara ”Malmö” vilket får hela stan att framstå som farlig.

Senaste halvåret känns det som att skjutningar mest är koncentrerade till Sthlms området, men det kan ju svänga snabbt.

Själva har vi flyttat till Malmö för ett par år sedan just för det händer så mycket positivt som sällan uppmärksammas, det underbara att bo i en stad med en strand nästan mitt i och såklart läget nära Köpenhamn.

Vi går dock i tankar att flytta till ett annat land av andra skäl, mer socialt liv och en intressant arbetsmöjlighet :slight_smile:

3 gillningar

Sluta skjut låter så oproffsigt. Polisens nya insats Kan ni lägga av nån gång??

Sluta skjut är den svenska översättningen av Group Violence Intervention.

4 gillningar

Ett bra sätt är att redan innan det skiter sig se till att ha en etablerad bug-out-location utanför landet. Att åka dit blir inte mer komplicerat än när man annars skulle åkt dit på semester.

Sedan ser man till att man har ett utländskt bankkonto/kort med tillräckligt med utländsk valuta att man kan ta sig dit, så även om (S)(v)erige försöker stoppa en och frysa ens tillgångar så kan man ändå ta sig dit.

Mobiltelefon, laptop, backuphårddisk med minnen och lösenord, kontanter, och så klart nära och kära. Detta fås ju ihop in i en bil på någon timme eller två. Det man lämnar kvar är väl möjligtvis en bostad och inredning. Om man inte äger sitt boende och redan packat en väska med någon veckas förnödenheter så kortas väl tiden ner till en halvtimme eller något, och “kostnaden” är i det fallet bara ens inredning som kanske kostade några 100k. Lätt värt det i ett SHTF-läge :slight_smile:

Ditt resonemang innebär mellan raderna att (S)(v)erige alltid i alla lägen oavsett vad som händer antingen lokalt eller globalt skulle vara det mest optimala landet att vara i. Det låter osannolikt.

Visst, när solen lyser, vinden blåser, och man ännu inte hunnit stänga ner all kärnkraft och så länge de lokala ganstrarna som återfinns i varenda lite större stad inte förstår att de är både numerärt och beväpningsmässigt överlägsna polisen, så länge Ingves lyckas blåsa liv i bostadspyramiden, och så länge inget utöver det vanliga händer är det ju rätt mysigt i (S)(v)erige.

Så fort något händer, elen inte räcker till, beredskapslagerna visade sig vara tomma, eller något “händer” (“SHTF”) så står (S)(v)erige där med sjukhus, försvar, och ordningsmakt som är oerhört underdimensionerade i jämförelse med många av våra grannländer och i jämförelse med oss själva historiskt.

Självklart ska man inte för lättvindigt bara anta att det är bättre utomlands, men självklart finns det många bra fall när det hade varit bättre. Exempelvis om (S)(v)erige blir buffertzon mellan Nato och Sovjet. Nato kommer att pusha fram från ena sidan, och Sovjet från andra. Ingen vill ha kriget på sin mark, ingen vill att det är där det regnar taktiska kärnvapen och/eller där det blir kontaminerat för flera tusentals år framåt. Då är det ju så klart bättre att flytta någonstans till där det inte regnat kärnvapen?

Jag som bor i Göteborgsregionen hör varenda dag om våldtäkter, rån, mord, och misshandel i “Göteborg”. Det klart att man kan läsa det finstilta om exakt vilken stadsdel det var, men så rubriksätts det inte speciellt ofta. Det sker mitt i centrala stan, mitt på dagen. Både hållplatsen närmast jobbet i centrum och parken intill mellan hållplatsen och jobbet har båda haft misshandelsfall denna vecka. Så det är ju inte så att det bara händer i Angered, Bergsjön, Kortedala eller Hjällbo (“nordost” som de ibland buntas ihop till). Däremot så står det ju inte så mycket om detta i (s)(v)t, som främst vill rapportera om hur förträfflig Magdalena Andersson är, hur fantastiskt trygga befolkningen känner sig, och hur coronafallen minskar med världens bästa coronastrategi :wink:

4 gillningar

Ne, nu misstolkar du fullständigt. Dessutom tar du bort det sista orden i meningen du citerar.

Jag menar att det är extremt situationsberoende var det är bättre att fly till. Att det är meningslöst att ha en riktning eller område i sin “escape plan”.

Asså snälla, vad får du allt detta från? Det är inte ens i närheten av relevant för det jag skrev om att anpassningsbarheten är viktigaste delen av en “escape plan”. Jag skrev tom att det gäller att vara beredd att smuggla sig ut ur länder om så skulle behövas så man inte fastnar p.g.a. det. Vilket land är det relevant att smuggla sig ut från tror du?

1 gillning

Vi kanske missförstod varandra. För jag håller med om att det är extremt situationsberoende var som är bättre. Met att något annat är bättre är för mig ganska självklart (vilket det skulle vara beror som sagt på vad som hänt).

Således bör alla ha en förbered escape plan (som då nödvändigtvis inte behöver ha en på förhand bestämd slutdestination) utan bara vad som ska med, och hur man ordnar det rent praktiskt. Att ha några olika tänkta platser skadar nog inte, för då är det enklare att välja mellan några på förhand uttänkta alternativ.

Empirisk observation av omständigheterna runtom mig, samt viss bevakning av som försegår i samhället enligt några olika nyhetsmedier. Inte nödvändigt som ett direkt svar på det du skrev annat än som motivering kring att det skulle finnas just andra ställen som är bättre (genom att belysa saker som inte nödvändigtvis var så bra här!). Detta då jag (missförstod dig) på att du inte trodde fanns bättre ställen att vara på, när du skrev “Finns det nånstans du kan ta dig som kommer vara bättre för dig?”

Jag tror egentligen ingenting om specifika länder, utan mer på att alla borde fundera kring hur, utifall att, man skulle lämna landet. Och att det finns många bra sådana skäl att lämna åtminstone vissa platser i Sverige är för mig ganska klart.

Väldigt svår och bra fråga.

Jag bor och är uppvuxen på landet och inbillar att vi kommer klara oss bättre än stadsbor, just för att vi bor på landet.

I händelse av krig idag, då tror jag fienden kommer såpass snabbt till större städer att förberedelsetiden blir knapp. Troligen kommer ett eventuellt anfall föregås av stora tekniska störningar. Betalmetoder, internet mobiltäckning, el, mat och vattenförsörjning mm kommer ligga nere. Och tex mat och bränsle kommer ta slut snabbt. Det kommer skapa ett kaos i samhället. Om folk gick banans på toapapper under pandemin funderar jag på vad som kommer hända när hesa Fredrik dundrar på med tre korta tonstötar under en minut. (Om nu någon förstår innebörden av det)

Att ha en backup som vänner, familj eller kanske en sommarstuga på landet, gärna i närheten av skog och vatten på ett inte för långt avstånd är nog att föredra. Jägarexamen kan ju rekommenderas och en bössa som passar att jaga det mesta med. En plätt där det går att odla tex potatis. På landet finns det lador där det inte är tomt, troligtvis finns det tonvis med spannmål, gris och nötdjur mm.

Sedan tror jag inte det är många % som uppfyller statens krav på oss medborgare att kunna klara oss själva i 1-2 veckor innan diverse hjälpinsatser kommer.

Så kommer i alla fall jag säga åt min familj att göra. Jag själv är krigsplacerad.

Kanske en idé att dra igång en abonnemangstjänst där man för en summa pengar varje månad lovar att husera familjen bolmeson

1 gillning