I vilken hastighet lyssnar du på podcast?

Har förstått att många lyssnar på poddar i allt från 1.1 till 2 ggr hadtigheten. Känner mig, trots dryga 30 år som en mycket gammal man när jag hör sånt och tänker VARFÖR??? Vad är syftet? Finns det inte bättre sätt att spar 10-30 min per dag? TV, sociala medier mm borde åkt ut ur livet för länge sedan tänker jag men så är sällan fallet med de jag har pratat med.

För egen del njuter jag av de poddar jag följer och har ingen som helst ambition att få avsnitten “avklarade” så fort som möjligt.

I mina mörkaste stunder tänker jag att “dom där” verkar tävla om vem som hinner mest innan man dör eller att det är prestige i att kunna ta in information så fort som möjligt. Vem blir lycklig av det? :sweat_smile::rofl:

Ovan är såklart lite tillspetsat. Jag förstår att det inte är så men nyfiken som jag är så blir jag extra intresserad när någon gör/tycker något som avviker kraftigt från mitt sätt eller mina åsikter.

Så till min fråga till er som lyssnar i högre hastighet:

1. Varför gör ni det
  2. Vilket mervärde upplever ni?
  3. Om det är för att spara tid, är det ett rationellt beteende eller finns andra tidsbesparingar som lämnas där hän?
3 gillningar

Ofta 1,5 gånger farten.

Handlar huvudsakligen om att det är lättare att hålla tråden i huvudet när det går fortare. Samma sak som efter man har tränat snabbläsning ett tag, det blir helt enklare att få helhetsbilden.

2 gillningar

Jag är 70-talist. Jag är uppväxt med radio, skivor och kassettband. Allt som inte är 1:1 låter som smurfarna i mina öron och jag kan inte ta det jag hör seriöst. Så, 1:1 eller… om det är en övertänd ekonomiamerikan som har Mountain Dew i ådrorna, så kan jag snarare dra ner på farten. :rofl:

3 gillningar

Kul att min kommentar gav upphov till ny tråd :sweat_smile:

Jag gör det för att jag tycker det går för långsamt vid 1,0ggr.
Jag höjer dock aldrig hastigheten om det försämrar upplevelsen, dvs jag måste kunna hänga med och hinna reflektera över det som sägs.

Denna pod är lämplig i 1,2-1,5 ggr beroende på vilka som är med i podden.
Snabbare blir inte bra, speciellt inte med gäster där man gärna vill höra deras åsikter och jämföra med mina egna.

När jag kollar på olika YouTube klipp så kör jag ofta dem på 1,5-2,0 ggr.

2 gillningar

Beror lite på vad jag lyssnar på.
Men föredrar ofta att lyssna på snabbare tempo annars tänker jag för snabbt och tankarna åker iväg. Önskar det fanns något sätt att höja hastigheten utan att det blev en kalle anka röst. Hade gärna lyssnat på 2x hastigheten då.

Första gången jag upptäckte att youtube kunde ha 1,5x hastigheten var helt fantastisk, som en sjö av dopamin som föll över mig när jag kollade på klippet. Änltligen kunde man hålla sig fokuserad.

Vill även tillägga att rika tillsammans introt låter väldigt svängigt i 1,5x hastigheten :stuck_out_tongue:

1 gillning

Intressant!

Gäller det när du vill få en övergripande bild eller också när du verkligen vill ta in innehållet i en pod?

Jag tänker att detta går på tvärs med all den retorikutbildning man fått genom åren. Tala lugnt och tydligt och stressa inte fram om du vill behålla dina åhörares uppmärksamhet.

2 gillningar

Lyssnar inte snabbare än 1,2ggr när jag lyssnar på ljudbok. Poddar lyssnar jag alltid på i normal hastighet av någon anledning.

En soulmate från ett annat decenium då. :rofl::wink:

2 gillningar

Hallå!

Hastigheten beror på vilken podd jag lyssnar på och vardagsstressen.

Ifall jag lyssnar på Alex och Sigge podd blir det 1x. Ifall det är Rikatillsammans podden blir det 1.2x.

Allt beror på hur mycket tid, man har på vardagarna, ifall det är en lördag, jag har inget att göra så, har jag lägre hastighet och på vardagarna tvärtom. :slight_smile:

1 gillning

Med för långsamt syftar även jag på att jag hinner tänka på annat under tiden och tankarna vandrar iväg och jag slutar lyssna.

Jag skulle inte vilja att talarna ändrar på något utan jag vill själv välja om jag ska lyssna fortare eller inte.
Talarna ska inte stressa med talet för då blir det värre, då tappar jag intresset för att det låter framstressat.

Ja, var på väg att skriva direkt i den tråden men kände att nu var det var dags att starta min första tråd. :wink:

Till er som lyssnar i högre hastighet för att inte tappa fokus eller för att tankarna inte ska springa iväg:

Jag tänker att förmågan att kunna fokusera sina tankar och lyssna på någon tills hen pratat klart i sin egen takt kan vara värdefull i många delar av livet. Är det ett problem att tankarna flyger iväg just vid podlyssnande eller ett generellt problem i andra situationer?

Skulle det finnas ett värde i att öva förmågan att lyssna på någon som pratar långsammare än önskat snarare än att lösa problemet med att höja hastigheten?

4 gillningar
  1. Jag är dyslektiker, så när jag studerade fick jag kurslitteraturen inläst för att kunna lyssna på den. Jag insåg snabbt att jag lärde mig bäst genom att först lyssna igenom snabbt (x2) en gång och sedan hoppa till vissa delar och lyssna i ett lägre tempo (x1). Efter ett tag kändes x1 bara väldigt långsamt så då ökade jag det långsamma tempot till x1.1, senare till x1.2, osv. Efter 5 års studier har det blivit en vana att lyssna på allt tal i x1.4-x1.5, det känns nästan onaturligt att lyssna på en podd i x1. Det händer även att jag ser filmer i x1.5 om jag tycker de pratar överdrivet långsamt, det är lite synd på musiken dock :frowning:.

2. Jag slipper bli irriterad över hur långsamt personer pratar. Av någon anledning har jag inte samma problem med människor jag möter på riktigt (det vore jobbigt :sweat_smile:).

3 gillningar

Jag lyssnar på väldigt många poddar, ofta spelas dem upp i 2x hastighet och sällan under 1,5x hastighet. Jag gör det för att kunna hinna ligga i fas (på totalen) vecka för vecka med nya avsnitt.

Det främsta mervärdet det ger mig är att jag snabbt och tidseffektivt tar del av aktuell information som hör till mitt specialintresse. Eftersom jag är intresserad har jag en stor grundförståelse och upplever att det inte spelar någon roll att det går snabbare än avsett eftersom jag hänger med ändå. När jag lyssnar på ”berättelsepoddar” håller jag mig dock aktivt borta från dubbelhastigheten.

När jag läste mitt inledande stycke på nytt tänkte jag efter, och det låter som att jag prenumererar på alldeles för många och började räkna – jag prenumererar på, och konsumerar därför, nästan 50 avsnitt podcastavsnitt i veckan! Det var oväntat. Möjligen finns det därför utrymme att sovra lite eller släppa på mitt egna krav om att ständigt ligga i fas.

Det beror lite på tempo och innehåll, men oftast 1-1.5x. Ofta snabbare då det är någon som pratar lite långsamt och/eller ett ämne jag vill skumlyssna (? skumläsa fast lyssna). Precis som man läser i sin egen takt ser jag det som att man kan lyssna i sin egen takt också.

Är ett generellt problem för mig.
Jag har problem med att varva ner. Går det för långsamt blir det istället ångestfyllt.
Jag gör annat samtidigt som jag lyssnar, klarar inte av att sitta ner och bara lyssna. Tyvärr.

Nej, man får skilja på verkliga diskussioner/möten med människor och på att lyssna på inspelat material. Är ju mycket lättare att tappa koncentrationen när man lyssnar på något inspelat eller via länk än ansikte mot ansikte.

Med det sagt gillar jag generellt kärnfull kommunikation där man kondenserar bort lull lull till förmån för den väsentliga informationen.

1 gillning

Något säger mig att detta inte var kurslitteraturen i linjär algebra? :nerd_face:

Intressant vinkel! Är helt med dig när det gäller studier. Målet då är ju såklart att få in så mycket information på så kort tid som möjligt.

Har dock om möjligt ännu svårare att förstå det vid filmtittande än vid podlyssnande. :sweat_smile:

Har du månne fördärvat hjärnan av allt snabblyssnande under studierna. :wink::wink::wink:

Kurslitteratur i Investments, Accounting regulation, Company Valuation, Advanced statistics, m.m. Läste Financial management :slight_smile:.

1 gillning

Ska jag vara helt ärlig så är det nog vid de där tillfällen då man egentligen borde stänga av och inte falla för sunk cost fallacy :stuck_out_tongue:. När jag egentligen inte är intresserad av att se mer av filmen, men ändå vill veta hur den slutar och ändå har sett mer än halva, då är det bara att maxa hastigheten :rofl:.

1 gillning