Idag är det min födelsedag | En tanke om att ge dig själv en klapp på axeln

Idag är det min födelsedag då jag fyller 40 år.

På min födelsedag brukar jag be mina vänner om deras bästa råd. Alla har något intressant att dela med sig av efter ett helt år.

Förra året delade jag med mig av 39 oombedda råd. I år har jag bara ett:

Ge dig själv en klapp på axeln.

De flesta av oss är på någon slags resa - en ekonomisk resa, en resa i karriären, en resa som företagare, en hälsoresa, en resa i relationer eller liknande. Allt för sällan stannar vi upp, tar ett djupt andetag och uppskattar de saker som vi faktiskt gör, har gjort eller uppskattar den person vi är.

Mitt födelsdagsråd är således; ge dig själv en klapp på axeln. Uppskatta dig själv för det som du gör och har gjort. Du är viktig, duktig och det du gör och har gjort är bra. Stanna upp. Fira. Uppskatta. Ge dig själv en stund att njuta och att låta livet kännas lika bra som det är. Även om det inte känns att du är där du vill vara. Det är också en del av resan. Ge dig själv en klapp på axeln i alla fall.

För mig handlar dagen om att stanna upp, ge mig själv en klapp på axeln, fira och reflektera (samt sätta upp en laddbox till kommande Teslan :joy::man_facepalming:). Men, jag skulle vilja be dig om en tjänst.

Skulle jag kunna be om en kommentar nedan där du delar med dig av en sak som RikaTillsammans har bidragit till i ditt liv?

Det kan vara precis vad som helst. Att ha kommit igång med ett sparande, att du har bytt en fond, startat ett konto eller något helt annat. Vad det än är, så skulle jag vilja läsa din historia.

Det är nämligen det som gör det värt allt jobbet med RikaTillsammans.

Det enda jag skulle vilja be dig om, var specifik - inkludera gärna siffror. Dela din historia och det som du är stolt över. Få saker är så inspirerande som att se vilka förändringar andra har gjort i sitt liv. :slightly_smiling_face:

Tack på förhand. Tack för att du skriver, följer och gör RikaTillsammans möjligt.
//Jan - din ett år äldre podd-, blogg- och forumkompis.

48 gillningar

Varmt grattis på födelsedagen! :cherry_blossom:

RT har fått mig att ”dra upp huvudet ur sanden”. Jag vet numera hur min pensionsprognos ser ut, vilket är viktigt eftersom det bara ligger ca 10 år fram i tiden. Jag har ändrat mitt sparande och lärt mig att även en småsparare kan investera. Jag har bytt fonder, flyttat min tjänstepension, skaffat robot och fyra hinkar. :wink: Jag kan nu, på några få dagar, få fram 300k utan att utöka bolånet. Jag har en investeringsplan med målet 1Mskr innan pension. (Jag vet att det är småpengar för de flesta här, men för mig har det känts onåbart fram tills helt nyligen). Allt detta tack vare dig, Jan - så TACK!

14 gillningar

Grattis på födelsedagen! Jag skulle peka på iallafall två saker:

1. Bättre förståelse för “teknikaliteter” kopplade till sparande. Mycket av den information man hittar är marknadsföring. Det är värdefullt att få en mer kritisk genomlysning.
  2. Att bli stärkt i uppfattningen att det här med att själv slå index mest är en fråga om tur. Det är inget konstigt egentligen men det är en väsentlig sak att ha med sig.
5 gillningar

Var ska jag börja. Förutom att era poddavsnitt är en höjdpunkt att se fram emot varje söndag har ni på allvar gett mig, som millenial, hopp om att det går att staga upp sin ekonomi, våga sig in på börsen och komma ikapp tack vare ränta på ränta effekten. På vägen hjälpt mig upptäcka hur kul det kan vara med privatekonomi och något oväntat gett mig svar även på psykologiska och existentiella frågeställningar. Min inre nörd har sällan varit så djupt uppslukad i något ämne som när vi diskuterar risk, inflation och annat finlir här på forumet. Så TACK för det!

Och grattis för f*n :wink::tada::champagne:

7 gillningar

Grattis på födelsedagen!

RikaTillsammans har hjälpt mig med att hitta ett lugn i sparandet, att hitta en trygg båt för ekonomin vilket inte får mig att fatta kortsiktiga beslut som påverkar min ekonomi långsiktigt. Hade troligtvis inte klarat att sitta still i Corona-dippen om jag inte hade den kunskapen jag hade fått här. Gissar på att min sammanlagda portfölj skulle vara 20-30% lägre utan denna kunskap.

3 gillningar

Grattis!

Jag hade aldrig funnit eller ens tänkt tanken på att spara i Lysa innan jag snubbla över er och detta forumt. Så från dess att jag började spara i Lysa så har mina sprade pengar drä vuxit med ca 25% vilket är kanon kul för ett jobb som tog mig 15min. :slight_smile: Lätt värt den tiden.

Och detta forumet med väldigt pålästa och engagerade följare. Både högt och lågt och härligt nördigt. Sambon börjar tröttna något på att jag hänger med mina “kompisar” som hon kallar forumet för. Men hon slipper också snacket kring ekonomi som hon själv blir stressad av att prata om. Win-Win skulle jag säga.

Ha en fin födelsedag.

9 gillningar

Grattis på födelsedagen!
Även jag fyller år idag, så grattis till mig med :slight_smile:

RikaTillsammans har hjälpt mig att hitta tillbaka till intresset för att spara. Under ca 5 år har jag stått helt utanför marknaderna eftersom jag blev ordentligt bränd på, låt oss kalla dem, okloka investeringsbeslut. Men, nu är jag tillbaka, och har ett betydligt mindre exotiskt upplägg på sparandet tack vare RikaTillsammans.

9 gillningar

Grattis, Jan!!! :partying_face:

Tack för allt ni gör som hjälper inte bara svenska men också nordiska småspararna! You rock!

Jag måste också nämna två saker:

1. RikaTillsammans -resan har byggt ett fantastiskt ramvärk för att reflektera mina tankar och ideer kring sparandet och investeringar. Jag har också lärt en hel del, tror att jag skulle aldrig investerat i guld eller gjort min egen lilla research utan era intressanta avsnitt och insikter om olika tillgångslag.
  2. Jag har också lärt mig en hel del svenska. Svenska är ju mitt tredje språk och jag faktiskt började lyssna på RT när jag jobbade mycket i Norden för att ha lite “språkbad”. Ironiskt är att idag finns det en skånsk kille i styrelsen som jag rapporterar till. Inga konstigheter med skånska längre! :wink: :rofl: Och tack alla för ert tålamod, jag troligtvis skriver konstiga saker ibland… :smiley: :finland:

Njut av din födelsedag, Jan! :beers:

Mvh,
er trogna följare från andra sidan av Östersjön

10 gillningar

Grattis på födelsedagen! :partying_face:

För mig har RT varit en fantastisk källa av information: både inom kapitalförvaltning och inom företagande. Att flera personer oberoende av varandra hamnar i samma slutsats: det är bäst med passiv förvaltning. Att välja billiga indexfonder. Att sprida risk genom att välja tillgångar med låg korrelation. Hur man flyttar pengar från företaget till mig som privatperson/ägare. Hur man bokför konstiga utlägg. Och massa annat skojj!

Tack Jan och Caroline för RT. Och tack till alla som medverkar på forumet och bidrar med frågor och svar. :partying_face:

3 gillningar

Grattis på födelsedagen! :partying_face:

Rika tillsammans har gett mig ett mer konkret sparande. Innan har jag(vi) bara sparat ”till hus”, men numera är mitt sparande uppdelat enligt fyrahinkarsprincipen. Jag tycker det är lättare att få en översikt och också förstå vad jag har råd med. Därtill har jag tappat intresset för att handla småsaker, typ en latte på väg till jobbet.

En annan sak som jag aldrig hade hittat till utan er är fondroboten LYSA.

Tack för allt, njut av födelsedagen!

2 gillningar

Grattis på födelsedagen @janbolmeson ! :smiley:

RT har gett mig ett forum/en plats där jag kan diskutera ekonomi med mer eller mindre likasinnade och efter svenska förhållanden och regelverk.

RT-podden har gett mig bättre koll på vissa ekonomiska funktioner och termer. många skratt och en bekräftelse på att en sund och jordnära inställning till sparande är nyttigast.

Party-party! :beers: :birthday: :notes: :partying_face:

3 gillningar

Grattis på födelsedagen! :birthday:

Jag är särskilt tacksam för den noggranna och tydliga jämförelsen av fondrobotar! Det var så jag hittade hit öht. Jag hade hört talas om Lysa och ville läsa på och lära mig mer. Både jag och sambon skaffade Lysa för hink 2 och 3 vid årsskiftet och det känns så bra! Hade dock aldrig vågat prova nåt sånt utan att ha bloggen att luta oss emot.

Sedan hade jag stort stöd av diskussionerna om hur göra/tänka när en ärver en större summa pengar. Det hände mig i våras och efter att ha läst och känt efter gick jag all in med dessa pengar i högriskhinken på Lysa.

Tack, and keep up the good work!

2 gillningar

Föreställ er när man hittar ett ekonomiforum och äntligen lyckas sätta strukturen på sin privatekonomi, man vågar investera i guld och långa us-räntor, fixar med hinkar, och får den diversifierade portfölj man har sökt.

Men sen visar det sig att det som har varit den stora grejen med att hitta hit har varit den andra sidan av myntet. Hur får jag ett rikare, lyckligare liv? Hur får jag det liv jag vill ha? Vad är viktigt för mig? Jag och frun har kunnat sitta ner och verkligen prata om de här sakerna med hjälp av de inlägg och verktyg som jag hittat här.

Så tack snälla för att ni gjort mig inte bara finansiellt rikare utan även att hela livet har blivit rikare.

Och stort grattis på fölsedan! :partying_face:

5 gillningar

Stort grattis på födelsedagen och till det nya levnadsåret!

Klappar mig på axeln och uppskattar generellt tonen här.

3 gillningar

Grattis Jan. Och njut av dagen och den däringa Teslan!
Det bloggen har gett mig är framför allt förståelsen för indexfonder och den passiva strategin samt vikten av att ha en struktur i portfölj/ekonomin.

3 gillningar

Grattis Jan! Genom RT har jag fått en tydlig ekonomisk strategi att förhålla mig till. En evidensbaserad strategi utan “bells and whistles” som troligen kommer hållas livet ut. Även trevliga poddar med högt underhållningsvärde.

Tack för allt arbete du lägger ned!

4 gillningar

Grattis!!!
RT har gett mig ett stadigt fundament av kunskap som gör att jag sover gott om natten.
I forumet har jag dessutom fått chansen att reflektera över både min och andras livsituation.

1 gillning

Grattis på födelsedagen!
RT gav mig kunskap och förståelse hur privatekonomi och sparande fungerar. Jag älskar att lyssna när smarta människor pratar. Är väldigt peppad inför varje avsnitt. Pendlar mycket med bil och lyssnar alltid på Er eller någon annat podcast.

3 gillningar

Grattis @janbolmeson och välkommen till klubben för 40-talisterna. :slight_smile:

En sak som RT konkret har förändrat i mitt liv senaste året är att jag har omvärderat min syn på tjänstepension i Eget AB. Därför sparar jag numera “som en anställd” för min lön kring brytpunkten för statlig skatt i tjänstepension hos Avanza med premiebefrielseförsäkring och sjukförsäkring. Blir väl cirka 27kkr om året. Utöver det så fortsätter jag att spara den skattade utdelningen på ISK som framtida bränsle till FIRE-flippen när jag planerar att gå från 80/20 till 20/80.

En annan stor förändring är att arvet som hamnade på långtidsparkeringen till slut är på väg till marknaden (efter lite drygt 10 år). Hemberg gjorde ett tappert försök med det var du och Caroline som i någon podd (vet inte exakt vilken) gav min fru självförtroendet att släppa på handbromsen.

2 gillningar