Idétorka inför jubileumsavsnitt 200... Har du något tips?

Jag och Caroline ska snart spela in avsnitt 200 till podden, men känner att vi har lite idétorka. Inte i form av idétorka till avsnitt 201, 202 och så vidare utan just specifikt till avsnitt #200. Just nu funderar vi på att göra det till ett “Frågor och svar”-avsnitt, men innan vi bestämmer det, så tänkte jag att vi kan höra om ni har några idéer. :slightly_smiling_face:

1 gillning

Kändes som att avsnitt 100 var igår… :woozy_face:

2 gillningar

Personligen kände jag att avsnitt 100 var en av de mindre spännande avsnitten för mig, men smaken är ju som baken. Min första tanke är därför att bara fortsätta som vanligt.

Men här är ett par saker du skulle kunna skriva om:

1. Hur agerar blivande pensionärer i USA - vilken fördelning har deras portföljer, och varför gör vi annorlunda i Sverige?

2. En jämförelse mellan en Golden Butterfly Portfolio och Rika tillsammans portföljen, dvs. exakt samma innehav men du höjer upp aktiedelen till 40% men de andra tre delarna till 20% var. När jag undersökte detta såg jag att även på 5 års sikt så var en Golden butterfly bättre på alla mätpunkter utom en något sämre max drawdown.

3. Vilken fördelning av aktier vs andra investeringar ger bäst avkastning på 15 års sikt? Jag blev lite förvånad när jag undersökte detta häromdan och kom fram till att 80% aktier ger bättre avkastning än 100%, om man väljer en portfölj med 80% aktier, 10% guld, 10% långa USA räntor.

3 gillningar

Jag skulle vilja ha ett sammanfattningsavsnitt. Typ de 20 viktigaste råden från de 200 första avsnitten (200 råd blir kanske lite långt?)

Nya lyssnare orkar inte igenom 199 st för att komma ifatt :slight_smile:

29 gillningar

Jag har ett par idéer till som går mera i linje med 200:

1. Hur har investeringar förändrats på 200 års sikt? Vad gjorde man för 200 år sedan fram till idag för att få avkastning? Vilka investeringar fanns det då och hur har det förändrats i tiden?
  2. Hur skulle man investerat 200% portföljen, dvs. en portfökj med 2x hävstång, för att få maximal sharpe, avkastning osv.
  3. Genomgång av alla historiska “krascher” de senaste 200 åren och hur de påverkat investeringar.
  4. Hur mycket avkastning skulle man få om man missade de 200 bästa respektive sämsta börsdagarna under de senaste x (x kan variera från 100 till 10) åren?
11 gillningar

Några idéer som kanske är lite utanför ramarna:

• Bjuda in och prata med personer som varit med länge på resan. Jag tänker på exempelvis användare här på forumet som varit med en längre tid. Prata om vad RT har betytt för dom, gamla minnen och vad de ser fram emot.
  • Prata om de som varit med och stöttat RT bakom kameran, och de ni pratat med för att få stöttning och inspiration. Ge en inblick i detaljerna kring hur det är att ta fram ett avsnitt. Fokusera på tillbakablick och tacksamhet, och vad “Rika tillsammans” har inneburit för er.
22 gillningar

Nu kan jag verkligen inte alla avsnitten på fingrarna men för att droppa lite idéer:

-Summera alla misstag man gjorde som nybörjare.
Vill dock minnas att detta redan är hanterat i tidigare avsnitt

-Stoppa in en mindre summa pengar på börsen och summera en veckas/månads handel där du gör raka motsatsen till era egna råd. Daytrade helt enkelt med en summering.

EDIT : lite att även om spara är viktigt och bra så måste man VÅGA ha skoj och ta det för vad det är. Livet är för kort för att inte tramsa sig :slightly_smiling_face:

-Ang tråden du skapade igår, filosofera om vad ett “ekonomiskt mål” är och riskbenägenheten man EGENTLIGEN kan ta (förutsatt såklart att det går att överleva emotionellt).

-Instämmer med @JohnFarmind om successstories

1 gillning

Skulle vara jättekul med ett avsnitt med fokus på finanshistoria! Kolla de senaste 200 åren är ju bra i linje med avsnitt 200 :smiley:

2 gillningar

Jag håller med Pareto. När det ändå är avsnitt 200 så känns det lite tråkigt att göra det som ett “vanligt” avsnitt. Därför hade det varit skoj med någon typ av sammanfattning.

1. 10 eller 20 bästa råden från tidigare 199 avsnitt.

2. Något som allmänt fastnat extra mycket hos dig och Caroline under dessa 199 avsnitt.

3. Vad önskar ni att ni visste under avsnitt 1 som ni vet om idag?

4. Hur tänker ni framåt?

8 gillningar

Kanske en ”case story” om en person som med hjälp av RT vände sin situation - att det inte var svårt att spara, hur sparandet förändrades oC hur det gått. Kanske svårt annat än ni har någon på lut som skulle vilja ställa upp :slight_smile:

2 gillningar

Jag är gillar tankarna om retro och meta. Mitt förslag blir därför: Gå igenom de första 10 avsnitten (eller kanske t.o.m.blogginläggen) och kommentera dels vad som känns bra/dåligt ur ett ekonomitänkperspektiv dels vad som känns bra/dåligt ur ett poddproduktionsperspektiv.

Tyckte avsnitt 100 var ett roligt “off topic” avsnitt!

Kanske ni åker till Carolines föräldrahem denna gång :smile:

4 gillningar

Titel: “Var är mina miljoner?”

Nu är jag inte helt säker på hur ni definierat er primära målgrupp men jag upplever rätt ofta att ert budskap lämpar sig främst för de som har en längre tidshorisont rent sparmässigt att jobba utefter, och att detta perspektiv inte riktigt är anpassat för millenials och yngre. Ni pratar rätt ofta om frihet och hur pengar kan bidra till att man kan leva sitt liv utefter ens egna preferenser. I själva verket så sitter majoriteten av alla millenials och yngre och funderar/oroar sig över hur de kan komma in på bostadsmarknaden, även de som har lyckats komma in oroar sig över de stigande huspriserna och börjar snabbt inse att de behöver tillämpa en högriskstrategi placeringsmässigt, trots att de varit inne på bostadsmarknaden i x-antal år, för att ens ha möjlighet att köpa ett någorlunda hus i utkanten av en storstad.

Parallellt så tittar gruppen ovan på de som köpt hus/lägenhet i början av 2000-talet och ser att dessa personer tjänat x-antal miljoner “på att bo”. Detta är personer som inte medvetet har försökt tjäna pengar utan har råkat välsignas med några miljoner bara för att de råkade födas i rätt tid. Samtidigt så ställer sig många under 30 frågan “Var är mina miljoner?”

Jag inser att detta är en halvfärdig tanke men det hade varit intressant om ni förde någon typ av resonemang kring den ojämlikhet som uppstått i finansiellt mindset beroende på när man är född (lite relaterat till pengapsykologi-avsnittet).

Oaktat om jag (som millenial) tillhör er primära målgrupp eller inte så är jag tacksam över alla era tankar i podden!

//Simo

4 gillningar

Eric Strand, skumpa, och en jävla massa spekulationer kring makropolitik, drakar, demoner, vampyrer och zombier. Av vilken metall ska ens vapen vara när zombierna kommer? Hur förhandlar man ett matköp med silvermynt? Vilka metaller är mest centrala för att förhindra jordens undergång? Var är bästa ställena att gräva ner sitt guld?

16 gillningar

Rentech, rentech, rentech…

9 gillningar

Tycker som ett par av dom ovanstående att 200år finanskrasher och börsrallyn vore smaskens! :grin:

3 gillningar

200 är bara en siffra. Personligen tycker jag i stort sett alltid att alla poddars “jubileumsavsnitt” blir ointressanta eftersom de som bryr sig mest om antal avsnitt är kreatörerna själva.

2 gillningar

Om du behöver mer betänketid kan du ju skjuta upp firandet till nästa 100 jubileum, hexadecimalt vill säga. Du lämnar ju snart den trygga 8-bitars världen. Hoppas du har allokerat tillräckligt med minne för avsnittsräknaren!

Skämt åsido… Det vore intressant om du bjöd in några vanligt förekommande profiler här på forumet. Sätt ihop några ‘quick fire questions’ kring personernas syfte, mål och filosofi vad gäller investeringar.

2 gillningar

Vi på forumet donerar pengar och ni investerar emot era principer i en tid. Daytradea?:grin: hade varit skoj drama att ha en dags daytradeanda streamat där ni kanske tar tittarfrågor under tiden​:slightly_smiling_face:

Sedan doneras pengarna till välgörenhet

Eller typ köpa cheeseburgare för pengarna och donera på stortorget :slightly_smiling_face:

3 gillningar

Jag skulle tycka att det skulle vara intressant med en extern moderator/intervjuare som kan känna dig på pulsen med lite tuffa frågor. Speciellt med inriktning på hur du har utvecklats genom åren, vad du tidigare har trott men nu med mer kunskap och erfarenhet har omvärderat. Du och jag stötte ju på varandra och jobbade ihop för 5-6 år sen (tiden springer i från en) och det vore kul att höra vilka sanningar du hade då som du har omvärderat idag. Tex bostadsköp, räntefonder, aktivt förvaltade fonder mm.
Sen hellre ett kortare men mer kärnfullt avsnitt. Avsnitt på 1,5 timme är väldigt långt (längst av alla poddar jag känner till) så ett kortare som man mäktar med att komma igenom vid ett tillfälle vore uppskattat.

4 gillningar