IKC Avkastningsfond

Kommentar om denna på Avanza nyheter. Kan det vara ett alternativ numera när konto ger så lite, men jag inte vill lägga in i aktiefonder? Den har ju gått hyfsat bra verkar det som.

Visst kan den det. Det är en bra fond av sin typ.

Personligen skulle jag inte ersätta den med bankkonto. Består väl till stor del av företagsobligationer som korrelerar lite väl mycket med börsen.

Men som en väldigt liten del, som krydda, i en ränteportfölj kanske. Eller om. Man har en väldigt stor buffert så hade jag nog kunnat tänka mig att kanske ha hälften på bankkonto och hälften i denna.

Dock ska man ha klart för sig att denna fonden sjönk 10% vid coronaraset. Inte lika mycket som aktier men känns mycket när man tänker att det skulle vara en “trygg och säker” räntefond.

Tack för svar.
Har alltså majoriteten av kapitalet i främst indexfonder och resten på konto med lite ränta. Har dock även en liten del utanför ISK som jag sålde av under sommaren. Nu står de på Avanza konto med väldigt liten procent. Ville göra något med dem till mindre utan att gå in i aktier eller guld. Andra räntor ger inget men ändå med risk. Denna verkar ändå satsa på företag med högre kreditvärdighet.

IKC Avkastningsfond har gått bra för att vara en räntefond just för att den inte är en renodlad räntefond, därav en starkare korrelation med börsen. Den får bl.a. investera i aktier upp till maximalt 10 %.

IKC var en av de räntefonder som totalt havererade under coronakraschen. Jag hade tur och kom ut strax före man låste fonden för uttag. Jag tycker risken är för hög i förhållande till sin utveckling.

1 gillning

IKC räntefond är ingen optimal plats för sparande som ska in på börsen, helt enkelt för att korrelationen med börsen är för stor. Jag har för mig att jag fick en del pengar inlåsta där i samband med Corona-utbrottet. Det löste sig men det var ingen optimal variant.
För pengar som fyller annat syfte än att invänta börskrasch kan det fungera hyggligt. Den avkastar ju ändå något.