Imorgon spelar vi in ett "Frågor och svar"-avsnitt | Vad ska vi ta upp?

Imorgon spelar jag och Caroline in ett “Frågor och svar”-avsnitt som vi publicerar den 14 feb.

Vilken fråga har du undrat över, eller skulle vilja att vi tog upp?

Tack på förhand!
Jan

Alternativa investeringar. Alltså alternativ till aktier och fonder som passar småsparare.
Vad finns och hur ser ni på riskerna med dessa?

Det jag kan komma på själv är P2P lån, sparkonto utan statlig insättningsgaranti och investeringar i solanläggningar som det pratats om någon gång.

7 gillningar

Har någon av er, Jan och Caroline någon anställning vid sidan om allt det jobb ni lägger ner på Rika tillsammans? Om ni inte har, hur många år sedan var det ni slutade?

4 gillningar

Hur har era Lekhinks-portföljer gått, går de bättre eller sämre än en Lysa-portfölj 90/10?

4 gillningar

Jag och min sambo hade tänkt köpa vår första bostadsrätt i Stockholm (vi jobbar där) till hösten, är det extremt dumt att köpa in sig nu då bostadspriserna är så pass höga? Vad hade ni gjort i vår sits? Hyrt lägenhet i andrahand (superdyrt…) tills marknaden (förhoppningsvis) gått ned.

1 gillning

Hej!

Kanske du kan förklara varför så många ifrågasätter LYSA för olika anledningar?

Jag har 100/0 på LYSA men har inte alla mina pengar där utan också på bankkonto så det är ju egentligen inte 100/0 om man ser till helheten. Men jag har LYSA för det är enkelt och dom fonderna kan jag ju inte själv sätta i hop.

Sen ifrågasätter folk avgiften på LYSA är den hög? För du har ju rekommenderat dom för att dom har inte så hög avgift. Hade varit trevligt med lite klarhet i detta. Tack

Hur blir det med kryptovalutor/bitcoin till portföljerna?

1 gillning

Hej, beskriv gärna med målande exempel (gärna i excel :slight_smile: ) på hur fondrobotar hanterar ett börsras som inte återhämtar sig under 2-3 år för exempelvis en 70/30 fond, dvs det ni var inne och nosade på i avsnitt 173 med Eric Strand (del 19 i innehållsförteckningen). Tror det vore intressant att jämföra värde efter ombalansering som sker varje vecka (motsvarande Lysa) kontra ombalansering som sker en gång per år eller vid särskild händelse (motsvarande er strategi för egna fonder).

mvh Anders

8 gillningar

Vilken guld fond är bästa och rekommenderas framgent? Och varför!

4 gillningar

Vilket argument för aktiva fonder som presterat x% mer mot indexfonder är mest frustrerande att bemöta?

1 gillning

Skulle ni inte ta semester? :slight_smile: jag röstar för alternativa investeringar, sen skulle det vara skoj att äntligen höra mer om rentech.

2 gillningar

Jag är farscinerad av Ray Dalio och hans idéer om diversifiering.

Jag undrar hur ni ser på deversifiering utöver aktier, räntor och guld. Jag tänker på mer “konvensionella” tillgångsslag så som fastigheter (REITS t.ex) och råvaror. Inte “nisch-investeringar” som passar i “lekhinken”.

Jag upplever det svårt att hitta vettiga alternativ för dessa tillgångslag.

2 gillningar

Skulle vara intressant att veta vad ni båda tror är nästa “Ny Teknik”-fond, alltså vilken bransch som härnäst kommer att gå mycket bättre än index, och som Jan alltså prompt kommer blanka och raljera om i varje avsnitt, medan Caroline fnissar.

3 gillningar

Jag vill precis som firreb veta mer om diversifiering utöver aktier, räntor och guld.

1 gillning

Beskattning av ISK

Enkelt: 0.375 % i dagsläget.

Svårare: Utländska aktier och deras eventuella utdelning? Utlandet drar skatt på utdelning enligt skatteavtal. Ofta 15% på utdening men ibland mer (Danmark, Frankrike m.fl.). Sedan gör skatteverket “avräkning” på skatten. Vad händer om 0.375 är mer eller mindre än de 15 procenten? Hur kan man få tillbaka den skatt över 15% som utlandet ev. dragit?

Jättesvårare: Vad är spärrbelopp och hur blir det om man har bolån samtidigt och vad betyder begreppet utländsk inkomst och var kommer kapitel 2 paragraf 10 in i bilden och varför är skattereglerna så krångliga så personalen på skatteverket behöver få i hemläxa flera dagar att försöka förstå det hela när man ringer och frågar?

2 gillningar

Varför tar det sån tid när man köper/säljer fonder? Vad händer under den tiden? I vissa fall kan du ligga utanför marknaden i flera dagar innan en order bokas in? Kan det vara så att orderflödet säljs under tiden på en skuggmarknad?

5 gillningar

Vilka tillgångar samvarierar historiskt INTE med börsen i främst Sverige.

T ex skog, vissa råvaror, viss typer av bostäder, vissa typer av räntor, andra fysiska regioner i världen, pantburkar :laughing: osv.

3 gillningar

Är det annorlunda nu? :wink:

Det känns som att du under senaste året har börjat ifrågasätta flera av rikatillsammans grundläggande mantran. Du ser det nog inte som marknadstajming, men för läsare/lyssnare kan det verka som att du har dragit dig mer åt nåt slags tajming/förutsägelser. Har du fått nya insikter senaste åren? Det vore intressant att höra din syn på det.

“Forskningen visar nämligen väldigt tydligt att; det är den som är mest passiv, minst engagerad och den som låter sina pengar jobba i fred över tid har bäst odds för att tjäna mest pengar.”

" Rör inte pengarna däremellan oavsett vad som händer på marknaden. Var väldigt kritisk när folk påstår att de kan vara aktiva, tajma marknaden eller välja ut bättre investeringar än andra. Det finns inget stöd för det inom forskningen. Att ändra sin strategi beroende på vad marknaden gör brukar snarare kosta pengar än ge vinst."

" Månadsspara automatiskt och regelbundet. " - om jag minns rätt ifrågasatte du i ett av de senare avsnitten det rimliga i att månadsspara i nedgång.

9 gillningar
  1. Kanske inte en fråga utan mer ett förslag på avsnitt. Hur ser du/ni på läget på bostadsmarknaden idag? Du ropade ju varg för några år sedan men det enda som har hänt är att det blivit dyrare. Jag och min sambo letar efter bostad men de hiskeliga prisökningarna sticker iväg från våra investeringar, vi kommer liksom inte ifatt nu med våra löner.

2. Tycker du att det är värt att köra 100/0 på Lysa och sparkonto istället för t ex barnportföljen på Avanza? Varför?

1 gillning